VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm  (läst 3096 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #10 skrivet: mars 26, 2023, 15:52:41:41 »
Läste ett äldre Poolforuminlägg om grönt hår på poolbadande barn och även vad pH-rubbningar hos poolbadande människor kan leda till, så det fick bli ett akut tillägg för att hindra min andra hälft från att helt stoppa poolplanerna vid katastofalt grönt hår/"pH-fel":

Har beställt en Scuba 2 vattentestare och extratabletter för 1228kr totalt m. frakt (130 tabletter totalt).

Ca 9.5 kr/test istället för biltemas 2kr/test, men biltema ger ju 3-in-1 på sina teststickor, så snarare 67 öre/test. Dock saknas ju möjligheten att separat få fram förhållandet mellan fritt klor/totalt klor/bundet klor och även cyanursyranivån, något som kan vara viktigt ibland, om jag förstår saken rätt.

Men då får man ju även med Scuba 2 en observatoroberoende mätning varje gång, något som är väldigt operatorberoende på teststickorna och kan därmed diffa typ mer än 0.4 enheter per mätning, om jag minns rätt.

Nu till frågan: Är Scuba 2 bra eller dålig?  <help>


Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #11 skrivet: mars 27, 2023, 17:56:29:29 »
Nu har de 24st underlagsmattorna á 1.2cm från tectake kommit!

Har insett att jag p.g.a pooltyngdens kompression av mattorna kommer få uruselt U-värde jämfört med riktiga isoleringsskivor, men det bryter iaf "köldbryggan" och beräknas minska förlusterna till marken med hälften (än om jag kört med enbart presenning under poolen).
"Aja, är huvvé dumt får börsen lida".


Får gräva ned isolerskivor år 4 och isolerskivor+mattor år 5 >rulla<

då får jag ju separata år med olika förbättringar som kan vara kul att jämföra sinsemellan.

Hursomhelst, supermjuka att gå på okomprimerade, men jag tror de blir rätt stumma vid komprimering, men mycket bättre och skonsammare än stenmjöl som "känns" genom presenningen iaf!

Återkommer strax med ett subjektivt litet värmetest, där en behållare med kokande vatten sitter under skivan och däröver pooltermometern som loggar temperaturökningen.
« Senast ändrad: mars 28, 2023, 18:45:41:41 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #12 skrivet: mars 28, 2023, 18:31:25:25 »
Lyckligtvis tänkte jag fel i mitt tidigare inlägg, "poolkompressionen" á 68 cm vattendjup motsvarar 68 gram/cm2.

Bilden visar (1545 g / 8.55 cm2) = 180 g/cm2, och när jag tittar efter hur mycket den komprimerats, är det i princip noll påverkan på mattans tjocklek.

När jag tar i allt vad jag orkar och trycker ihop badrumsvågen mellan tumme och pekfinger (bokstavligt talat!) så genererar det 12kg fördelat på tummens area, dvs 1860 g/cm2, vid detta tryck komprimeras mattan rejält...

Så långt allt gott!  O0

Räknar jag med U-värdena så vinner/sparar jag 125W ytterligare då mattan ej komprimeras. Och över 450W med matta jämfört med utan matta!

http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx

0.450 kW * 24h/dygn * 120 säsongsdygn = "1296 kWh"
Mattan kan man alltså räkna hem redan första säsongen med nuvarande elpriser om man har en ren el-värmare.

Nu har jag ju värmepump med ca 4 i COP, så det tar 3 år att uppnå besparing på de ca "1000 kWh" som mattorna "kostar".

Värmetestet av mattan då?

Med närmare 100°C kokande vatten(ånga) på ena sidan och maximalt 40°C på andra sidan efter en lång stunds uppvärmning, så ja, nog isolerar mattan en hel del!
« Senast ändrad: mars 29, 2023, 17:25:23:23 av kwhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #13 skrivet: mars 29, 2023, 07:10:30:30 »
Den lär nog komprimeras mer med tiden, det gjorde i vart fall vår bottenmatta av en typ som liknar ett liggunderlag, i början var det mjukt och skönt att gå på, men när vi renoverade poolen hade den komprimerats från 10 mm till ca 3 mm.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #14 skrivet: mars 29, 2023, 22:26:01:01 »
Ok! Kanske hinner mattorna ej komprimeras så mycket på 3-4 månader? Eller i vartfall återhämta sig till nästa säsong  :) 
Vi får se!

Lärdomarna för mig, från förra säsongen var ju i alla fall att ett tjockt och torrt pooltäcke var den viktigaste beståndsdelen för att hålla uppe temperaturen och nere energiförbrukningen.

Jag är väldigt nyfiken på hur underlagsmattorna+"Exit-pooltaket" kommer samverka termodynamiskt tillsammans med ett tjockt pooltäcke! :)

Nu har min Scuba 2 kommit!  <antman>
Har inte provat den på kommunvattnet ännu, men jag ska! Återkommer...

Utloggad kwhalp

SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #15 skrivet: mars 30, 2023, 16:13:15:15 »
Nuså!  O0
Egentligen borde Scuba 2-testet ligga under forumdelen "Vatten och kemi", men jag lägger iaf in bilderna här tills vidare. Vill inte vara överallt och skapa för många olika trådar..

"Testet" då?
Lite pillrigt(höhö) och tar 2.5 minuter att göra en analys, pH på kommunvatten i det här fallet.
Om man blir varm i kläderna kanske det bara tar 1.5 minuter.

Kommunvatten i Umeå, 7.7 pH är väl fullt godkänt som dricksvatten; även om vattenleverantören uppger 8.5 i pH, men jag fattar att det diffar en del beroende på omständigheterna (vi bor i utkanten av Umeå).

"Sen är vattnet klart för leverans till din kran. Vårt kranvatten är svagt basiskt, med ett pH-värde kring 8,5. Det hjälper till att skydda rör och ledningar så att de håller bättre. Kranvattnet håller en temperatur på 6–10 grader vid leverans."

Ska även prova med en pH-sticka från Biltema för att se vad den visar, men den varierar ju väldigt mycket utifrån avläsarens dagsform.

Har även laddat hem Driftjournalen från Folkpools hemsida:

https://www.folkpool.se/support/poolsupport/poolskotsel/driftjournal-pool.html

Tänker att det kan vara kul att följa värdena över säsongen!
« Senast ändrad: mars 30, 2023, 16:22:57:57 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #16 skrivet: april 01, 2023, 16:43:57:57 »
Stickor känns svåravlästa om de är av dålig kvalité (Bestway känns inte Premium).
Får heller (såklart) inget bra värde med Biltemas billiga klor-/pH-mätare.

Just nu litar jag mest på Scuba 2, som jag nollar och mäter av inomhus, i skydd från solens påverkan.

Utloggad kwhalp

SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #17 skrivet: april 02, 2023, 15:02:17:17 »
Då var säsongens "finklor" från Nitor/K-Rauta inhandlat efter tips från Roger.! :)

Räknar med att klara mig halva maj till halva september ( ca 120 dagar) med 2 kg, ungefär en puck per baddag eller dag vi är hemmavid, och några chockkloreringar.
Har även kvar några gamla ful-klorpuckar, kanske funkar som chockbehandling om man bara håller koll på CYA-nivån.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan