CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Väggarna skevar  (läst 11314 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FlyHigh

Väggarna skevar
« skrivet: juni 25, 2013, 22:22:05:05 »
Har den senaste månaden byggt en pool i galvad plåt (50cm sektioner, lite tjockare), det finns lite olika tillverkare men min kommer inte från den mest kända ;)

Idag när jag pillade lite ser jag att väggarna jämte trappan har tryckts ut ganska rejält. Jag inser att jag inte riktigt fyllt upp vid sidorna av trappan, nu har jag fyllt upp lite till på ena bortre sidan och satt en rejäl stötta mot altanen på den närmsta. Jag har också monterat en liten mätpinne så jag kan se om det rör sig mer. Under de timmar jag kollade så hade det inte rört sig något (om inte hela altanen skjuts iväg).

Ena långsidan har också gett sig lite men inte alls lika mycket. Där tyckte jag att jag fyllde upp bra men blålera kan ju vara rätt luftigt. Jag har bara sett en enkel tryckt bräda istället för dubble, fattade nog inte riktigt att det skulle kunna påverka... (och en fd snickare tyckte samma.....) Denna sida är jag dock inte alls orolig för, jag tror det går att dölja hyffsat med sargen.

Vad tror ni? Skall jag tömma omgående och försöka räta upp eller kan/bör jag vänta tills fylle osv satt sig, kanske rent av vänta till nästa vår och tömma lite mer än planerat? Vad mer finns det för alternativ? Finns det uppenbar risk att allt bara rämnar (alltså finns det anledning till att sova oroligt  :-\

Just nu bortser jag helt från utseendet...

Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Väggarna skevar
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2013, 23:25:54:54 »
Det som ser lite farligt ut om jag tolkar bilderna rätt är att linern verkar ha släppt ifrån plåten i hörnet ? Stämmer detta ? I så fall finns nog en risk att linern brister i hörnet. Liner är ju inte gjord för att ta upp sådana belastningar.

Utloggad FlyHigh

SV: Väggarna skevar
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2013, 00:02:08:08 »
Listerna är fäst i de vita plastlisterna, rundningen beror på att listerna slutat 3cm innan hörnet (enligt manualen blir det nästan omöjligt att få dit linern annars).

Alla hörnen har en liten rundning, även längs botten, men de har blivit mindre ju mer vattnet som kommit i.

Så länge väggen och trappan står kvar håller nog linern.

Tack för ett vaket öga!
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad FlyHigh

SV: Väggarna skevar
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2013, 00:29:24:24 »
Denna bild visar hörnet lite bättre, här sen man linern, vävtejp, de två väggarna och vinkeln som de sitter fast i och de tryckta bräderna som en gång i tiden sätt vinkelrätt.

Trappan verkar rak så all förskjutning sitter i väggen, däremot så kan det säkert bli lite brytning i trappans kant.
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Erica

SV: Väggarna skevar
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2013, 08:55:43:43 »
När man tittar på vinkeln så verkar den vara ganska stor. Har det åkt ut en 20 cm eller något sådant på mitten ? Om det är så pass mycket så skulle jag nog inte chansa på att det håller utan tämma ur och efterfylla ordentligt innan det händer något med själva stommen.

Utloggad Steffe

SV: Väggarna skevar
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2013, 09:08:33:33 »
Jag får intrycket att du återfyllt med grävmassor, i det här fallet blålera. Stämmer det? Om inte, vad har du återfyllt med och hur mycket?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Väggarna skevar
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2013, 09:36:54:54 »
Gör om, gör rätt, det är mitt råd, om det ser ut sådär innan du tagit poolen i drift kommer det nog inte att sluta speciellt bra.
Blålera är väl inte direkt rekommenderat  <hmm> , men du måste ju se till att fylla massor och vatten i samma takt, och hela tiden packa fyllnadsmassorna så att de håller emot poolväggen, men inte så mycket att poolväggen trycks in.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FlyHigh

SV: Väggarna skevar
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2013, 09:48:28:28 »
Jag får intrycket att du återfyllt med grävmassor, i det här fallet blålera. Stämmer det? Om inte, vad har du återfyllt med och hur mycket?

Närmast väggarna har jag en dränernade skiva och sedan återfyllt med grävmassor. Dock ej på den sida som satt sig där jag har dränerande skivor och sedan makadam då jag inte vill fylla med grävmassor mot trappan. Egentligen vet jag att blålera packar sig väldigt dåligt/långsamt men trodde i min enfald att tyngden skulle kompensera för det.

Nu är det återfyllt till ca 30cm under poolkanten, enligt säljaren skall det vara minst 50 till kanten. Att jag fyllt till 30 beror på att jag skall ha plats för bärlinor osv till altanen.
Poolen är i princip färdigfylld (iaf så skimmer osv fungerar som det skall).
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Väggarna skevar
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2013, 09:54:37:37 »
Att gå i försvar för det utförda arbetet när det uppenbarligen är undermåligt utfört är väl knappast speciellt konstruktivt?
Jag vet bara hur vi gjorde när vi återfyllde:
På med vattenslangen.
I samma takt som vattnet steg fyllde vi runt om med sand
Sanden vattnades och trampades till
Under hela tiden kontrollerades väggarnas status med avseende på att de var raka, man kan inte packa för mycket, men inte heller för lite.

Har du redan fått sättningar på både långsidor och kortsidor så kommer det troligen att förvärras med tiden, och du sumpar en stor del av värdet på din investering, en pool i bra skick höjer husets värde, men en pool i behov av renovering kan sänka värdet.
Om varken utseende, eller värde spelar någon roll för dig kanske du kan rädda upp det genom att bara staga upp det hela hjälpligt, men som sagt, jag tycker personligen att det är en dålig taktik.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FlyHigh

SV: Väggarna skevar
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2013, 10:33:20:20 »
Gör om, gör rätt, det är mitt råd, om det ser ut sådär innan du tagit poolen i drift kommer det nog inte att sluta speciellt bra.

Jag har nog kommit till samma slutsats själv... Poolen är iofs fylld och det har inte rört sig under natten men det känns ändå som påfrestningarna är ganska stora. med lite hopp och skutt och vågor så är ju inte belastnignen statisk längre.

quote author=Rickard link=topic=9001.msg67631#msg67631 date=1372232214]
Blålera är väl inte direkt rekommenderat  <hmm> , men du måste ju se till att fylla massor och vatten i samma takt, och hela tiden packa fyllnadsmassorna så att de håller emot poolväggen, men inte så mycket att poolväggen trycks in.
[/quote]

Det har jag gjort på de andra sidorna och de är "hyffsade" (allt är relativt just nu). Packningen har väl varit sådär nu när jag tänker tillbaks, har varit lite för rädd att trycka in väggarna.
Just på trappsidan ville jag dock fylla med makadam och det blev lite haltande pga många anledningar.
Men som sagt, det blir att tömma ut en del, fylla på mer masssor och fylla igen.

Frågan är bara hur mycket jag vågar tömma, känns lite riskabelt att tömma den helt.
Min tanke just nu är att tömma tills det "känns bra" och sedan försöka pressa (med milt vål)väggen innåt.

En ide som slog mig var att först bygga altanen och använda det ramverket som stöd och "fixtur" men jag tror inte jag bör/skall vänta 2.5 veckor på att räta poolen (har bokat svärfar till in första semestervecka).

Att gå i försvar för det utförda arbetet när det uppenbarligen är undermåligt utfört är väl knappast speciellt konstruktivt?

Jag har nog formulerat mig dåligt, jag försöker absolut inte försvara det jag gjort, precis som du skriver är det uppenbart undermåligt. Det jag försökte göra var att beskriva vad jag gjort och varför jag gjorde det. Resultatet talar för sig självt. Tyvärr har jag stött på alldeles för många som inte riktigt berättar allt bara för att de inte skall framstå som syndabockar, jag är dock mer intresserad av hur och varför saker gick fel än vem som gjorde fel.

I grund och botten handlar det om en allt för optimistik tidsplan och en önskan om att kunna bada för flera veckor sedan.

Om varken utseende, eller värde spelar någon roll för dig kanske du kan rädda upp det genom att bara staga upp det hela hjälpligt, men som sagt, jag tycker personligen att det är en dålig taktik.

Igår när jag skrev första inlägg hade jag lite me panikkänsla, idag har förnuftet hunnit ikapp och att åtgärda det är en självklarhet. Egentligen var det en självklarhet redan igår, fast någonstans hoppades jag att jag kunde vänta så vi han bada och njuta av poolen, dessa tankar var nog bara mest en del av panik-känslan.

Stöttningen är bara vara temporär tills jag vet hur jag skall fortsätta, en tanke som jag övergivet var att ha kvar stöttorna till efter säsongen och tömma och fixa problemet. Med lite mer tankar så handlar det inte m många dagars jobb att fixa det nu (några dagar för tömmning, någon dag för justering och några dagar för fyllningen).

Värdet på huset är sekundärt, utseendet och känslan av att ha gjort rätt är större.

Kontentan är nog att panikkänslan lagt sig och att förnuftet tagit överhanden.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag