CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: inverter Poolvärmepump för 25kubik i Umeå rekommendation på märke?  (läst 2346 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik Petrusson

Hej! Kom gärna med era tipps på viken pump jag ska köpa!
poolen är en oval pool 6x3,20x1.5 djup = 25kubik

Budget på pump max 15000:-  Man dras ju åt att titta på out1s pumpar men som många skriver så verkar de fått ris och ros. Är det fortfarande så illa?
jag bor i Umeå.

Tacksam för era tankar!

Med vänlig hälsning,
Fredrik
« Senast ändrad: maj 07, 2021, 21:32:57:57 av Fredrik Petrusson »

Poolgiganten

Utloggad Fredrik Petrusson

Vad har ni för poolpumpar ni som bor i norra sverige? 

Är det någon som har Polarpumpen?  har tittat på SILENCE PRO INVERTER 7 räcker den för min pool? 6.8kw eller är risken att jag blir besviken?

Tänker mig såklart att sätta poolöverdrag på nätterna.

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
Ser ingen vits med en ”inverter” modell för att värma 25000 liter vatten, bara mer och dyrare att reparera .

Ovan mark eller nergrävd med bra isolering ?
Bra isolerat poolöverdrag eller något uselt som bara ligger på ytan som skydd?

Poolöverdraget bör du ha på så mycket som möjligt.

Kolla om det finns någon mer lokal säljare så slipper du trassla med att skicka iväg hela pumpen till någon postorderfirma som kan bli dyrt om inte frakt dit och tillbaka ingår.

Utloggad Fredrik Petrusson

Aha! ok Så det är alltså bättre att gå en vanlig Pump! jag hade fått för mig att Inverterpumparna var mycket billigare i drift och tystare. (att de inte går hela tiden)

Nedgrävd med isolering 5cm cellplast runtom,  sen är det 10cm i botten. har inte köpt något överdrag än, vad rekommenderas?

Har du något tipps på nåt vettig pump i min prisklass? om jag skippar att hitta lokal försäljare.
 Vad bör jag ha för kw effekt här uppe i umeå på 25kubik pool?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
Blir snarare tvärtom att en inverter går längre perioder om den avger mindre effekt för att nå önskad temperatur.
Ser bra ut på reklamen med COP på upp till ca 16 eller vad det kan stå.
Är det 0 i prisskillnad så kan du köra på en sådan , dock dyrare reservdelar som tex kretskort om det går sönder.
Dålig på vilka överdrag som är bra men lägg lite extra på det istället för inverter.

Vilken effekt du behöver beror då även på hur lång säsong du tänkt dig och om du måste hålla 30 grader även om det bara är 10-15 grader ute längre perioder.
Titta vid jämförelse med andra märken vad dom levererar vid 15 grader ute och inte vid 27 grader som ofta bara uppges och är en ganska ointressant siffra.

Kika på tex Hydro Pro P8 eller P12 beroende på säsong, önskad temperatur och isolering.
Hydro Pro har även inverter modeller om du bestämmer dig för det.
Fungerar bra och bra support från distributören.

Utloggad Fredrik Petrusson

Tror du jag klarar mig med 12an om jag har en bra övertäckning? vi har normalt 10 grader på kvällarna sommartid. tänker ligga kring 28 grader.
Med vänlig hälsning,
Fredrik

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
Att hålla och öka temperaturen beror som sagt till stor det på isolering , med P12 tror jag du klarar dig bra och förlänger säsongen.
Är det kallare på nätterna än ca 7 grader så är det bättre om du kör den på timer när det är kallare ute och att den går igång på morgon/förmiddag för att slippa avfrostningar som snor värme från vattnet och det är sämre verkningsgrad

Utloggad Fredrik Petrusson

Supertack för infon!  =

Utloggad Fredrik Petrusson

Att hålla och öka temperaturen beror som sagt till stor det på isolering , med P12 tror jag du klarar dig bra och förlänger säsongen.
Är det kallare på nätterna än ca 7 grader så är det bättre om du kör den på timer när det är kallare ute och att den går igång på morgon/förmiddag för att slippa avfrostningar som snor värme från vattnet och det är sämre verkningsgrad


Nu har jag sådan otur att P12an är försenad de kan inte säga när den kommer eller inte... säljaren rekommenderar mig att ta denna istället, vad tro du om det? Då är det ju en inverter i allfall..Den har dock 2 års garanti och 5 år på kompressorn...
https://rubinpool.se/produkt/varmepump-atec90m-sirocco-inverter/

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
Ser ut att vara en klenare modell så frågan är vad den lämnar vid +15 ute jämfört med P12

Ingen koll på märket/modellen i sig men det kanske någon annan har

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag