Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ska gräva ner Intex-poolen, fungering kring pump och sandfilter.  (läst 1362 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Vi ska gräva ner poolen i marken, och behöver på något sätt lösa detta med placering av pump och sandfilter (intex). Idag har vi dessa grejor samt värmepump 5 meter från poolen i marknivå bakom ett plank. Det funkar bra då vattnet har ett "fall" ner till markytan på ca 1 meter. Flödet är helt okej även med klorinator och poolvärmepump igång.

På det nya stället kommer det att vara ca 10 meter bort till planket där vi tänkt ha grejorna (pga ljuddämpning) och vi får inget direkt fall bort dit då utloppet kommer hamna i markplan och som jag förstått vattenpumpar är de bättre på att trycka vatten än att suga. Så, med detta i åtanke är antagligen det rätta att sätta intexpump+filter på en liten utgrävd hylla bredvid poolen, så att denna kan trycka vattnet bort till värmepump och klorinator bakom staketet.

Problemet med detta är ljudnivån. Intex-pumpen är inte direkt ljudlös och det är svårt att ljudisolera en utgrävd hörna under mark. Frun och jag vill ha det helt knäpptyst vid poolen.

Hur hade ni löst det? Man kan ju sälja intex-grejorna och köpa nya bättre grejor som funkar att ha i pooldäcket, och sen flyttar jag bort sandfiltret bakom planket 10 meter bort?

Vi har dock en budget för detta, och helst vill jag undvika att köpa en massa nya dyra grejor... det verkar inte heller helt lätt att hitta en vattenpump som är nästan knäpptyst.

Går det att lösa tror ni?

/H


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Ska gräva ner Intex-poolen, fungering kring pump och sandfilter.
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2021, 16:34:18:18 »
Du vill uppfylla starkströmsföreskrifternas krav på avstånd från poolen för utrustning som matas med 230 Vac. Då måste utrustningen bort minst 3,5 meter från poolen om den inte är placerad i ett separat utrymme med låst dörr som man kan gå in i och stänga dörren om sig vid arbete med utrustningen. Har du inte full koll på reglerna så behöver du en elektriker (formellt behöver du det hur som helst om du inte har behörighet).

Jag skulle dra 50 mm PEM slang bort till utrymmet bakom planket och om det krävs skaffa en passande pump. Många har skrivit här om att de har 10 meter mellan pool och pump utan problem. En tillräckligt tyst pump blir svår att finna och troligen dyr. 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad henrik79

SV: Ska gräva ner Intex-poolen, fungering kring pump och sandfilter.
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2021, 10:22:02:02 »
Du vill uppfylla starkströmsföreskrifternas krav på avstånd från poolen för utrustning som matas med 230 Vac. Då måste utrustningen bort minst 3,5 meter från poolen om den inte är placerad i ett separat utrymme med låst dörr som man kan gå in i och stänga dörren om sig vid arbete med utrustningen. Har du inte full koll på reglerna så behöver du en elektriker (formellt behöver du det hur som helst om du inte har behörighet).

Jag skulle dra 50 mm PEM slang bort till utrymmet bakom planket och om det krävs skaffa en passande pump. Många har skrivit här om att de har 10 meter mellan pool och pump utan problem. En tillräckligt tyst pump blir svår att finna och troligen dyr.

Ja det är ju helt korrekt som du skriver. Skulle poolen paja och allt vatten rinna ut i pumpgropen hinner såklart inte dräneringen med och pump skulle dränkas med antagligen utlöst JFB som resultat.

Helst vill jag ha allting långt borta från poolen, dock har jag studerat en del anläggningar i området, grannen själv har pumpen under pooldäcket och den anläggningen är byggd av "fackfolk".

Jag antar att det blir jobbigt att få igång poolen då man varje gång manuellt måste fylla 10 meter 50mm-plastslang med vatten då det inte kommer att gå att få ett fint fall mellan pool och pump? Backventiler har jag läst här att de inte är att rekommendera pga mycket strul? Jag tänker främst om man kör pumpen på timer... så fort du stannar pumpen lär röret tömmas delvis och pumpen lär suga luft innan den dör när den väl startar igen.

Låter toppen om pumpen orkar dra vatten 10 meter från poolen med fel lutning. Jag kan tänka mig att detta är ett vanligt bekymmer för folk som inte bygger små hus bredvid poolen, det är vår nödlösning och något jag helst slipper.

/H

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska gräva ner Intex-poolen, fungering kring pump och sandfilter.
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2021, 15:25:46:46 »
Så länge det är tätt så är det inga problem att stänga av pumpen på timer. Minsta lilla läcka dock så kommer det in luft och då har man bekymmer.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag