Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vatten utan kärlek  (läst 860 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad madman1337

Vatten utan kärlek
« skrivet: februari 19, 2023, 09:35:04:04 »
Hej!

De senaste 3 månaderna har spabadets vatten inte fått någon kärlek i form av klor eller andra medel.

Går det att rädda vattnet med att börja klora och andra medel eller är det bästa att tömma och fylla på med nytt?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vatten utan kärlek
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2023, 11:07:38:38 »
Det brukar gå få liv i allt vatten, men jag skulle nog ändå bytt om jag hade riktigt unket vatten, har du kommunalt vatten är det ju inget större problem att byta.
Kostar kanske mindre än alla kemikalier som annars behövs.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Vatten utan kärlek
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2023, 09:47:15:15 »
Jag håller med Rickard. Jag vet inte vad ditt kommunala vatten kostar (om du har kommunalt vatten) men det brukar inte handla om mer än 50-100 kr (inkl el för uppvärmning) för nytt vatten och då vet du ju att det blir bra och slipper vänta :) .

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vatten utan kärlek
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2023, 17:36:57:57 »
Hej,
Jag är tyvärr troligen försen på denna tråd.

Jag skulle chocka rejält med klor innan byte av vatten. Anledningen är att slippa samma mikroorganismer med nytt vatten. Då har nytt vatten ingen betydelse.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vatten utan kärlek
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2023, 19:19:59:59 »
Normalt brukar man rekommendera en pipeclean i samband med kloret.

Kör vattnet ihop sig sitter det också i rören.

Här finns en produkt jag inte rekommenderar för normal desinfektion. Borde funka utmärkt som pipecleaner.
Produkten är inte ny. Har förekommit många diskussioner på forumet om denna på forumet tidigare. Den bildar klordioxid.

Klordioxid har förmågan att penitrera biofilm och inaktivera mikroorganismer. Inget som andra desinfektionsmedel klarar.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vatten utan kärlek
« Svar #5 skrivet: mars 02, 2023, 19:23:15:15 »
Vidare bildar detta klor inte bundet klor som alla andra klor gör. Vidare behövs aldrig chockas osv.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag