CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor  (läst 10314 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helena_torneklint

  • Gäst
Helena_torneklint
SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #10 skrivet: maj 26, 2017, 15:54:35:35 »
Ok, då ska jag vänta med att backspola för än har inte trycket sjunkit markant innan jag har spolat.
Tack!

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #11 skrivet: maj 26, 2017, 16:05:17:17 »
Grönt = lever = små levande växter som färgar vattnet grönt, så länge det lever. Här gör inget filter någon nytta,
Döda med klor, när det är dött blir det döda partiklar som går att filtrera bort, men detta tar tid !

Utloggad TommyC

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #12 skrivet: maj 26, 2017, 16:39:15:15 »
Jag skulle öka doseringen till 200gram/10kubikmeter så går det fortare att ta död på det gröna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #13 skrivet: maj 26, 2017, 16:51:21:21 »
Till ts, missförstå mig rätt nu :) jag vill inte vara duktig, men inte utan att jag är förvånad, du är dock inte ensam om detta.
Om man har en pool , man vill använda den , man är rädd om vattnet .... hur är det möjligt att få så grönt vatten ??
Jag har aldrig lyckats :) och då lägger jag ändå ingen energi på att se till vattnet, det krävs ju så oerhört lite för att undvika grönt.

Utloggad TommyC

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #14 skrivet: maj 26, 2017, 16:58:09:09 »
Hehe, det är ju ganska många som lyckas varje år så jättesvårt är det nog inte. Prova att åk bort några veckor utan att klorera först så blir det fint tills du kommer tillbaka. Jag provade en höst efter säsongens slut att låta vattnet vara kvar ovanligt länge innan jag tömde och det blev vackert grönt men det tog nog 3-4 veckor p g a låg temperatur. Jättesnyggt med poollampan på och täcket av under mörka höstkvällar. Kan rekommenderas för de som ändå tömmer poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #15 skrivet: maj 26, 2017, 17:44:52:52 »
Alla är vi olika, själv skulle jag inte lämna poolen utan tillsyn i veckor även om jag åkte bort, lika lite som jag skulle låta hunden vara utan mat i veckor eller låta blommorna ute vissna  8)

Helena_torneklint

  • Gäst
Helena_torneklint
SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #16 skrivet: maj 26, 2017, 17:53:52:52 »
På grund av altanbyggande och flyttning av filter och pump till källaren så tog det längre tid än vi trott innan vi kunde starta upp poolen. Och utan cirkulation och värmebölja så gick det hela väldigt snabbt.

Utloggad Hans_L

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #17 skrivet: maj 26, 2017, 19:43:29:29 »
Känner att jag måste låna denna tråden lite!
Mitt vatten såg ut exakt som TS för en vecka sen 😀 har nu fått bort allt det gröna men nu har det blivit mjölkigt i stället. Värdena är ok, klorhalten är fortfarande skyhög. Är det mjölkiga resultatet av den höga klorhalten eller kan det vara så att det levande gröna blivit vitt?
Dammsugning står på attgöra listan.
Är det ok att bada i detta och hur högt klor är ok att bada i?

Utloggad TommyC

SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #18 skrivet: maj 26, 2017, 19:52:28:28 »
Det mjölkiga är resterna av det som kloret dödat. Sandfiltret ska ta hand om det. Eventuellt kan man behöva flocka men det löser sig nog ändå om filtret fungerar som tänkt. Hur mycket klor man tål beror på hur känslig hud man har. De flesta instruktionerna säger att man ska vänta med bad till dagen efter chockklorering men är man riktigt badsugen så är det nog bara att hoppa i. 10ppm är ju egentligen inte skyhögt, bara 10ggr mer än vad man vill ha normalt.
« Senast ändrad: maj 26, 2017, 22:39:31:31 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Helena_torneklint

  • Gäst
Helena_torneklint
SV: Väldigt grönt vatten, dosera ckocklor
« Svar #19 skrivet: maj 26, 2017, 20:36:13:13 »
Hans_L, hur mycket klor gick det åt för att du skulle få bort den gröna färgen? Och hur snabbt märkte du att du fick effekt av chockkloreringen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag