VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongplatta för glasfiberpool  (läst 5664 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Betongplatta för glasfiberpool
« skrivet: maj 24, 2010, 14:25:08:08 »
Hej alla,

En fråga, när vi var ute och letade pool så pratade vi med massor av återförsäljare av glasfiberpooler, de flesta sa att det räcker gott och väl med stenmjölsbotten och återfyllnad av vattnad stenmjöl. Så sa även en av de firmorna vi tog in offert på för den poolen vi köpte.

Nu visar det sig att när vi får garantibevisen så gäller de endast om vi har betongplatta i botten och fyller med betong i sidorna.

Priset som jag fick för plattan på 7,5 gånger 4 meter var på ca 30.000:- plus att det skulle kosta ca 30.000 till att återfylla med betong. Kan detta verkligen stämma?

Inget ont mot den firma vi har beställt poolen av, informationen om att det bara skulle vara stenmjöl kom från en annan firma som sålde samma pool och dum som jag var så tog jag för givet att de hade kontrollerat med tillverkaren. Nu visar det sig att tillverkaren av poolen kräver betonplatta så även om vi hade köpt av första firman så hade inte garantin gällt trots att de sa det!

Snälla hjälp mig snabbt, hur har ni gjort med Era glasfiberpooler, har ni gjutit platta och återfyllt med betong?

jag lutar åt att chansa och göra en botten av dränering, singel markduk och stenmjöl och återfylla med vattnad stenmjöl.  

tack på förhand!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: Betongplatta för glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2010, 19:40:30:30 »
Så har jag gjort ! Poolen bör väl ganska tjock i botten annars är det nog ingen bra kvalite . Återfyllt på sidorna med 8/16 material. /UST66

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2608.0

Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Betongplatta för glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2010, 06:59:33:33 »
Risken med att inte ha betongplatta är att poolen kan resa sig.
I övrigt tror jag att det är ok att ha vanlig botten (självklart rekomenderas betong)
Sedan får ni kolla hur stark den är på sidorna, där får ni vara noga med att gräva ut mycket och återfylla med bra material.

Utloggad utopiazz

SV: Betongplatta för glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2010, 11:33:48:48 »
Man kan ju fråga sig varför man bygger i glasfiber om man dessutom måste förstärka runtomkring med en massa betong. Verkar ju nästan så att man kan bygga en riktig betongpool för dom pengarna som det kostar (betong + poolen).


Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Betongplatta för glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2010, 14:25:01:01 »
Risken med att inte ha betongplatta är att poolen kan resa sig.
I övrigt tror jag att det är ok att ha vanlig botten (självklart rekomenderas betong)
Sedan får ni kolla hur stark den är på sidorna, där får ni vara noga med att gräva ut mycket och återfylla med bra material.

Hej Poolen är en Riveriera pool, vad jag har förstått så ska ju det vara en av de bättre poolerna på marknaden! En av ägarna till en av poolfirmorna hade en sådan själv. Inte ens han hade gjort betongplatta utan gjort en grund av stenmjöl och sedan fyllt sidorna med stenmjöl.

Om marken rester sig 1.70 ner i backen har inte det oftast att göra med dålig dränering? 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad utopiazz

SV: Betongplatta för glasfiberpool
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2010, 15:14:20:20 »
Om marken rester sig 1.70 ner i backen har inte det oftast att göra med dålig dränering? 

Sättningar i marken har oftast med vattenflöde att göra (på ett eller annat sätt). Sen behöver det inte alltid resa på sig utan det kan ju vara så att det sjunker också.

Med en bra dränering och rätt material runt poolen så är nog risken minimal.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag