VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ”Swim and fun” värmepumpar??  (läst 1690 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aekengre

”Swim and fun” värmepumpar??
« skrivet: mars 30, 2021, 08:58:21:21 »
Någon som vet något om denna? Till en nedgrävd Folkpool 3,5 x 6,5 m. Den kostar 14000kr till skillnad från den Folkpool vill sälja för 21900kr.
Vad har ni för råd att ge?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ”Swim and fun” värmepumpar??
« Svar #1 skrivet: mars 31, 2021, 10:34:06:06 »
Det är nästan omöjligt att ge ett bra svar på din fråga.
Det man kan säga är att folkpool funnits länge och skulle kunna sälja billiga värmepumpar om de ville, troligen med samma marginaler som de värmepumpar som de valt att sälja.
Jag har ingen aning om vem som tillverkar Heatforce, eller var de tillverkas, men ofta är det ju så att man får vad man betalar för.
Otroligt svårt att säga vad som är bättre, även Swim & Fun har ju hängt med ett tag nu.
Nu killgissar jag bara, men de som satsar på att sälja billiga poolvärmepumpar brukar byta leverantör rätt ofta, det kanske inte ett företag som folkpool gör?
Samtidigt så utvecklas ju värmepumparna med ny gas, wifi och appar så att inte hänga med i utvecklingen fungerar ju inte heller.

Det jag brukar säga är så tråkigt som "om 10 år vet vi vem som sålde de bästa poolvärmepumparna"...

Kanske skulle vi sätta upp en avdelning med omröstningar om hur nöjd man är med sin poolvärmepump baserat på tillverkare/namn (inte modeller)?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stompen

SV: ”Swim and fun” värmepumpar??
« Svar #2 skrivet: mars 31, 2021, 13:29:54:54 »
Svår fråga.
Vad går egentligen sönder i värmepumpar som havererar? Om man då givetvis bortser frysskador pga handhavande.
Ser att denna har kompressor från Mitsubishi, det är samma leverantör som t.ex. G&J använder. Därmed inte sagt att det är samma grejer.
För mig har det varit en ögonöppnare hur lite uppvärmningen(för mig) kostar, ~1700kWh om året. Det gör ju att återbetalningstiden blir lång. Av den anledningen skulle jag idag aldrig välja de riktigt dyra pumparna då återbetalningstider på 20-30 år är orimligt.
Men billigt skit blir ju dyrt det med om det havererar hela tiden, dock skulle jag inte bry mig lika mycket om prestandan.
Dock värderar jag högt att grejer verkligen fungerar, trist och få några veckors uppehåll mitt i sommaren. Så jag skulle nog gå på ett någorlunda erkänt märke, om inte annat så finns det kanske service att tillgå

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag