CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Teknikrum pool nedgrävd fylls med vatten  (läst 1144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Demian2023

Teknikrum pool nedgrävd fylls med vatten
« skrivet: februari 12, 2023, 11:23:13:13 »
Hej!

Det är min förstå år/vinter med pool. Jag har teknikrumet nedgrävt under markyta.
Jag monterade dräneringspump för att få bort vatten som samlas i rummet för att det avloppssystem saknas. Rummet blir fylld med vattn som rinner från yta och även underifrån.

Inför vinterstängning plockade jag bort cirkulationspumpen, autodoseringsmaskinet samt dräneringspumpen. Sandfilteret blev kvar, det vägen ju minst 100 kg. Jag var orolig för frysskador. Nu fylls rummet helt med vatten och undrar om hur lång tid kommer den att hållas. Det är byggt av tryckimpregnerat trä och formplywoodskivan.
Då och då plockar jag fram dräneringspumpen för att pumpen ut vattnet. Finns det ett annat sätt för att lösa problemet?
Jag funderar på att göra om rummet och bygga det över mark. Hur blir det med vattenflödet då? Kommer cirkulationspump klara av det?

Tacksam för tips!

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Teknikrum pool nedgrävd fylls med vatten
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2023, 21:23:12:12 »
Hej,

Inget bekymmer att ha teknikrummet ovan vattenytan om man tänker till. Har mitt ca 1m ovan ytan.
Det finns alltid då en risk att sandfilter och pump då läcker ut vatten i poolen pga. högre nivå. Sätt en passande backventil under skimmer och du slipper denna risk.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Teknikrum pool nedgrävd fylls med vatten
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2023, 21:34:56:56 »
När du har ditt teknikrum ovan vattenytan kommer du behöva ändra din uppstart av poolen. Öppna locket på sandfiltret och fyll med vattenslang där. När nivån är tillräcklig försluter du locket på ditt sandfilter och startar din anläggning.

Inget konstigare än så är det.

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Teknikrum pool nedgrävd fylls med vatten
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2023, 09:23:58:58 »
Vi har vår pump ovan vattennivån, har plockat bort backventilen, den läckte ändå bara, och orsakade ett visst flödesmotstånd som jag tyckte var onödigt.
Vi fyller systemet på våren genom att skruva ned en koppling i skimmerns utlopp (2.5" rörgänga), med en koppling för trädgårdsslangen (Gardena) så vi kan fylla hela systemet, från skimmer, till pump, sandfilter och vidare till inloppen.
När det slutar komma luft ur insprutarna är det bara koppla bort slangen och starta pumpen.
Vår anläggning är så pass tät att det inte rinner ur nåt vatten till poolen även om vi har pumpen stillastående några timmar eller ens ett par dagar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag