Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattendunstning  (läst 4368 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calle Anka

Vattendunstning
« skrivet: april 30, 2007, 08:06:12:12 »
Ni som har lite erfarenhet.....hur mycket vatten dunstar i en pool....förstår att det beror på många faktorer men hur ofta har ni fyllt på vatten?

Har nu dammsugit några gånger med backspolningar, då försvinner ju en del, fyllde på 1-2 cm i går i vår 4x8 pool. Är det normalt?

Har inga läckor vad jag vet.....vattennivån var nästan konstant efter vinterstängningen.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vattendunstning
« Svar #1 skrivet: april 30, 2007, 08:16:22:22 »
Den erfarenhet jag har av pool och vattenavdunstning är att det försvinner mera vatten vid bad än vid avdunstning, en "bomb" på rätt ställe ger ett antal liter vatten på sidan om, 40 sådana bomber.....sen tillkommer backspolning. Mina påfyllningar känns helt ovetenskapligt som att det orsakas av bad/lek + backspolning!

2 cm i en 8+4-pool är "bara" 640 liter, det tar ca 3 minuter att backspola ur med en 16 m3-pump!
« Senast ändrad: april 30, 2007, 08:21:22:22 av RLA »
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattendunstning
« Svar #2 skrivet: april 30, 2007, 08:19:33:33 »
Hej,

Har du pooltäcke?, min erfarenhet inskränker sig till förra sommaren. Med pooltäcket
så känns det som om avdunstningen är försumbar, den vatten som försvinner är det man
spolar ut vid backspolning. 1-2 cm efter ett par spolningar låter rimligt, kanske lite i underkant
beroende på storleken på ditt filter. 2 cm motsvarar 640 liter, det finns en tråd någonstans där
man delar med sig av en schematisk beräkning av hur mycket volym man skall backspola baserat på filterstorlek. Kan vara värt att leta reda på...

Håller med RLA om att bomber troligen har större påverkan än avdunstningen :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Calle Anka

SV: Vattendunstning
« Svar #3 skrivet: april 30, 2007, 08:24:50:50 »
Snart har vi pooltäcke....väntar på att plattläggaren skall bli klar....sedan ett poolsafe med skenor. Har varit lite försiktig med backspolningen....kanske kört som max 40-50 sekunder....då blir trycket normalt igen. Bör man kanske köra mer? Känns som det åker ut myyycket vatten då?

Just nu är det lite stökigt eftersom vi har små barn, 2,5 och 5. De får man inte lämna ensam vid poolen direkt.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vattendunstning
« Svar #4 skrivet: april 30, 2007, 08:30:57:57 »
Du ska backspola tills det är rent i siktglaset igen, därefter rinse en stund!
Jag tror att tiden för backspolning är konstant, alltså om du inte spolar helt rent får du backspola oftare!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Calle Anka

SV: Vattendunstning
« Svar #5 skrivet: april 30, 2007, 08:35:50:50 »
Aha....undrade vad det lilla glaset var till för.....
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattendunstning
« Svar #6 skrivet: april 30, 2007, 12:11:25:25 »
Hittade diskussionen jag refererade till i en tråd som heter översvämning vid backspolning.

Citera
Backspolningsprobem

Yrkesmässigt så så backspolar vi mot en spolgrop/tank.
ett sandfilter behöver att lyftas så att det turbeleras så att allt skäp försvinner ca Q 60 kubikmeter/tim/filteraria i ca sex min.
Om vattenhastigheten är för låg kan det bli klumpar och man kan behöva byta ut sanden.

Genom att man spolar mot en tex tunna så vet man att man har spolat rätt volym och avbördningen kan styras till en nivå som ditt avlopp kan klara.

Tex om jag skulle från en spolning på ett filter skulle dumpa direkt i avloppet så kommer det 18 kubikmeter på ca sex min    (filterdiamerter 2m) omkrimliggande fastigheter skulle få blött i sina källare & 45 min är det dax för nästa

Hela tråden finns här http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=447.0

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag