VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattenkvaliteten i min pool  (läst 3081 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojjen

Vattenkvaliteten i min pool
« skrivet: november 10, 2015, 20:08:42:42 »
Finns ju mängder av dessa trådar och jag har sökt en del men känner ändå att jag behöver ha en egen tråd angående just min pool och dess vattenkvalitet då jag inte har en aning om hur jag ska börja.

Själva poolen är en variant av en badtunna/spa som är inbyggd i altanen, i tvättstugan står sandfilter, pump och värmare och snart är det så pass färdigt att det ska fyllas på vatten och värmas upp men här blir jag väldigt osäker på hur jag ska gå tillväga med kloreringen mm för att få bra vattenkvalitet. Köpte med ett spaklor men räcker detta för mig och hur ska jag gå tillväga?
« Senast ändrad: december 14, 2015, 21:28:47:47 av jojjen »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Första poolen
« Svar #1 skrivet: november 11, 2015, 13:33:42:42 »
Jag brukar börja med att höja alkaliniteten till rekommnderade nivåer, det gör Ph stabilare och gör att kloret fungerar som det är tänkt.
Fyller man med kommunalt vatten brukar pH vara rätt bra, men man kan behöva öka det en aning också.
Kloreringen gör du enligt rekommendation på burken, börja alltid med en chockklorering när du fyller eller byter vatten, kranvatten är skitigare än man kan tro.

Jag kör med stickor för att kontrollera nivåerna, en typ med 5 kuddar, för både fritt och bundet klor, alkalinitet, ph och kalk.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jojjen

SV: Första poolen
« Svar #2 skrivet: december 14, 2015, 17:21:53:53 »
Vill ni hjälpa mig tyda Stickan?
Det känns inte rätt och jag vet inte vad jag ska göra. Vattnet luktar väldigt mycket klor och känns inte helt klart.

Utloggad jojjen

SV: Första poolen
« Svar #3 skrivet: december 14, 2015, 17:24:50:50 »
.

Utloggad jojjen

SV: Första poolen
« Svar #4 skrivet: december 14, 2015, 17:26:33:33 »
Slangen är helt transparent om det hjälper något och går att gissa hur vattnet ser ut.

Utloggad jojjen

SV: Vattenkvaliteten i min pool
« Svar #5 skrivet: december 15, 2015, 06:18:22:22 »
Någon av alla som läst tråden och min fråga måste väl kunna detta?

Utloggad Erica

SV: Vattenkvaliteten i min pool
« Svar #6 skrivet: december 15, 2015, 07:11:09:09 »
Det går inte att se på vattnet i en slang hur kvalitén är. Du ser det bättre direkt i poolen. Vattnet luktar mycket klor säger du - ja stark klorlukt beror normalt på att du haft någon förorening som kloret tagit hand om och så då bildat kloraminer. Men dina värden på stickan verkar ganska ok, dock väldigt svårt att se på bilder.

Om du just startat upp så tar processerna lite tid. Vattnet blir inte klart och färdigt på direkten. Kloret dödar bakterier och oxiderar en del andra ämnen, men det är sedan cirkulationen och filtret som får ta hand om det hela så att vattnet blir klart. Enbart klorering ger inge klart vatten. Kör cirkulationen dygnet runt tills du fått vattnet klart. Det kan ta några dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenkvaliteten i min pool
« Svar #7 skrivet: december 15, 2015, 07:37:32:32 »
OM det lukat klor men itne indikerar fritt klor på stickan så kan du ha bundet klor, eller så mycket klor att kudden bleks.
Du kan prova späda ut ett vattenprov med 5 gånger så mycket vanligt kranvatten, visar det fortfarande låg klornivå så har du med största sannolikhet för lite klor, även om du tycker att det luktar.

I så fall, klorera minst 1 matsked/m3 vatten så att du chockklorerar ordentligt, det bränner bort både eventuellt bundet klor, och eventuella orenheter i vattnet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jojjen

SV: Vattenkvaliteten i min pool
« Svar #8 skrivet: december 15, 2015, 18:47:38:38 »
Tack för svaren. Jag klorerade igår kväll med 30ml och idag tog jag in ett vattenprov som såg bra ut. Angående bilden på slangen ser den fortfarande likadan ut, kanske kloret redan hunnit missfärga den invändigt.


Utloggad jojjen

SV: Vattenkvaliteten i min pool
« Svar #9 skrivet: december 15, 2015, 18:48:33:33 »
.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan