Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor  (läst 10229 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helena_torneklint

  • Gäst
Helena_torneklint
Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« skrivet: maj 25, 2017, 19:43:53:53 »
Pga olika omständigheter så är vår pool så grön den kan bli. Vi har sandfiltret igång sedan 1 vecka. Backspolar 2ggr/dag.
PH värdet ligger på 7,2-7,4. Mätt med både droppar och stickor. Jag har under denna vecka chockklorerat 2 ggr enligt dosering på burken. Poolen rymmer ca 30 m3 och det skulle vara 75g/klor per m3.
Men poolen är lika grön än.
Klorvärdet ligger på över 3.
Ska jag öka chockloreringen och hur mycket kan jag ta?

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2017, 20:17:06:06 »
Fungerar filtreringen alls, du har inte stopp?
Kan du mäta över 3 i klorvärde eller har den maxat ut?

Helena_torneklint

  • Gäst
Helena_torneklint
SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2017, 20:43:54:54 »
Det är bra tryck i utloppet och när jag backspolar kommer det ut illgrönt vatten.
3 är så högt jag kan mäta så det kan vara något högre

Utloggad j-t

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2017, 07:51:25:25 »
Har aldrig haft så grönt så länge som inte kloren bitit på efter så länge som du försökt, kanske behövs något algmedel också då? Eller så är det lite med klor och tålamod tom...

Helena_torneklint

  • Gäst
Helena_torneklint
SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2017, 11:43:59:59 »
Jag tror jag chansar med en rejäl chockklorering till och sedan något algmedel och flockmedel.
Eftersom det kommer ut massa grönt vid backspolningen så känns det som om det gör någon nytta i alla fall men det tar massa tid.
Jag har nog mer tålamod än barnen just nu ;-)

Vi har egen brunn med så det är inte läge att tömma och börja om annars hade jag gjort det....

Utloggad TommyC

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2017, 12:18:07:07 »
Det chockklor jag har använt mest doseras 200gram per 10kubukmeter vatten. Chockklorering bör ge minst 10ppm. Ibland men inte alltid finns det angivet hur stor andel av innehållet som är aktivt klor. Delphin anger 70%. Nitor anger 65% och dosering 150gram per 10kubik vilket ger 9,75ppm.

Ditt klor har en ganska avvikande dosering än de vanligaste fabrikaten. Vad är det du använder? 750gram per 10kubikmeter skulle ge nästan 50ppm om det är 65% aktivt klor. Vanligtvis är det kalciumhypoklorit som används som chockklor.
« Senast ändrad: maj 26, 2017, 13:48:17:17 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2017, 13:40:55:55 »
Angående grönt vid backspolning - om vattnet i poolen ser ut på detta vis kan det ju inte bli annat än grönt när man backspolar, oavsett hur rent eller skitigt filtret är.

Jag tror också att rätt melodi är att fortsätta klorera och backspola (men jag skulle inte backspola innan trycket faller över filtret eller flödet minskar märkbart).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Helena_torneklint

  • Gäst
Helena_torneklint
SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2017, 15:26:02:02 »
Man märker när man backspolar att det är mycket stor skillnad på färgen när backspolning kommer igång. Färgen på vattnet om man tar upp det i ett glas ser inte närheten av så grönt ut som det gör i poolen.

Kemikalierna jag använder är från Swin& Fun. Har funkat bra i 3 års tid men då har ju vattnet heller aldrig varit i detta tillståndet.

Det är 75g/m3, inte 750 g!

Varför är det inte bra att bakspola tidigare? Jag har tänkt att jag vill bakspola ofta så filtret har full effekt hela tiden och inte hinner bli märkbart sämre innan jag backspolar.

Helena_torneklint

  • Gäst
Helena_torneklint
SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2017, 15:27:39:39 »
Nu skrev jag fel igen :-(
75g/ 10m3 ska det ju vara....

Utloggad MathiasS

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2017, 15:51:01:01 »
Ju mer igensatt sandfiltret är desto bättre filtrerar det, men givetvis får det inte gå så långt att vattnet inte flödar. Att backspola väldigt ofta har således motsatt effekt för de minsta partiklarna. När vattnet ser ut som ditt gör kan det förstås vara så att man behöver backspola mycket oftare än normalt, men jag skulle låta det vara tills trycket faller rejält eller du känner att flödet minskar i utloppen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan