CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Att välja spa för Norrlandsklimat  (läst 6324 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjorniare

Att välja spa för Norrlandsklimat
« skrivet: augusti 18, 2015, 11:54:45:45 »
Har under någon månad följt och läst inlägg från såväl noviser (som mig själv) som av er mer initierade. Har tänkt att köpa bad inom den närmsta tiden och har sett runt, med alla lästa råd i åtanke och fastnat för tre stycken (eller ivf tillverkare) Det är Artisan (735), Arctic (Glacier) samt Viskan (Saltö). Budgeten jag har att röra mig med är runt 70 000, om så krävs mer. Vad jag vill ha ut är förutom ett bra sittdjup, är främst ett bad som kommer hålla temperaturen när det sticker ner mot -30 grader och som jag förstår är ett 3 kWh då i lägsta laget då jag intye vill att det ska kyla ner utan snarare tvärt om. Gärna med 2 lounge platser med ytterligare 2-3 sittplatser. Rengöring/ underhåll som är så enkelt som möjligt samt inte minst vettig elkonsumtion. Tacksamt för råd och förslag på andra spa som jag kanske missat. Som det ser ut är jag i dagsläget inte beredd på att köpa span med pumpar som har en livslängd på 3 månader....

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Att välja spa för Norrlandsklimat
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2015, 12:34:34:34 »
Jag har ett Viskan Saltö som är extrautrustat med ytterligare en 3 kW värmare. Jag mao med 6 kW. Badet går med 3x16 A. Mycket nöjd med den setupen! Som exempel satt vi och badade i 37 grader för några veckor sedan. Det kändes inte sådär riktigt perfekt, utan lite väl svalt. Trycke upp tempen till 38 grader och ca 10 min senare var tempen uppnådd. Beställer man med extra värme direkt från fabrik blir det inte sååå blodig extrapeng.

/Urban.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Att välja spa för Norrlandsklimat
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2015, 22:21:46:46 »
Har du bara kräm i din EU-anslutning så är ett bad med 2 värmare ett bra alternativ om du vill att badet ska hålla värmen även vid bad när det är riktigt kallt, tror nog att du kan få det monterat hos alla premium tillverkare på marknaden idag

Tänk på att varje värmare tar ca 12 A och varje massagepump om det sitter en 3-5 HP pump tar ca 10 A per styck på högfart. Så det gäller att prioritera rätt när du tittar på baden , samt ha kravspecen klar vad du anser vara viktigast. Att vattnet inte sjunker i temperatur under bad eller en väl utvecklad massage med flera pumpar.

Då vi har den typen av elsystem som vi har så måste man tyvärr göra några val när det gäller detta, det går inte att få allt på en vanlig 3x16 A anslutning.

När det gäller elkonsumtion så är nog locket den allra viktigaste delen då värmen i vattnet alltid strävar uppåt, se till att få ett lock med ett R värde på R20 - R30 då håller du värmen kvar i vattnet. De tunna locken som levereras med många bad idag som är 7,5 - 10 cm på mitten har ett R värde på runt R10 - R12.  Har man redan ett tunt lock så kan en flytande termofilt på minst 6 mm hjälpa till och öka R värdet med ca R4 - R6 om den är tight tillpassad mot badet.

De baden som jag skulle rekommendera är Coast Spas, Hydropool, Caldera , Hotspring, Arctic Spas med fler som har en bra byggkvalitet och i de flesta fall möjligheter till att välja till extra värmare, tjockare lock m.m.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad bjorniare

Wellis
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2015, 09:08:30:30 »
Efter ytterligare grävande och läsande så är jag idag inne på ett Hotsprings Relay, där de kör kampanj för närvarande MEN så kom jag in på Wellis Palermo eller Greenland, (verkar vara samma kar) där setupen, ivf på pappret verkar mer än ok för pengarna, och man dessutom kan välja till extra värmare, mm som det verkar. Någon som har erfarenhet av Wellis och vet om de kör med Laing & Waterway, har varit lite olika bud om detta? Dessutom verkar det dessvärre inte finnas någon större representant i Sverige för dem så servicen kan man kanske fundera över?

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Att välja spa för Norrlandsklimat
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2015, 14:28:04:04 »
Sist jag kollade på Wellis så hade dom Kinesiska LX pumpar på massagepumparna och dom hade då just bytt till Laing på cirkulationspumparna.

Jetsen tror jag att dom fortfarande kör med Kinesiska Rising Dragon som är betydligt mycket sämre än Waterway jets.

Locken på Wellis upplever jag också lite enklare med en billigare vinyl som troligen inte håller lika länge som de bättre locken.

Wellis säljs ju i Sverige idag via olika kanaler med olika namn, som t.ex westerbergs spa och poolkungens Royal Spas. Förutom de som då importerar direkt från Ungern med Wellis och MyLine Spas som märke.

Wellis ser bra ut men jag skulle nog ändå klassa det som ett mellanklass spa och inte jämföra med de större etablerade fabrikaten på marknaden
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag