CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ej täckt pool vs smådjur (katter?)  (läst 1951 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalmarsund

Ej täckt pool vs smådjur (katter?)
« skrivet: juli 14, 2020, 20:06:23:23 »
Hej,

Jag har nybliven ägare av en 4x8 meter markpoool. Det är cirka 30-40 cm från vattenlinjen till sargen. Det finns en stege.

Jag har sett till att alla ingångar till området där poolen finns är blockerade med staket/täta häckar/låsbara grindar (enligt lagstiftningen), så barn är jag inte oroad över.

Det är ganska bökigt att dra den gamla tunga pooltäckningen fram och tillbaka varje gång man vill bada.
 
Jag är lite orolig över att någons katt (katter tar sig ju igenom ungefär alla hinder) hamnar i poolen och drunknar.

Är detta något som är vettigt att oroa sig över?

Har någon råkat ut för en drunknad katt i sin pool?

Borde inte de otroligt viga katterna inte kunna använda stegen för att ta sig ur poolen?
« Senast ändrad: juli 14, 2020, 20:10:32:32 av kalmarsund »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Ej täckt pool vs smådjur (katter?)
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2020, 23:37:17:17 »
De allra flesta katter kan simma, inte bra kanske men tillräckligt för att ta sig till stegen .

Om nu ägarna låter sin katt springa ute är detta förenat med en massa risker att dö ! att drunkna i din pool är inte den största , sen finns det ju sjöar med.

Om det nu skulle hända , trist för katten o för ägaren , men inte ditt problem mer än att ta upp den med håven o lämna till ägaren eller gräva ner .

Om den skulle rivit skador i linern skall du kräva ägaren på detta, de är ansvariga för skador som ens "husdjur" gör

Utloggad Erica

SV: Ej täckt pool vs smådjur (katter?)
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2020, 18:48:21:21 »
Vitsen med ett överdrag är inte bara att djur inte hamnar i poolen, man sparar väldigt mycket uppvärmning, får mindre skräp i poolen och det går också åt klart mindre klor. Men vill man inte ha poolen täckt så kan det givetvis hända att djur ramlar i. Vi hittade en död hare i vår då tomma pool när vi byggde den och när vi ännu inte byggt klart poolrummet runt den.

En katt är relativt försiktig av sig för det mesta och katter gillar inte att bada, så risken att de hamnar i poolen är inte så stor. Men smådjur och insekter, ja sådant händer ju med utomhuspooler. Jag vet en familj som fick en ÄLG i sin pool, klart mera bekymmersamt. Och där hjälper knappast staket om du inte gjort det ett par meter högt eller så så hoppar de lätt över. Å andra sidan så hjälper nog inte ett vanligt poolöverdrag heller, det håller knappast för flera hundra kg.

Utloggad Plums

SV: Ej täckt pool vs smådjur (katter?)
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2020, 18:54:14:14 »
Jag fick en padda stor som en badboll i poolen. Värre än en katt. Som tur var hann jag rädda den.

Jag har dräpt otaliga spindlar och myror dock. Kommer att kännas i skärselden! Alla liv är lika värda eller hur?


Förutom katter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag