VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Behöver jag åtgärda rötskador?  (läst 1243 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Langhard

Behöver jag åtgärda rötskador?
« skrivet: mars 29, 2019, 11:09:54:54 »
Hallå!
Är relativt ny i poolvärden men har sedan lite mer än ett år tillbaka varit poolägare.
Modellen är 4x8 nedgrävd pool med trästomme.
Poolen är från 70 talet och ändå väl fungerande.
Liner och munstycken är från 2017 och, stommen sågs då över innefrån av en poolmontör och ansågs vara i gott skick.

Nu till våren ska jag lägga om trallen runt om och såg då vid rivning av den gamla att några av de ”reglar” som är det yttersta på pool ramen var aningen ruttna över marknivå. Under marknivå kändes de bättre då jag grävde en DM ned.
Detta kom inte som någon jätteöverraskning då polen ändå är nära på 50 år. Det jag undrar är dock, bör jag åtgärda detta?
Jag satte kniven i reglarna som såg värst ut och det var rötet ca 1 centimeter och därefter kändes virket friskt.
Samtidigt var ändå majoriteten av reglarna i väldigt gott skick utan något angrepp av fukt.
Det är också väldigt tätt mellan regelverket (ca cc40)

Min gissning är att dessa reglar går längsmed konstruktionen ned till poolens botten och håller träskivorna på plats. Så att byta hela känns som ett stort arbete och något riskabelt.

Någon som varit med om liknande och har några tips?
Jag tänker att eftersom linern är så pass ny så vore det skönt att slippa en större renovering innan livslängden på linern passerat.

Ska fixa lite bilder men sitter på jobbet för tillfället :)
Tack på förhand
« Senast ändrad: mars 29, 2019, 16:34:57:57 av Langhard »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Behöver jag åtgärda rötskador?
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2019, 21:41:36:36 »
Du bör nog inte helt glömma bort problemet, om ett antal år kanske något måste göras, men i nuläget är det nog knappast någon fara. Med tanke p att konstruktionen har mottryck och inte måste tåla några jättekrafter så tror jag det dröjer åtskilliga år innan det möjligen kan bli ett problem.


Utloggad justus

SV: Behöver jag åtgärda rötskador?
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2019, 22:00:09:09 »
Svagaste punkten för en träkonstruktion i med markkontakt är alltid i övergången mellan luft och mark. Jag skulle lugnt avvakta tills nästa linerbyte precis som du är inne på. 


Utloggad Langhard

SV: Behöver jag åtgärda rötskador?
« Svar #3 skrivet: mars 31, 2019, 11:52:41:41 »
Okej tack för hjälpsamma svar!
Jag hade en tanke på att gräva ner 50cm längsmed reglarna, ta bort lite av isoleringen och skarva med frisk virke på vardera sida om den dåliga regeln.
Vad tror ni om det? Är det onödigt jobb eller kan det ge poolen några fler år än om jag låtit det vara?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Behöver jag åtgärda rötskador?
« Svar #4 skrivet: april 04, 2019, 09:26:39:39 »
Jag skulle nog inte göra nåt innan jag upplevde eller såg ett problem invändigt i poolen, eller om poolsargen börjar svika när man går på den.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan