CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dålig, unken lukt från vattnet  (läst 19720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henric72

  • Gäst
Henric72
Dålig, unken lukt från vattnet
« skrivet: januari 06, 2014, 01:49:14:14 »
Jag har ett Artecian Grand Bhama spa och är väldigt nöjd med detta. Jag byter regelbundet filter, en Ånge i veckan och kontrollerar Ph som oftast ligger runt 7.0, chock klorerar badet en gång i veckan. Detta har fungerat väldigt br men så i dg luktade det riktigt surt och unket i vattnet. Öste i ordentligt med klor och kollade Ph som var 7.0. Någon som vet vad detta kan bero på eller som har tips kring vilka åtgärder jag ska vidta? Ytterst tacksam ör era var. Henic

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Dålig, unken lukt från vattnet
« Svar #1 skrivet: januari 06, 2014, 10:23:31:31 »
Vad använder du för sorts klor ? Du klorerar tydligen väldigt mycket och om du använder klor som innehåller cyanursyra så kan du till slut få klorblockering, alltså att kloret finns där men blir overksamt p.g.a. för hög halt av cyanursyra. Då hjälper det inte hur mycket klor som du sätter till. Det finns inget motmedel mot detta, har man kommit till ett sådant läge återstår bara vattenbyte.

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Dålig, unken lukt från vattnet
« Svar #2 skrivet: januari 06, 2014, 13:22:07:07 »
Öste i ordentligt med klor och kollade Ph som var 7.0.

Nu undrar jag lite hur mycket är -öste i ordentligt med klor?
När jag läste på min förpackning står det 67g till 10000Liter vatten för chockklorering
Ett normalt spa rymmer väl ca: 1500Liter vilket då inte blir mer än ca 10gram till en chockklorering..

Jag använde en brevvåg  O0

Låter som om du överdoserar rejält ::)

/Jokers

Utloggad Torsken ><((*>

SV: Dålig, unken lukt från vattnet
« Svar #3 skrivet: januari 06, 2014, 20:28:14:14 »
Har samma spa som du. Tror du behöver höja ph värdet lite, 7.2 är idealiskt men 7.0-7.4 är riktvärdet. Efter bad tillsätter jag 2tsk/pers och timme. Du chock klorera med 4-5 tsk spa-klor, (använd inte klor som är till pool). Byter vatten ca var tredje månad och använder pip cleaner varje gång, filtren byter jag ca 1gg i månaden, nu badar vi inte lika mycket som förr (ca 1-2 ggr vecka) då är det svårare att hålla ph/klor värdena. Har installerat ozon nyligen men tycker inte den hjälper så mycket  :-\


Henric72

  • Gäst
Henric72
SV: Dålig, unken lukt från vattnet
« Svar #4 skrivet: januari 10, 2014, 20:25:17:17 »
Tack till er som svart på min fråga. Jag har haft mitt spa i knappt tre månader och är hel nöjd med de och där jag köpte de. Vattnet har varit bra fram till för knappt två veckor då de började klödda. Jag kollade nogare på mängden klor som jag använt under dessa månader. Det stämmer helt som ni som svarade sa, jag har använt på för mycket klor under hela tiden. När jag märkte att vattnet började bli kasst trodde jag det berodde på att jag behövde klorckockera vilket jag gjorde, med åt helsike för mycket klor. Nu har jag bytt vattnet för fem dagar sedan och var försiktigare med kloret så nu är vattnet åter riktigt bra. "Torsken" du hade samma spa som jag. Hur ofta och hur mycket "aktivt syre" slår du i ditt spa? Har du dina jet på fulltblås eller inte då du inte badar.
Tack för era svar och hjälpen, nu ska det klämmas några fredags öl i badet.

Utloggad Torsken ><((*>

SV: Dålig, unken lukt från vattnet
« Svar #5 skrivet: januari 10, 2014, 20:47:14:14 »
Jag har själv inte använt aktivt syre, jag har bara använt spa klor, vet inte vad du menar med fullblås på jetsen  <hmm>, men jag har alla öppna hela tiden så när spat renas cirkulerar vattnet genom alla jets, vart köpte du sitt spa?

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Dålig, unken lukt från vattnet
« Svar #6 skrivet: januari 10, 2014, 22:24:11:11 »
Nu förstår jag inte riktigt... använder du klor eller aktivt syre?

Det finns tre vanliga varianter av desinfektion...

1. Klor
2. Aktivt syre
3. Brom

Klor är det vanligaste, men är man allergisk eller känslig mot klor kan något av de andra vara aktuellt.. Man ska inte använda båda utan antigen eller vad jag har förstått  <hmm> har man en ozonator i sitt spa kan man minska lite på kloret.. eller vad man nu använder  O0

/Jokers

Henric72

  • Gäst
Henric72
SV: Dålig, unken lukt från vattnet
« Svar #7 skrivet: januari 11, 2014, 10:18:46:46 »
Jag använder klor en gång i veckan samt aktivtsyre innan varje bad.
Med fullt öppna jets menade jag att jag har alla jetsen öppna men sen var frågan om jag skulle låta dom va på fullt luftflöde eller bara normalt då spat renas. Köpte mitt spa i Kristianstad.

Utloggad Torsken ><((*>

SV: Dålig, unken lukt från vattnet
« Svar #8 skrivet: januari 11, 2014, 21:47:53:53 »
Stänger av luften till jetsen när jag badat klart så när reningen körs är det utan luftinblandning, tror inte locket ska vara på när man har luftinblandning, men kan med fördel vara på när du klorerar dom sista fem minuterna så klor gaserna försvinner snabbare  O0
Det med aktivt syre får någon annan svara på  <hmm>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag