VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon sandfilterkunnig?  (läst 2211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joacim

Någon sandfilterkunnig?
« skrivet: september 14, 2014, 10:02:48:48 »
Hej.

Jag har ett litet problem med mitt filter. Eller åtminstone hoppas jag på att det är litet...

När jag skulle dränera så satt pluggen/stoppet/korken så pass hårt fast att den stora muttern (som synd på bilden) vred sig lite. Inte mycket. Kanske 1 cm, men det orsakade att det började läcka lite mellan sandfiltergodset och denna mutter. Jag vred tillbaka men det hjälpte inte.
Min misstanke är att det kommit något sandkorn någonstans som gör att vattnet sipprar ut.
Så jag tänkte att jag får väl skruva loss allt, göra rent ordentligt och skruva tillbaka allt igen. Sagt och gjort så är nu sandfiltret helt tomt men jag får bara inte loss muttern.
Jag undrar därför om denna mutter kanske inte är tänkt att gå att skruva av? Är det vanligt att de limmas fast tro?
När jag skruvar på utsidan så snurrar "plattan" (som synd på bild 2) men t.o.m med extra hjälp där jag höll emot inuti med polygrip och den andre försökte lossa muttern på utsidan så gick det bara inte.

Jag tycker dock verkligen det ser ut som att det är tänkt att man ska kunna skruva av den. Gula pilen på bilden pekar mot en skarv som gör att jag tror detta är i 2 olika delar och inte helgjutet. Men vad vet jag...

Dessutom så vet jag inte hur "plattan" inuti är tillverkad. Röd pil på bild2 visar på en skarv så som jag ser det och kanske är det en plastbricka?

Någon som vet något om detta? Ska det ens gå att skruva loss detta?

Mvh / Joacim




Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Någon sandfilterkunnig?
« Svar #1 skrivet: september 14, 2014, 11:36:32:32 »
Vet du fabrikat och modell på filtret så kanske du kan hitta dokumentation.

Hayward t ex använder mycket o-ringar för tätning. O-ringar har en förmåga att torka och bli hårda med tiden och behöver därför gå att byta.

https://www.hayward-pool.com/pdf/manuals/S200.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Joacim

SV: Någon sandfilterkunnig?
« Svar #2 skrivet: september 14, 2014, 12:10:41:41 »
Vet du fabrikat och modell på filtret så kanske du kan hitta dokumentation.

Hayward t ex använder mycket o-ringar för tätning. O-ringar har en förmåga att torka och bli hårda med tiden och behöver därför gå att byta.

https://www.hayward-pool.com/pdf/manuals/S200.pdf

Hej och tack för svaret.
Tyvärr är dokumentationen bristfällig och den lilla som finns, vilket mest består av bilder, är på Tyska.

Jag tänkte mer generellt om det är tänkt att dessa ska gå att byta? Jag behöver ju givetvis få tätt på detta för om det rinner ut nu utan något som helst tryck på filtret så lär det ju stå ut som en kaskad när jag kör igång poolen nästa år igen.
Jag funderar på att såga av muttern och mer eller mindre, om tvunget, ta bort hela dräneringsapparaturen men det kräver ju att jag vet att man kan köpa och montera nya sådana.

mvh / Joacim

Utloggad TommyC

SV: Någon sandfilterkunnig?
« Svar #3 skrivet: september 14, 2014, 13:10:40:40 »
Visst ser det ut som att muttern är gängad på röret och att gula pilen pekar på gränsytan mellan muttern och röret. Helt säker kan man dock inte vara innan man fått isär delarna.

Jag har aldrig provat 5-56 på plast men det kan ju vara värt att testa.

Annars är det väl bara att plocka fram Drehmeln med lilla kapskivan och skära loss muttern.

Här borde det gå att hitta passande ersättningsdelar om det inte går att få tag på orginal:
http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=index&cPath=8_34

Har du Folkpool eller liknande butik i närheten så brukar de ha mycket delar i lager.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Joacim

SV: Någon sandfilterkunnig?
« Svar #4 skrivet: september 14, 2014, 13:20:01:01 »
Visst ser det ut som att muttern är gängad på röret och att gula pilen pekar på gränsytan mellan muttern och röret. Helt säker kan man dock inte vara innan man fått isär delarna.

Jag har aldrig provat 5-56 på plast men det kan ju vara värt att testa.

Annars är det väl bara att plocka fram Drehmeln med lilla kapskivan och skära loss muttern.

Här borde det gå att hitta passande ersättningsdelar om det inte går att få tag på orginal:
http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=index&cPath=8_34

Har du Folkpool eller liknande butik i närheten så brukar de ha mycket delar i lager.

Smörja var ju en idé helt klart. Kan ju inte förlora på det åtminstone.

Tack för tipset på sidan med. Ska kika runt där.

mvh / Joacim

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan