VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: (Glasfiber?)balja under planering och inköp - tipsa oss!  (läst 5834 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TeeOne

(Glasfiber?)balja under planering och inköp - tipsa oss!
« skrivet: april 11, 2011, 21:50:02:02 »
Hej alla!

Bygge i sin linda efter flera års studerande av tomten (finns flera alternativ) och tankar kring varianter. Saltklorinator, hundramp och poolrobot införskaffades förra veckan, nu bara resten kvar ;) Tycker mod att jag ändå felpostad tråden så tar jag inte illa upp av hjälp med flytt.

Är alltså på gång att beställa pool, och kommer med all sannolikhet att välja någon slags glasfibervariant. Vet att det är noga med anläggning, men vi drar oss inte för (att låta göra ett) gott under- och kringarbete, vilket oavsett konstruktonsprincip ändå alltid är a och o. Grävning etc blir samma, men återfyllnaden måste vara så mycket enklare och billigare än att betala 'gubbar' för resning, linermontage mm.

Berätta gärna för mig vad ni betalat för entreprenad av glasfiberanläggning ni som gjort det, så har jag hum om vad som kan vara rimligt. (Stenmjöl kostar såvitt jag förstår inte jättemycket per kubikmeter och grus och cement är inte heller pengar , i sammanhanget). Men jag tar in offerter så det ger sig ändå om ingen vill berätta :)

Rätta mig för all del varje gång jag har fel förresten ;)

- Nu undrar jag rakt ut; är det av princip sämre med en polsktillverkad balja än en mycket dyrare från 'fin eu-länder' eller usa, eller finns det faktiska tekniska skillnader som är omöjliga att upptäcka för en utom branschen? Jag blir nämligen inte klok på det hur mycket jag än rotar och gräver. Som det är nu lutar jag åt att mycket är fördomar och en del är dåliga leverantörsval. Så, varför inte glasfiber och varför inte polskt glasfiber? De har byggt båtskrov i många år och borde veta. Speciellt om det är en stor leverantör som varit kvar länge i branschen. Tycker jag.

Finns ytterligare variant, eller hur, mer 'plastig'? Eller har jag fel? Input på dessa?[youtube][/youtube]

- Har ännu inte valt värmepump. Har bergvärme men vill ha en modern poolvärmeväxlare. Hur är kvalitetsskillnaderna där, är det motiverat att köpa en G&J för 24' när man kan få en svenskutvecklad 'hitachi' för 16, när båda har samma garantier? Eller finns bättre alternativ att hitta?

- Pooltak. Håller de för svensk vinter eller måste man rafsa bort snön så fort den fallit? De är inte billiga, och rätt fula tycker jag, men de har samtidigt värmeekonomiska och säsongsförlängade kvaliteter som inte ska bortses från. Vilka håller/inte för svenskt klimat?

- Jetstream förresten. Använder man sån? Håller de?

Kan nöja mig för stunden!
Tacksam för allt ni öser på :)
« Senast ändrad: april 12, 2011, 01:12:00:00 av TeeOne »

Poolgiganten

Utloggad TeeOne

SV: (Glasfiber?)balja under planering och inköp - tipsa oss!
« Svar #1 skrivet: april 14, 2011, 02:46:40:40 »
Nu var det ju rätt mycket funderingar och svammel där, och det verkar ju som 'du' redan bestämt dig för glasfiber så kör på och hör av dig och berätta sen om den spricker för dig, det kan ju bli en dråplig historia att berätta om.

Vad jag kan berätta är att det dyrare pooltaket, det som är lackat för att likna träram, det är gjort i annat material, och  tål vårt väder mycket bättre. Det sura är att det är sisådär 30% dyrare också... Lite att fundera på och räkna där; gå ner i storlek kanske, eller hoppa över taket (ursäkta den ofrivilliga vitsen).

Kul med entusiasm iaf!

Utloggad TeeOne

SV: (Glasfiber?)balja under planering och inköp - tipsa oss!
« Svar #2 skrivet: april 14, 2011, 14:54:09:09 »
Nähä... starkare men kanske inte starkt nog för att fixa svensk snö vintrar som de vi haft nu...

Måste kanske bli överdrag och vanlig vintertäckning ändå, eftersom vi inte stadigvarande bor där poolen ska ligga.


Utloggad TeeOne

SV: (Glasfiber?)balja under planering och inköp - tipsa oss!
« Svar #3 skrivet: april 20, 2011, 01:15:50:50 »
Nio dagar och ingen som ville ge input eller hälsa mig välkommen till forumet? Det känns ju jättetråkigt och jag förstår inte varför.

Det blir glasfiber, drygt nio gånger drygt tre. Med sim-jet och värmeväxlare.

Varför skriver jag här i ekot? Börjar få svårt att förstå det själv, för på sätt och vis känns det som jag för första gången i mitt liv utsätts för tigandets subtila mobbning. Skriver väl i protest. Men, tur att jag är stabil, mår bra och har ett gott socialt liv i verkligheten, för annars hade jag säkert blivit ledsen.

Återstår täckning eller tak. Kikar på Zabra men även den där rullvinylen utan skenor (och isf vinterplåtar), vilket vore lite snyggare.

Och så kan jag berätta för alla intresserade att imorgon kommer anläggaren och gör en bedömning :)

Moderator får gärna låsa tråden om ingen har något att tillägga, tack :)
« Senast ändrad: april 20, 2011, 01:37:11:11 av TeeOne »

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: (Glasfiber?)balja under planering och inköp - tipsa oss!
« Svar #4 skrivet: april 20, 2011, 07:32:07:07 »
Nio dagar och ingen som ville ge input eller hälsa mig välkommen till forumet? Det känns ju jättetråkigt och jag förstår inte varför.

Det blir glasfiber, drygt nio gånger drygt tre. Med sim-jet och värmeväxlare.

Varför skriver jag här i ekot? Börjar få svårt att förstå det själv, för på sätt och vis känns det som jag för första gången i mitt liv utsätts för tigandets subtila mobbning. Skriver väl i protest. Men, tur att jag är stabil, mår bra och har ett gott socialt liv i verkligheten, för annars hade jag säkert blivit ledsen.

Återstår täckning eller tak. Kikar på Zabra men även den där rullvinylen utan skenor (och isf vinterplåtar), vilket vore lite snyggare.

Och så kan jag berätta för alla intresserade att imorgon kommer anläggaren och gör en bedömning :)

Moderator får gärna låsa tråden om ingen har något att tillägga, tack :)


Uhm... inte för att vara otrevlig nu men att börja påpeka det faktum att folk inte välkomnar en, svarar en och ja, jämför det med mobbning känns väl som att göra en höna av en fjäder i mitt tycke.

Tanken har inte slagit dig att det kanske är så att det inte är någon som sitter på just kunskapen du eftersöker?
Jag personligen har ingen aning om polska glasfiberpooler är bättre eller sämre. Min magkänsla säger "du får vad du betalar för" som jag personligen känner är ett genomgående tema i poolbranschen. Likaså att eventuella tvister och garantiärenden kan skötas lättare om sakerna inte är av egenimport ifrån billigast möjliga. Vill påpeka att detta är mina personliga åsikter och att det finns fall där mina åsikter är helt felaktiga.

Att inbilla sig att stenmjöl inte kostar något är dumt då frakten av singel, stenmjöl och dyl är det som kostar och den ska ju betalas den med.


Du verkar någorlunda påläst inom dina ämnen men när du kommer till uppvärmning så nämner du inte om ditt bergvärmehål är borrat med en tanke om att sedan även nyttjas till pool. Så som jag har lärt mig så bör man vid borrning av bergvärme lägga till 50% på djupet om det sedan även ska användas som uppvärmingskälla till en pool så man inte låter poolen stjäla för mycket energi under sommaren så uppvärmning blir lidande på vintern och då får använda sig av eltillskott.

Pooltaken håller för svenskt klimat, absolut. Det finns flera olika varianter och en vanligaste är väl ideal cover som bevisat har fungerat genom dessa vintrar. Dock har det kommit en del alternativ till ideal cover som är billigare och snyggare men dom är väl inte lika beprövade ännu.

Angående Jetstream så kan jag varken säga bu eller bä. Vissa tycker dom känns klena medan andra höjer dom till skyarna. Det är individuellt.
Att dom håller är ju något man förutsätter. Hade dom inte gjort det så hade dom inte längre sålts.


Utloggad Erica

SV: (Glasfiber?)balja under planering och inköp - tipsa oss!
« Svar #5 skrivet: april 20, 2011, 18:38:48:48 »
Vad det gäller jetstream så är väl vår erfarenhet att de fungerar utmärkt om de bara inte är för klent dimensionerade. Sedan är det naturligtvis också en fråga om vad man skall ha den till - gäller det lugnt kvällssimmande så ställs det ju inte så stora krav, vill man verkligen hårdmotionera vill det ju till lite rejälare saker. Vi har en rätt kraftig modell, fast det är en äldre typ och den har en nackdel: pumpen är gjord av gjutjärn, vilket naturligtvis rostar något i poolvatten. Kör man den någorlunda ofta är det inget problem, men får den stå oavänd en längre tid, som t.ex. när vi varit bortresta i längre perioder, så får man ett litet brunt moln vid uppstarten. Det är dock inget som reningssystemet inte kan hantera, vattnet blir inte bestående färgat eller något sådant utan efter en liten stund syns det inget av det. Idag tror jag inte något av fabrikaten använder gjutjärnspumpar men jag är inte helt säker.

Utloggad TeeOne

SV: (Glasfiber?)balja under planering och inköp - tipsa oss!
« Svar #6 skrivet: april 22, 2011, 13:33:44:44 »
Så trevligt med lite svar, tack :)

Mina förväntningar på ett forum som är aktivt är väl efter andra erfarenheter helt enkelt helt fel ställda för att gälla i alla forum. För mig har forum blivit synonymt med någon slags direkt gemenskap - alltså bästisar och liv har jag redan, men nog tror jag att det är kommunikation det handlar om! Vad gäller kunskap så tänkte jag några dagar så, det är bara att vänta,... men jag är övertygad om att (vet?) att kunskap finns bättre än den jag har själv, om inte i exakt samma blandning av funderingar så i delar av dem?!

Nu har vi inte bara hunnit bestämma oss, utan även beställa. Kommer att följa anvisningarna till punkt och pricka, mha proffs anlitade för ändamålet.

För enkelhetens skull så får poolen en egen värmepump, det passar både anläggningsmässigt i antal meter, är skönt att ha separata system och så 'vet' vi att det är rätt dimensionerat.

Kul att höra något lite om streamern! Förstår att inte många här har sådan. Det får visa sig om vi nyttjar den eller inte; men spontant så kan den vara bra för motion eller kanske bara rolig om man vill leka hela havet stormar...  Hoppas den är rätt i storleken, det har jag faktiskt inte ens tänkt på att ifrågasätta. Gjutjärn är den dock inte i, tyvärr skulle jag säga, för det låter som kvalitet i mina öron!

Nu ska vi bara mäta mer exakt, sen får vi hoppas att det inte gömmer sig ett berg precis där vi ska ner!

:)


Utloggad Mr2T

SV: (Glasfiber?)balja under planering och inköp - tipsa oss!
« Svar #7 skrivet: april 22, 2011, 21:22:55:55 »
TeeOne: Eftersom du du verkar ha en sjukt konstig inställning till hur ett forum fungerar så har jag inte lust att svara dig över huvudtaget, men eftersom jag vet bättre så gör jag det endå.

Jag kan jag tala om att jag har en polsktillverkad glasfiberbalja direktimporterad till sjukt bra pengar om man jämför med "svenska sk. högkvalitetsvarianter", som dessutom står rakt ner i backen på paddad sten & sand & jord bädd, och gissa vad den är återfylld med....sten, jord & sand. Med respekt för de svenska handlarna och deras levebröd så kommer jag inte att tala om vem, var eller hur jag beställt min pool eller säga vad den kostat, men jag kan köpa ett par-tre stycken till innan jag är uppe i den svenska motsvarigheten. Efter två år med samma pool kan jag konstatera att jag borde ha stagat upp bättre under pooltrappan, den låter ihålig när man knackar på den, det finns alltså snålt med massor under trappan, det kan vara den påsprutade isoleringen som gör att det låter ihåligt, men jag tror inte det. Inget tecken på att den skulle vara sämre än någon annan än så länge helt enkelt.


Jag bevakar inte denna tråden. Har inget mer att tillföra.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad TeeOne

SV: (Glasfiber?)balja under planering och inköp - tipsa oss!
« Svar #8 skrivet: april 22, 2011, 22:34:56:56 »
Jag blev otålig, för som jag skrev så stod vi i begrepp att beställa, vilket vi också blev tvungna att göra innan vi fick hjälp att resonera lite fram och tillbaks med andra intresserade...

Förstår att jag då satte mig i uppförsbacke, men kände att jag inte hade något att förlora. Vet fortfarande inte hur man ska göra, eller hur jag skulle gjort. Jag bemöter andra gott, men saknar kunskap om hur man bemöter icke-bemötande. Hoppas att det ändå skiner genom att jag varken är en dum, dum eller elak människa.

Resonerar som du Mr2T vad gäller poolinköp, och har gjort likadant - även om vi inte får ut lika många som du på en svenskköpt (likadan), bara att gratulera dig! Instruktionen säger att man ska mura upp under trappstegen, så det kommer vi att göra. Hoppas att det för din del är som du tror, ljud från isoleringen som får det att låta håligare än vad det är, och att det håller fint!

Tack till er som delat med er även om ni aldrig ser att jag säger det :)







Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan