CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Test av Science Water Treatment  (läst 15382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #10 skrivet: mars 05, 2013, 13:14:08:08 »
Det finns ju mätstickor för PHMB pH och alkalinitet, och så vitt jag förstår skall det ju räcka för detta medel.
Anledningen till att jag väljer att testa detta medel är att jag har erfarenhet av PHMB, som jag var nöjd med, och jag skulle väldigt gärna vilja hitta ett klorfritt medel som fungerar utan att käka upp locket, orsaka svartmögel, och irritera huden (på en del).
Just dessa saker märker man ju av när man använder SPA-badet över tid, så för det behövs inga vetenskapliga tester, även om jag förstår att testat bara gäller min familj, och övriga som använt SPA-badet, så även om vi inte skulle få några problem så kan det säkert finnas andra som får hud-irritationer eller annat.

När det gäller marknadsföringen så finns det nog olika skolor, skulle inte tro att TV-shop och andra (kanske främst i USA) skulle ta fram reklam som de gör om de inte vetenskapligt kunnat bevisa att den fungerar.
Även jag har dock uppfattningen att en mer seriös reklam ingjuter mer förtroende hos mig när jag står inför ett köp av någonting.
Men det går ju sälja bra grejer med mördande reklam, och skitgrejer med seriös reklam.
En eller flera oberoende tester är därför ofta det bästa sättet att bilda sig en uppfattning när det gäller olika produkter och varumärken.
« Senast ändrad: mars 05, 2013, 13:39:22:22 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #11 skrivet: mars 05, 2013, 21:42:23:23 »
Jo att det finns teststickor till Baquacil-system vet jag, men finns det några mätsonder som ger en signal som man kan registrera ? Skulle man testa vetenskapligt borde man ju koppla det till någon dator som registrerar parametrarna kontinuerligt eller med vissa intervaller. Visst kan man göra det med teststickor också men det blir ju jobbigt och fodrar väldig disciplin om det skall göras över en längre tid.

Jo man får väl anta att några går på TV-shopsreklamen också... Men tittar man noga så handlar det ofta om sådant som inte är så där jättedyrt så folk kanske chansar för att se om mirakelprodukten håller vad de säger... Själv uppfattar jag sådan reklam som enbart negativ. Jag har aldrig köpt en pryl via TV-shop och kommer säkert aldrig att göra det heller.

Vad det gäller spa så är vårat inte i drift f.n. Vi har byggt ett men inte hunnit med att göra allt driftklart. Vi hade ett spa tidigare i USA och trivdes bra med det. Men vi har tänkt att samcirkulera vattnet med poolen, vilket var precis vad vi gjorde då. Tyvärr strulade det till sig något när vi byggde den delen av huset, vi tvingades ändra golvnivåer (en bergstopp stack upp under marken, alternativet hade varit att spränga inomhus.. :(   ) så nu har spat och poolen hamnat på  olika nivåer vilket gör en samdrift mycket mera komplicerad eftersom vi måste ha nivåstyrda pumpar åt båda hållen och ännu har vi inte hunnit fixa klart det hela. Men det är nog snart dags att sätta fart på projektet igen. Men då handlar det alltså om ett spa inomhus, hopkopplat med en inomhuspool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #12 skrivet: mars 12, 2013, 07:00:20:20 »
På förekommen anledning så vill jag uppmana alla företag som vill marknadsföra sina produkter att göra det via e-post eller PM, eller via annonsplatser i forumet.
Att i vanliga inlägg i forumet göra det är inte i enlighet med regelverket.

Jag kan i alla fall meddela att jag mottagit Science Water Treatment, 1 liters flaska.
Har ännu inte haft tid att byta ut vattnet, men förhoppningsvis blir det av i dagarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #13 skrivet: mars 12, 2013, 17:32:34:34 »
Ja jag undrade lite över reklaminlägget (bortplockat). Deras påstående om "positivt laddad miljö" låter inte så seriös tycker jag. Positivt laddad, skulle det innebära överskott på +-joner )( H+)? I så fall är ju vattnet SURT med de konsekvenser som det för med sig... Vattnet kan ju rakt inte vara elektrostatiskt laddat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #14 skrivet: mars 13, 2013, 00:17:54:54 »
Kanske kan ni starta en ny tråd i det ämnet?, i detta ämne vill jag att vi håller oss till tråden om Science Water Treatment.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #15 skrivet: april 06, 2013, 16:40:40:40 »
Nu har jag äntligen kommit mig för att byta vatten och gå över till Science Water treatment.
Satte i lite bikarbonat, kalk och anvisad mängd kemikalier, doseringen var enkel med någon sorts kork som själv mätte upp 20 ml när man vänder på flaskan, nackdelen är väl att man inte vet säkert exakt hur mycket man haft i.

Återkommer med rapporter framöver.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #16 skrivet: april 09, 2013, 06:02:28:28 »
Så här 3 dagar efter bytet ser allt bra ut, som vanligt när man byter vatten så ser man ju att det kommunala vattnet innehåller en del humus, det är inte kristallklart när man bytt, men redan efter ett dygn vara vattnet bra, och nu efter 3 dygn ser det helt perfekt ut.
Lite "konstigt" att det inte luktar något alls från vattnet, man är ju så van klorlukten att det nästan känns skumt med ett luktfritt bad.

Måste beställa stickorna som gör att man kan ha koll på nivåerna, än så länge kör jag bara med den rekommenderade startdosen.

Ser bra ut än så länge.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #17 skrivet: april 12, 2013, 06:49:44:44 »
 <hmm> Hmm.
Har fått hem stickorna som visar värdet för SWT (PHMB?), och det är verkligen fyra distinkta färger på stickan, så jag antog att det skulle vara lätt att se när värdet var OK.

Jag hade ju doserat enligt anvisningarna vid uppstart, men det var lågt när jag testade första gången.
Tillsatte då 3 "vändningar" medel (50% av uppstartsmängden) och väntade några timmar.
Färgen på stickan mörknade en aning, men inte tillräckligt.

Har tillsatt ytterligare (under 3 dygn) 5 vändningar utan att det verkar visa någon större skillnad på stickan.

Känns lite si och så att hälla i ytterligare, då jag snart är nere på halva flaskan, efter mindre än två veckor, av ett preparat som skall räcka i månader.
Litar inte på stickorna, men utan andra alternativ känns det som att jag måste fortsätta hälla i mer av SWT för att se om jag kan komma upp i nivå.  <dontkn>

Vattnet ser fräscht ut, och det luktar inget alls.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #18 skrivet: maj 27, 2013, 10:14:46:46 »
Ny rapport.

Jag vill inte såga preparatet totalt, men med de stickor jag köpt, och den mängd preparat jag hällt i under 7 veckor (nästan hela flaskan) så konstaterade jag i lördags kväll när jag skulle ta mig ett bad att vattnet var grönt.
Lukten har de senaste två veckorna blivit allt mer "plastigt" på något sätt, det har itne luktat surt eller så, men konstigt.
Vi badade senast för ca 1 vecka sedan, och då var vattnet klart, men jag upplevde ändå att det var på gång att hända något, det luktade inte som tidigare.

Igår bytte jag vatten och gick tillbaka till Klor.
Tur att det är enkelt att experimentera med vattnet i ett SPA-bad jämför med i en pool.

Jag kommer inte att köra med SWT igen om det inte sker någon utveckling av produkten, eller bättre möjligheter att mäta och dosera rätt, jag bedömer även att det behövs någon form av möjlighet att "chocka" spabadet efter bad, och om/när det inträffar som i detta fall, någon form av algblomning.
« Senast ändrad: maj 27, 2013, 10:36:56:56 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag