CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Chockklorering  (läst 38595 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Murano

Chockklorering
« skrivet: januari 11, 2010, 07:11:27:27 »
Hej!

Nu har jag läst så gott som alla inlägg i den här avdelningen och inte fått svar på min fråga.  :-\

Vad exakt är chockklorering och hur skiljer det sig från "vanlig" klorering. Mängd klor??

Vi har ett litet spa och kör med aktivt syre. 1 tablett (20 g) per 1000 liter vatten och per vecka utan bad. Annars 1 tablett efter varje bad.

Sen står i beskrivningen följande: "Utöver en grunddesinfektion med aktivt syre bör man genomföra en chockbehandling varannan vecka med klor eller brom".

Hur mycket klor behöver man till en s k chockbehandling / chockklorering?

Önskar er en toppen vecka!

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Chockklorering
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2010, 07:36:57:57 »
Lätt förklarat så "nollar" man vattnet när man chockklorerar , nästan alla problem man har med sitt vatten  går att lösa med att man chockar.

Ang dosering så beror det på vilken typ av klor du använder för både klorhalt & kvalitet skiljer mellan de olika tillverkarna.
Mitt tipps är att åka till en poolfackhandlare och köpa klor och då förklarar även de hur mycket du ska dosera m.m.

Utloggad Murano

SV: Chockklorering
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2010, 08:09:13:13 »
Kanonbra Jonas!  O0 Nu har jag fattat hur det ligger till.
Ska åka till en poolhandlare och köpa klor.

TACK!!!!

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Chockklorering
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2010, 15:30:15:15 »
Hej

Jag gör inte anspråk på att kunna detta här med vatten och kemi, men den uppfattning jag har om vattenkvalitet och påverkan är så här:

Vattnet måste först och främst vara i "balans". Med detta avses pH, hårdhet, alkalinitet, bl.a. Vissa av dessa värden förändras över tiden medan andra är förhållandevis konstanta. Om man mäter dessa värden regelbundet och kompenserar med rätt kemikalier så är det sällan problem att upprätthålla ett balanserat vatten.

Under förutsättning att vattnet är i balans så är det främst 2 faktorer som måste åtgärdas; 1 bakterier som finns i vattnet och som tillförs genom badande och 2 organiskt material (hudrester, svett. mm) som tillförs vid badande och som i sig inte är farliga. För att ta hand om organiskt material så kan ozon hjälpa till (om man har det) eller så kan man tex. använda aktivt syre så som du (och jag för den delen) gör. Då bryts det organiska materialet ned effektivt. Aktivt syre har dock liten eller ingen effekt på bakterierna och det är där som klor (eller andra metoder) kommer in i bilden. Många anser att klor är den effektivaste och enklaste metoden att ta död på bakterier, men det finns som sagt andra metoder också. Därav att det inte räcker med aktivt syre för att hålla bakterierna på en hälsosam nivå, utan att man måste "chockklorera" med jämna intervaller. Anledningen till att använda aktivt syre och inte klor efter varje bad är att vattnet blir trevligare och angenämare att bada i och man slipper mycket av klorlukten som vissa är känsliga för. Det går givetvis även att mäta klorvärden och aktivt syre i vattnet och justera och parera, men det känns i alla fall för mig inte praktiskt genomförbart, utan man får gå på erfarenhet och känsla.

Hur mycket och hur ofta man skall chockklorera har jag dock svårt att uttala mig om. För egen del så är det oftast bara jag själv och hustrun som badar och då duschar vi alltid innan och använder en speciell tvål utan oljor och mjukgörare + att vi aldrig använder badkläder när vi är själva (badkläder innehåller många restprodukter från tvättmedel och sköljmedel som man helst inte vill ha i vattnet). Om vi badar 3-4 ggr per vecka enligt ovan så tillsätter jag 1-2 msk spaklor 1 gång per vecka. Om vi har gäster och använder badkläder + att det händer att man spiller öl eller annat i vattnet så använder jag mer klor vid veckokloreringen alternativt att jag klorerar direkt efter sådana bad. Hittills så har detta fungerat klockrent och vattnet är alltid helt klart utan några som helst lukter (tvingades dock att byta vatten efter en ovanligt (miss)lyckad fest....).

Hur just du skall göra måste du komma underfund med själv, men gör som jag, läs vad andra skriver och hur andra gör och så tror jag att du ganska så snart hittar "din" metod...

/Ziggy

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Chockklorering
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2010, 23:32:42:42 »
Jag har mest erfarenhet av spa och bad på offentliga badhus. Så min erfarenhet är att man använder oftast chockklorering när man inte har tillgång till en automatik som sköter dosering av ph/klor. Vilket är väldigt få. På 80 och 90 talet använde man sig av chocklorering för att "nolla" det bundna kloret. det har man helt slutat med idag pga man nu vet att chockklorering höjer det bundna kloret, vilket är skadligt för badande. Klor är det mest potenta avdödande medel som man använder sig av på offentliga bad. Man har försökt med brom, väteperoxid, ionisering och säkert en hel del annat, med katastrofala följder (stängda bad för ombyggnation). Så alternativet man ständigt återkommer till är klor. Däremot så använder man sig av redoxpotentialen (klorets förmåga att avdöda/oxidera) för hålla så låga fria klornivåer som möjligt. För man vet att det oraniska matrial som badande förorenar vattnet med är skadligt när det kommer i kontakt med klor. Allra helst bubbelpooler som är bra på att frigöra skadliga restprodukter från klor, via aerosoler.

Utloggad matsa

SV: Chockklorering
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2010, 15:15:23:23 »
Hej!

Nu har jag läst så gott som alla inlägg i den här avdelningen och inte fått svar på min fråga.  :-\

Vad exakt är chockklorering och hur skiljer det sig från "vanlig" klorering. Mängd klor??

Vi har ett litet spa och kör med aktivt syre. 1 tablett (20 g) per 1000 liter vatten och per vecka utan bad. Annars 1 tablett efter varje bad.

Sen står i beskrivningen följande: "Utöver en grunddesinfektion med aktivt syre bör man genomföra en chockbehandling varannan vecka med klor eller brom".

Hur mycket klor behöver man till en s k chockbehandling / chockklorering?

Önskar er en toppen vecka!



Gammal tråd men inget svar på hur mycket klor man ska ha vid chockklorering  :o

På min hink med action chock granulat står det 200gram  / 10 kubik ( Alltså 20 gram / 1 kubik).
Kanske skiljer någe mellan fabrikat av chockklor så bäst är väl att läsa på förpackningen man köper  O0


Fixade till citatet.
Fia


« Senast ändrad: maj 05, 2010, 15:48:01:01 av Fia »
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag