VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Väser rören av vattencirkulationen?  (läst 3455 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nyodlarn

Väser rören av vattencirkulationen?
« skrivet: juli 23, 2007, 00:13:58:58 »
Hej alla,
jag har ett renoveringsprojekt som snart blir färdigt. Har köpt ett hus med en pool som inte använts på 2 år och jag byter just nu ut rör, pumpar, trall och plank.
Inom några dagar ska trallen på och just nu ligger rören ovan mark för att jag tänkte det var bättre ur värmesynpunkt, jag tror att oisolerade nedgrävda rör förlorar en del värme till marken.
Min fråga är; kommer det att väsa om vattnet som cirkulerar i rören? Kommer ljudet att vara störande och är det i så fall bättre att gräva ner rören?
Hur har ni tänkt med era pooler?

MVH, Nyodlarn

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Väser rören av vattencirkulationen?
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2007, 01:32:58:58 »
Du kommer inte att höra något från rören och slangarna. Det som kan låta är pumpen men det finns tysta pumpar som kyls med poolvattnet (dock dyra)

/Johan

Utloggad Nyodlarn

SV: Väser rören av vattencirkulationen?
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2007, 01:38:15:15 »
Tack för informationen!
Då låter jag rören ligga ovan mark där de kan gömmas under trallen. Jag har alla kopplingar ovan mark då och kan lätt se om det läcker någonstans.
Jag var lite orolig att det skulle vara ett störande väsande från rören. Det ska bli kul att starta upp allt och fylla poolen.

Hälsningar, Nyodlarn

Utloggad Fia

SV: Väser rören av vattencirkulationen?
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2007, 08:43:00:00 »
Kan du inte fylla upp poolen o starta igång den innan du lägger däcket då vet du ju om det hörs om slangarna.
Kan man få se en bild, kanske? :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Nyodlarn

SV: Väser rören av vattencirkulationen?
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2007, 00:38:31:31 »
Tack för tipsen,
jag har hejdat mig lite och kommer att vattenfylla så snart de nya inloppen sitter monterade., utan att lägga trallen innan. Den gamla linern hade lite större hål för inloppen så det blir till att lappa igen och göra nya hål först. Skulle ha bytt linern redan i år om jag varit förutseende men jag ville köra en lärosäsong först och fundera på isolering i botten, sluttande eller plan botten o.s.v. På så vis kan jag jämföra lite priser på olika liners.

Om det väser av rören så gräver jag ner dem, även om det skulle innebära lite temperaturförlust. Alternativet att isolera rören ser ut att bli för jobbigt med allt grävande och omläggning av betongplattor.

Jag rapporterar senare och lägger in bilder på mitt renoveringsprojekt.

Utloggad Hille

SV: Väser rören av vattencirkulationen?
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2007, 12:30:53:53 »
Du kan ju alltid sätta på rörisolering ifall det låter. Då behöver du väl inte mecka med att gräva om? <dontkn>





MVH

Hille

Utloggad Nyodlarn

SV: Väser rören av vattencirkulationen?
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2007, 21:49:26:26 »
Det är sant! Faktisk en riktigt bra idé som jag borde ha kommit på själv. Det känns bra att ha rören ovan marken om man skulle vilja felsöka eller mecka med fler anslutningsvarianter.

Tackar!

Utloggad Nyodlarn

SV: Väser rören av vattencirkulationen?
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2007, 14:20:43:43 »
Har testat nu och rören är knäpptysta. Blev riktigt förvånad faktiskt. Den enda gång det låter lite är när jag dammsuger och det råkar komma lite luft i systemet, då "kurrar" det lite i systemet innan luften har tryckts ut igen.

Hälsningar, Nyodlarn

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan