Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Renovering av betongpool...  (läst 12737 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mika

Renovering av betongpool...
« skrivet: augusti 09, 2009, 22:34:50:50 »
Jag har en lite frågor till er som har betongpool. Jag har själv en betongpool från 70-talet som inte har varit igång på 20 år och har nu tänkt att renovera den.
Den behöver ju givetvis målas om. Nu är det så att botten på min pool är väldigt skrovlig (ojämn yta och det finns en del porer i betongen).

Hur ser era pooler ut på botten????
Hur har ni gjort för att få bort all färg innan ni målat om den??

/Mika

Poolgiganten

Utloggad Milkshaken

SV: Renovering av betongpool...
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2009, 19:41:35:35 »
Hej Mika.... Kul att du blivit med pool igen då..:)
Tja, det finns ju en rad olika maskiner att hyra för ändamålet, hör med din maskinuthyrning nära dig....
Sen vad gäller botten,,,, det finns ju mattor till dem att lägga på,,, kan vara ett alternativ så man får en skön botten att stå på oxå...
Glöm inte att kolla över pumpoch filterutrustningen.... Om det har stått stilla i 20 år, så får du nog räkna med en del inkörningsproblem....
Mitt råd är att du sätter igång allt i höst.... Låter det gå några veckor, sen se hur allt beter sig... Då är du förberedd och kan investera i vinter på det som behövs... sen sätta igång poolen och gå för fullt nästa år...:)

Utloggad matz

SV: Renovering av betongpool...
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2009, 20:20:21:21 »
ring poolsvetsarjohan> http://www.byggpool.nu/
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Mika

SV: Renovering av betongpool...
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2009, 01:55:36:36 »
Tack för svaren!

Jag har kollat över pump och sandfilter...det var bara att kasta. Filtret var hemmabygge och det var fyllt gammalt vatten + sand i det = mkt rost. Pump o pumpaxel var kass.
Det blir till att investera i vinter som sagt. Kollar mkt på vad det kan kosta att importera grejerna (dock endast kända märken). Det är just det där med botten som är strulet just nu.
Planerna är väl att slipa botten med en betongslip. Men problemet är ju att få bort färgen på väggarna på ett smidigt sätt. Jag vill ju att allt ska vara tip top när jag drar igång badandet.   :) :)

Utloggad Pea

SV: Renovering av betongpool...
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2009, 19:48:38:38 »
spackla till det värsta och sätt dit en svetsad liner, då har du en underhållsfri pool i 25 år sen. dessutom mycket snyggare med mosaik liner än en målad betongpool. du kan dessutom passa på att mura en trappa i poolen som jag gissar att du inte har i en så gammal pool. du har en bra stomme men det är grymt mycket mer jobb över tiden att hålla en målad betongpool i bra skick.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Mika

SV: Renovering av betongpool...
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2009, 17:59:16:16 »
Jo, det är ju inte dumt, men det blir en hel annan prisbild. Målningen är ju mkt billigare.

Utloggad utopiazz

SV: Renovering av betongpool...
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2009, 18:17:40:40 »
Jo, det är ju inte dumt, men det blir en hel annan prisbild. Målningen är ju mkt billigare.


Om poolen håller standardmått så finns det billiga liners. Om inte blir det dyrare med en specialbeställd (funkar på rektangulära pooler men inte på friform) men troligen billigare och snabbare än det underarbete som kan krävas innan du kan måla på den gamla betongen.

Utloggad Göran

SV: Renovering av betongpool...
« Svar #7 skrivet: augusti 19, 2009, 06:10:02:02 »
Hej Mika.
Har en betongpool från 1967. Fungerar i stort med ursprunglig utrustning. Pumpen är dock bytt i år.
Ett problem som stadigt återkommer är att ledningar är av galvade rör vilket medför att det släpper rost då och då när pumpen inte varit i gång.
Kolla vad du har för material i rören och fundera på ett byte om du inte har plast. Rosten tar 14 dagar att rena bort. Under tiden är vattnet renare i sjön.
Göran
Veteranpool i betong 5*10 byggd 1967. Fortfarande i drift med ursrunglig rening och rördragning. Oljeuppvärmningen har bytts ut mot
Primastar solvärme och värmepump.

Utloggad Mika

SV: Renovering av betongpool...
« Svar #8 skrivet: augusti 19, 2009, 08:22:21:21 »
Jag har som tur är plast rör så det är nog inget problem. Jag kommer dock att spola rent rören innan jag drar igång alltihop.

Utloggad Göran

SV: Renovering av betongpool...
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2009, 08:53:02:02 »
Du har tur Mika. Planerar att byta till plast till våren i samband med att vi byter det gamla, ännu fungerande, diatomitfiltret.
Jag håller med Pea - bygg en trappa.

Göran
Veteranpool i betong 5*10 byggd 1967. Fortfarande i drift med ursrunglig rening och rördragning. Oljeuppvärmningen har bytts ut mot
Primastar solvärme och värmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag