VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Råd ang. styropor-bygge  (läst 4727 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Råd ang. styropor-bygge
« skrivet: augusti 20, 2014, 13:48:00:00 »
Planerar att bygga en poolstomme med Poolkungens Styropor-block. Enligt Poolkungen så kan denna stå ovan mark utan någon förstärkning och vi planerar att ha den under mark fast utan att återfylla för att bespara arbete. Jag har ett par saker som jag vill stämma av med någon som tror sig veta:
Vad tror ni om att strunta i återfyllningen? Påverkar det uppvärmningen nämnvärt?
Enligt försäljaren bygger man upp stommen stegvis där man fyller blocken med betong allteftersom man bygger upp på höjden. Dvs. man kan INTE bygga klart hela stommen och sedan ta dit betongbilen utan hans råd var att ta dit betongbilen en hel dag. Hinner man montera hela stommen med allt vad det innebär; limma, armera etc på en enda dag? Trodde det skulle ta längre tid...

http://www.poolkungen.se/pool/rektangular_pool/styropor/

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Råd ang. styropor-bygge
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2014, 14:13:04:04 »
Ta dit betongbilen en hel dag?!?!?

Den säljaren skulle jag inte besöka fler gånger, betong är färskvara och ska ut i sin form snarast även om tombolan hjälper till att hålla den levande.

De flesta som jag sett bygger med lego bygger färdigt stämpar upp ordentligt, och ber en stilla bön när man börjar hälla...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Råd ang. styropor-bygge
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2014, 14:33:02:02 »
Håller styroliten för att fyllas från botten och upp utan att betongen får börja härda så är det ju klart smidigast, annars får man väl gjuta i omgångar.
Jag är ingen betongare, men håller med om att betong inte brukar ha så lång brinntid innan den är "förstörd".
Så har jag i alla fall fått för mig att det är, men såg någonstans att man kan blanda i retarder som gör att det härdar långsammare.
Fast om man ändå, via tillsatser, inte låter betongen stelna är det väl inte heller någon ide att ha bilen där hela dagen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad fredsan

SV: Råd ang. styropor-bygge
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2014, 18:44:00:00 »

De flesta som jag sett bygger med lego bygger färdigt stämpar upp ordentligt, och ber en stilla bön när man börjar hälla...


Vad menas med "stämpa"?

Utloggad fredsan

SV: Råd ang. styropor-bygge
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2014, 18:54:56:56 »
och vad tror ni om att inte återfylla?

Utloggad MathiasS

SV: Råd ang. styropor-bygge
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2014, 19:59:33:33 »
Här är det något fel.

Antingen vet poolkungen inte vad dom pratar om eller så är deras styroporblock inte rätt konstruerade. Jag gissar på det första men vet inte säkert (block där man inte kan fylla en hel husvägg vid samma tillfälle måste vara rätt svåra att sälja på byggmarknaden).

Block från tex Dorocell (och många andra leverantörer) bygger man till färdighöjd och därefter fyller man allt vid ett tillfälle, dock med kort paus mellan gjutningarna.

Att bygga klart formen medan betongbilen väntar känns helt uteslutet.

Ej återfylla är inte ett problem med thermopool enligt dorocells instruktioner, hur poolkungen gör kanske man ska fundera på....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Råd ang. styropor-bygge
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2014, 20:11:29:29 »
Här är det något fel.

Antingen vet poolkungen inte vad dom pratar om eller så är deras styroporblock inte rätt konstruerade. Jag gissar på det första men vet inte säkert (block där man inte kan fylla en hel husvägg vid samma tillfälle måste vara rätt svåra att sälja på byggmarknaden).

Block från tex Dorocell (och många andra leverantörer) bygger man till färdighöjd och därefter fyller man allt vid ett tillfälle, dock med kort paus mellan gjutningarna.

Att bygga klart formen medan betongbilen väntar känns helt uteslutet.

Ej återfylla är inte ett problem med thermopool enligt dorocells instruktioner, hur poolkungen gör kanske man ska fundera på....:)

Hej MathiasS och tack för ditt svar. Ringde en av Poolkungens andra butiker och där sa de att man visst bygger upp alla block innan man fyller med betong så säljare 1 verkar inte ha någon koll på den punkten.

Vad tror du om energiförlust om man inte återfyller? Försvinner värmen ut snabbare genom en vägg som inte står mott fyllnadsmassor?

Utloggad MathiasS

SV: Råd ang. styropor-bygge
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2014, 20:35:14:14 »
Återfyllnad: på hösten har man kanske lite att tjäna på det men på våren när marken är kall är det knappast någon hjälp.

Jag skulle inte återfylla om jag inte var tvungen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Råd ang. styropor-bygge
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2014, 07:25:02:02 »
Om det är någon pooltyp som klarar att itne återfylls runt, utan att det kostar i energiförluster så är det väl just styrolitpooler, de har ju rätt bra isolering inbyggd.
Marken isolerar inte speciellt bra, men samtidigt så utgör ju den under sommaren uppvärmda marken ett litet energilager på hösten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan