Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump - välja rätt effekt  (läst 3865 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
Värmepump - välja rätt effekt
« skrivet: maj 07, 2013, 20:21:42:42 »
Hej!

Jag har börjat kika på värmepump för min pool. Den är 4x8 meter och med ett djup på 1,5 m och enligt mina beräkningar blir den då 48 kubikmeter. Det finns lite olika modeller och återförsäljare och det skiljer väldigt i pris, både mellan modeller och hur mycket kapacitet värmepumpen har. Nu till min fråga: Om jag köper en värmepump som rekommenderas för en pool på 40 kubikmeter, vad händer då? Blir det något varmare alls eller är det totalt lönlöst?

Tack!
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Poolgiganten

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmepump - välja rätt effekt
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2013, 21:53:38:38 »
Köp hellre en pump som är aningen för stor än för liten
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Värmepump - välja rätt effekt
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2013, 08:36:14:14 »
Köp hellre en pump som är aningen för stor än för liten

Men vad exakt händer? Blir det något varmt alls eller enbart yttepyttelite? För sistnämnda kan jag leva med men köpet känns onödigt om det inte värms alls.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmepump - välja rätt effekt
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2013, 08:54:51:51 »
De flesta säljare "överdriver" gärna hur stor pool som kan värmas med en viss värmepump, så redan detta är ett skäl att välja snäppet större.
Ofta kanske de baserar sitt mått på hur stor pool som värmepumpen kan värma på en placering i soligt läge, i södra Sverige, med en bra/effektiv pooltäckning.
Energibehovet varierar enormt beroende på dessa saker, och om du inte är helt säker på att du har gynnsamma förutsättningar skall du inte blint lita på dessa uppgifter om hur stor pool värmepumpen klarar av att värma.

Rent generellt kan man säga att en 8 kW värmepump är lämplig för en pool i din storlek.
Tänk på att poolvärmepumpar ofta har avsevärt mycket lägre uteffekt än angivet om utetempen är under 20 grader, eller om pooltempen är över 26 grader.

En för liten värmepump värmer självklart din pool, men kanske inte så mycket som du vill.
Som exempel kanske än 6 kW värmepump kan få din pool 28 grader varm om det är 20 grader varmt ute, men på våren, när utetempen kanske ligger på 15 grader så blir poolen bara 24 grader varm.
Under högsommar kan du få den 30-32 grader varm.

När man vant sig med en viss temp är det många som aldrig ens badar om/när vattnet är ett par grader kallare än normalt/önskat, så att snåla in ett par tusen genom att välja en för liten värmepump anser jag vara dålig prioritering.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Värmepump - välja rätt effekt
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2013, 08:58:54:54 »
De flesta säljare "överdriver" gärna hur stor pool som kan värmas med en viss värmepump, så redan detta är ett skäl att välja snäppet större.
Ofta kanske de baserar sitt mått på hur stor pool som värmepumpen kan värma på en placering i soligt läge, i södra Sverige, med en bra/effektiv pooltäckning.
Energibehovet varierar enormt beroende på dessa saker, och om du inte är helt säker på att du har gynnsamma förutsättningar skall du inte blint lita på dessa uppgifter om hur stor pool värmepumpen klarar av att värma.

Rent generellt kan man säga att en 8 kW värmepump är lämplig för en pool i din storlek.
Tänk på att poolvärmepumpar ofta har avsevärt mycket lägre uteffekt än angivet om utetempen är under 20 grader, eller om pooltempen är över 26 grader.

En för liten värmepump värmer självklart din pool, men kanske inte så mycket som du vill.
Som exempel kanske än 6 kW värmepump kan få din pool 28 grader varm om det är 20 grader varmt ute, men på våren, när utetempen kanske ligger på 15 grader så blir poolen bara 24 grader varm.
Under högsommar kan du få den 30-32 grader varm.

När man vant sig med en viss temp är det många som aldrig ens badar om/när vattnet är ett par grader kallare än normalt/önskat, så att snåla in ett par tusen genom att välja en för liten värmepump anser jag vara dålig prioritering.

Sjukt konkret och informativt svar, tusen tack! Jag har fått all info jag behöver och mer därtill  <sol>  8)
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag