VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Elinstallation spa?  (läst 9354 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ola

Elinstallation spa?
« skrivet: februari 09, 2005, 19:33:28:28 »
Jag sitter och kollar litet på olika spa och har en undran som jag inte fått något konsekvent svar på:

Vad krävs för elinstallation?

Har sett på ett flertal ställen "220V 50A". Femtio ampere? Det går väl inte att säkra upp till 50A i en vanlig villa? 400V/16A 3-fas skulle klara effektkraven men det står aldrig något om 3-fas.

Ni som har spa med värmare och ett par pumpar  installerade, hur har ni gjort?

/Ola

Poolgiganten

Utloggad plutten

Re:Elinstallation spa?
« Svar #1 skrivet: februari 20, 2005, 16:35:52:52 »
3*16A alternativt 3*20A.
klarar värmare på 3,6, 2st 3hk pumpar +1st 1,5hk blower.
50A i USA stämmer men dom har inte samma elstandard som vi har.   Tyvärr börjar det ploppa upp importföretag som för en "billig penning" kränger av spa men i slutändan kommer det nog att stå dig dyrt. Det man sparat i inköp kommer mångfaldigat i ren driftskostnad (el). -hur väl är det isolerat mm.?
Spa standard i usa är en sak men den måste konverteras för att klara vårt nordiska klimat samt elstandard.

//plutten

Anders Knutas

  • Gäst
Anders Knutas
Re:Elinstallation spa?
« Svar #2 skrivet: december 08, 2005, 10:46:04:04 »
Problemet är allmänt känt, därför är det viktigt att kolla om det går att ändra jumper alt kabel som gör så att tekniken stänger av elvärmaren under samma period som pumparna går. Ett andra alternativ är att styra värmaren med kontaktor och dra egen strömmatning till värmaren. Elskåpen från Balboa och Gecko kan oftast bryggas för drift i 10 alt 16 Amp läge. Även när 2 pumpar + luftblåsare är installerad.

Utloggad Jimbo

SV: Elinstallation spa?
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2006, 10:53:05:05 »
Jag har varit i kontakt med ett företag som säljer kinesiska spa. De säger att de har 3 fas 380V/50Hz. Funkar detta för mig här i Sverige? Trodde att vi var tvungna att ha 220V, men de säger att det funkar.

Någon som vet snälla...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan