VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Monteringskostnad  (läst 1060 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Isola

Monteringskostnad
« skrivet: mars 29, 2023, 23:15:08:08 »
Hej! Ny medlem här >rulla<. Jag sparar just nu ihop till en mindre markpool med mått på ca 6x3 m. Pratade just med en person från Miamipool som sade att markarbeten kostar 200 000 och montering av pool kostar ca 170 000!! Är detta rimligt? Bor i Enskede, Stockholm och det går enkelt att komma in på tomten med en grävmaskin.

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Monteringskostnad
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2023, 07:51:42:42 »
Hej! Ny medlem här >rulla<. Jag sparar just nu ihop till en mindre markpool med mått på ca 6x3 m. Pratade just med en person från Miamipool som sade att markarbeten kostar 200 000 och montering av pool kostar ca 170 000!! Är detta rimligt? Bor i Enskede, Stockholm och det går enkelt att komma in på tomten med en grävmaskin.

Hej!

Måste dom spränga, eller har du/alla dina grannar "by default" källare?

Hur många offerter har du tagit in?  1? 3? 5? 10?

Nu har jag aldrig anlagt en markpool, men i andra projekt brukar jag ta det säkra före det osäkra och kontakta lika många leverantörer/entreprenörer som jag har fingrar på händerna. Alltid lika kul att se vilka som försöker pungslå mig!  >:(

Eller så har dom inte tid, och lämnar en orimligt dyr offert. Har hänt mig flera gånger.
Simple as that! :)
« Senast ändrad: mars 30, 2023, 07:56:29:29 av kwhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Monteringskostnad
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2023, 09:19:42:42 »
Allt är väl dyrt i närheten av större städer, det kan kosta rätt mycket att köra fram maskiner, bli av med massor, och allt sånt.
Men rent generellt känns det väldigt dyrt.

I vår lilla by utanför Piteå kom en av grannarna med traktor och grävde ett hål för poolen, det behövdes bara ca 1 meter djup då vi ville ha vår pool i nivå med husets  golvnivå för att slippa trappor "ned till poolen".
Grannen tog matjorden, och vi återfyllde med de massor som blev över (Natursand då vi bor på en sandhed)
Kostade oss 500 kr för drygt 20 år sedan.

Poolstommarna från Miamipool klarar de flesta av att sätta upp själva, om man inte är handikappad, det som kan vara knepigt är just att sätta linern och få det snyggt.
Kanske kan man köpa bara den tjänsten.
Att montera poolstommen borde gå på en dag, men kraven på underarbete och dränering kan ju vara både komplicerat och dyrt beroende på hur det ser ut hos just er.

Här finns en byggbeskrivning.
https://docplayer.se/7190083-Monteringsanvisning-2013.html
« Senast ändrad: mars 30, 2023, 09:23:38:38 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Isola

SV: Monteringskostnad
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2023, 12:44:11:11 »
Tack för svar! Grävkostnaden kan jag förstå kan dra iväg. Det jag tyckte lät märkligt var att montering av poolstomme skulle kosta närmare 200 000.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Monteringskostnad
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2023, 19:33:55:55 »
Hej Isola,
Kan bara hålla med Rickard. Förstår dessa priser för 1-2 år sedans när alla skulle bygga till. Vidare stuga osv.
Idag är det dött angående byggande. Vill påstå att du fått pris som inte är rimligt. Höga kostnader gör nog att många är borta nästa år? Ingen köper något nu som kommer kosta så mycket? Rekommender att kontakta andra.

För två år sedans gjorde en bekant samma jobb. Grävning, byggande av pool, liner och trall. Arbetskostand 150kkr.

Idag är vi inte där?
Ska en byggare kräva samma pris idag? när de kanske gör konkurs imorgon?
Jag hade tagit in andra offerter. Gissar att de flesta är kvar i tänket de senaste åren? Men då försvinner dessa som aktörer.


Det går inte att kräva 370000kr för montering och grävning av pool idag.
Gör man det är man borta imorgon.

MVH
Roger




« Senast ändrad: mars 31, 2023, 05:43:48:48 av Roger. »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan