VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjällden 4x8. Haverdal  (läst 5742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

Tjällden 4x8. Haverdal
« skrivet: april 10, 2019, 20:01:11:11 »
Hej!

Jag har varit på forumet sedan hösten 2015 då vi bestämde oss för att göra något åt stugan från 1950 som började bli dålig på olika ställen. Vi behövde göra något med den eller bygga nytt. Vi bestämde oss för att bygga nytt och kontaktade en arkitekt som ritade huset efter en brief ifrån oss. Det finns en FANTASTISK strand här i Haverdal, 5 km lång och lugnare än Tylösand :) men jag tänkte direkt att även om vi älskar att bada i havet så skall det finnas en pool sådana dagar det inte är så skönt i havet. Jag hade researchat olika tillverkare men föll för Tjällden och 4 x 8 m och det har funkat bra med dom.

Vi kom inte igång förrän hösten 2017 med att riva stugan och börja nybyggnadsprojektet. Jag hade tänkt att dela med med mig av bilder tidigare men det blev helt enkelt inte tid :)


\TK
« Senast ändrad: april 11, 2019, 10:13:34:34 av Torbjörn Kristiansen »

Poolgiganten

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Tjällden 4x8. Haverdal
« Svar #1 skrivet: april 10, 2019, 20:04:04:04 »
Stugan från 1950. Och stugan från 1950 no more.Trädet i bakgrundet är en blodbok som planterades när stugan byggdes.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Tjällden 4x8. Haverdal
« Svar #2 skrivet: april 10, 2019, 20:13:58:58 »
Placeringen på poolen var ungefär på den gamla stugans placering, stugan hade källare som var djupare än vad poolen behövde vara vilket gjorde att det finns rejält med bra dränerande makadam under poolen. Det var tidspress på att få klar poolen innan byggarna kom och anledningen till det är att poolen är så nära huset att vi inte kunde göra den efter huset var klart pga rasvinkel. Jag beslutade att det får bli betongbil istället för att handjaga. Det var det värt. Största stressen var kvällen innan betongbilen skulle komma då jag upptäckte att hela bottenplattan jag lagt inte var "rak". Lite korsmätning och benpress senare var den OK :)

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Tjällden 4x8. Haverdal
« Svar #3 skrivet: april 10, 2019, 20:19:53:53 »
Jag hade tidigt bestämt mig för 0.5 m kantelement pga att poolen delvis skulle stå fritt och att den skulle stå nära huset under byggnation så jag ville inte riskera att något skulle hända, typ att kantelementen skulle vika sig... Jag tog också en betongbil till betongstolparna och kröningsbalk

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Tjällden 4x8. Haverdal
« Svar #4 skrivet: april 10, 2019, 20:25:49:49 »
Sedan bygger vi ett hus ritat av Bornstein & Lyckefors. Ett hus i vinkel med ett 1-plan och ett 1 1/2-plan. Järnvitriolfasad. Det lilla huset till vänster om blodboken på bilden längst ner är Uthuset där all poolteknik finns förutom VVX.
« Senast ändrad: april 11, 2019, 10:15:20:20 av Torbjörn Kristiansen »

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Tjällden 4x8. Haverdal
« Svar #5 skrivet: april 10, 2019, 20:28:54:54 »
Jag hade tidigt bestämt mig för 0.5 m kantelement pga att poolen delvis skulle stå fritt och att den skulle stå nära huset under byggnation så jag ville inte riskera att något skulle hända, typ att kantelementen skulle vika sig... Jag tog också en betongbil till betongstolparna och kröningsbalk

Glömde visa när vi motfyllde poolen för att kunna fylla upp och göra markarbeten för huset.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Tjällden 4x8. Haverdal
« Svar #6 skrivet: april 10, 2019, 20:34:44:44 »
Sedan kom hösten 2018 och jag började med terrasserna. Oktobermörkret var tungt men bra strålkastare kommer man långt med :) . Det är drygt 5.5 meter från 1-planet och drygt 2.5 meter från 1 1/2-planet till poolen. Och järnvitriolfasaden tog snabbt färg.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Tjällden 4x8. Haverdal
« Svar #7 skrivet: april 10, 2019, 21:02:56:56 »
Vanligt impregnerat 120 x 28 virke. Vi valde att inte "rama" in poolen utan låta längderna gå hela vägen då vi tycker att det blir snyggare och det enkla passar med huset. Terrassen hänger ut 45 mm över poolen. Jag ville lägga terrassen innan vintern så den fick färg. Runt poolen måste jag skruva upp igen då jag skall arbeta med kantlister och liner. De fem hålen i terrassen är 50 x 50 cm och skall fyllas med någon lämplig växt

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Tjällden 4x8. Haverdal
« Svar #8 skrivet: april 10, 2019, 21:08:24:24 »
Första kopplingen! Två klämringskopplingar från bräddavloppet till retur/pool. Och tubolit på. Jag skall klä in poolen sidor med 45 x 45 ribbor. Ribborna är fasade på en kant vilket gör att dom är nervikta, det gör att det lever lite mer.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Tjällden 4x8. Haverdal
« Svar #9 skrivet: april 10, 2019, 21:12:47:47 »
Att välja liner.... :) Inte så lätt. Har fått tre prover, svart mosaik, grå mosaik och sand mosaik. Har satt fast proverna på alla sidor och gavlar för att försöka få lite hjälp i beslutet. Det lutar åt den grå (även om den ser blå ut)...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan