CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny här  (läst 10440 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thcn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Spa javisst!
    • Visa profil
Ny här
« skrivet: oktober 02, 2012, 17:52:57:57 »
Hej,

Jag är ny här, som registrerad användare. Mitt första inlägg.

Jag har följt forumet under den senaste månaden då jag skulle bestämma mig för vilket SPA bad jag borde köpa.

Har nu sedan ca två veckor vårt nyinköpta SPA bad installerat, det blev ett köp från BAUHAUS, deras modell Massimo, vilket lär vara detsamma som DenForm Ful Load.

Jag är hittills mycket nöjd.

Vi hade en grävare på tomten som grävde ur ca 40 cm, la markduk och fyllde med singel, under spabadet (nedsänkt i singeln) ligger 10 CM tjock frigolit hård nog för att bära husväggar. Elen installerad och Spa badet startat. Nu ska vi ta tag i att bygga en trä terrass runt badet.

Så, nu har jag presenterat mig, återkommer säkert med frågor.

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Ny här
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2012, 18:17:45:45 »
Hej å välkommen.

Har själv Denforms lite mindre modell som är 90% lik fulload.
Jag har varit nöjd och ej haft några problem.

Det enda som hänt är att locket blivit blekt på insidan(även nackkuddarna) då jag i början hade klor i badet hela tiden i flytande dosör.
Idag har jag bara klor i efter bad eller en gång i veckan om det ej badats. Därefter luftas badet under cirka 30min.
Detta skulle jag gjort från början för att slippa blekningen.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad thcn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Spa javisst!
    • Visa profil
SV: Ny här
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2012, 18:35:21:21 »
Tack för tips  O0

Det där med kemi och vattenkvalité känns närmast som en vetenskap och fick mig att tveka lite i början om jag skulle investera i badet eller inte.

Kör nu både snabbklor och aktivt syre, någon matsked klor efter bad på kvällen och en tablett aktivt syre ca varannan morgon. Vet inte varför jag börjat med detta. PH halten verkar svår att hålla stabil.

Just nu, sedan ca tre dagar skummar badet enormt mycket, som om någon haft i badskum. Vad kan det bero på?

Jag är faktiskt imponerad på hur tyst detta bad går... Jag trodde det skulle vara mer ljud än vad det är.

Utloggad thcn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Spa javisst!
    • Visa profil
SV: Ny här
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2012, 18:38:15:15 »
Har fått för mig att jag redan, efter bara två veckors användning, behöver göra rent filtren (dubbla filter). Är jag bara nojig, eller är det bra att göra rent dom ofta?  <hmm>

Utloggad elvings

SV: Ny här
« Svar #4 skrivet: oktober 02, 2012, 19:33:50:50 »
Filterbyte beror på hur mycket du badar och hur ren du är innan bad.

Skummet sätter jag en krona på att det beror på för lågt ph.

Själv slänger jag i snabbklor en tesked per person o timme efter bad samt lite ph+ från biltema.

När jag har för lågt ph så skummar det alltid hos mig.

Aktivt syre har jag aldrig använt.

edit: ditt snabba filterbyte kanske beror på att det nyss är igångkört. smuts mm.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad thcn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Spa javisst!
    • Visa profil
SV: Ny här
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2012, 19:40:06:06 »
Tack igen, det där med PH't måste jag mäta upp igen, så kan det vara, att det återigen är för lågt.
Jag har ännu inte gjort rent filtren, det är bara en grej jag fått för mig att jag kanske borde göra. Vi har badat ca 15-30 minuter varje kväll under två veckor (sedan installation).
Skummet ser inte smutsigt ut, rent fint skum utan lukt eller kännas äckligt. Det kanske beror på PH, ska kolla på en gång.

Utloggad elvings

SV: Ny här
« Svar #6 skrivet: oktober 02, 2012, 19:51:38:38 »
Jepp så är mitt skum med lågt ph också.

Hade stickor först vilket inte gick att använda något bra.
Nu har jag speciella stickor+aquacheck och det funkar bra om man mäter i samma ljus varje gång. Dvs ta in vatten och släck diskbänkslampan och mät i aquachecken samtidigt som ena handen skuggar apparaten.

Säger inte du skall köpa en aquacheck men vanliga stickor man doppar o läser mot färgskala är sisådär.

Efter ett tag så lär man sig hur mycket ph+ man skall ha i så nu mäter jag bara en gång i månaden o det funkar.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad thcn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Spa javisst!
    • Visa profil
SV: Ny här
« Svar #7 skrivet: oktober 02, 2012, 19:59:26:26 »
Har nu precis tömt i i ca 60 gram PH+ (Nitor) blandat i varmt vatten.
Enligt stickorna (knepigt att läsa av färgerna), så ligger jag på ca 6,8.

Ska ut och bada om ca en timme, får se om det skummar lika mycket då...

Utloggad elvings

SV: Ny här
« Svar #8 skrivet: oktober 02, 2012, 20:05:29:29 »
Har för mig 7,2 till 7,8 är okejområdet.
Brukar själv ligga på 7,2 till 7,4




edit:
ser att 1 matsked nitor ph+ per 500liter höjer 0,3

kanske blir 60gram på 1500liter och då bör du ju få 7,1
« Senast ändrad: oktober 02, 2012, 20:12:17:17 av elvings »
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad thcn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Spa javisst!
    • Visa profil
SV: Ny här
« Svar #9 skrivet: oktober 02, 2012, 22:27:08:08 »
Har precis kört 30 minuter i badet.

En betydligt bättre situation med skummet, Tack!
Utan att mäta slängde jag i en liten skvätt PH+ igen efter badet då det skummade lite fortfarande, samt en matsked Nitors snabbklor för SPA bad. Kommer mäta upp allt imorgon när det stabiliserat sig så får vi se vart vi ligger.

Får nu för mig att Nitors snabbklor skummar, kan det stämma?

Utloggad elvings

SV: Ny här
« Svar #10 skrivet: oktober 02, 2012, 22:41:13:13 »
Det skummar alltid lite vid klorering samt bubblor.

Sedan kan det vara så att det tar ett tag innan all ph+ är löst helt lika i vattnet.
Sikta på 7,3 till 7,4 och se om det är bättre imorgon. Högt ph skall verka frätande på vissa spadetljer så därför ligger jag på cirka 7,3. (vet ej om det är sant)

Hade själv problem med ph sänkning tills någon vänlig själ på detta forum påpekade att kroppen avger ph nedsättande "svett" när man badar.

Utöver detta så gissar jag att samma fenomen i saltvattensakvariumets reningsverk och spa uppstår. Dvs att "skit" fastnar lätt till skum. Så om du har bra ph skummar det lite och då i princip endast "skitskum". (Detta fastnar sedan i filtret)
Har du lågt ph blir det en blandning av både "skitskum" o lågt ph-skum.

Oavsett: kul att du upplevde mindre skum.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad elvings

SV: Ny här
« Svar #11 skrivet: oktober 02, 2012, 22:45:20:20 »
Glömde säga:

Nu börjar spa-säsongen

Kallt ute och stjärnklart med en pilsner i näven och mössa på huvudet.  <antman> <antman>

Obligatorisk utrustning är: Badrock samt foppatofflor för att ta sig till o från badet.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad thcn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Spa javisst!
    • Visa profil
SV: Ny här
« Svar #12 skrivet: oktober 03, 2012, 09:38:01:01 »
Exakt så var det igår kväll, stjärnklar himmel, badrock, tofflor och en öl i näven...

Idag, nu på morgonen ser det ut som att alla värden ligger bra  <sol>

Utloggad Matt_S

SV: Ny här
« Svar #13 skrivet: oktober 03, 2012, 13:46:59:59 »
Angående filter, jag har dubbla uppsättningar och spolar rent dom varannan vecka och byter varje månad (rengör då det utbytta paret).

Angående mäta ph m.m. så är den bästa investeringen jag har gjort en digital mätare, extremt enkelt och tillförlitligt: http://poolcare.se/vattentest/digitala-instrument/colorq/colorq-pro-7.html

Fråga angående skummet, kör du alltid med luftinblandning eller skummar det ändå?

Utloggad thcn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Spa javisst!
    • Visa profil
SV: Ny här
« Svar #14 skrivet: oktober 03, 2012, 16:05:36:36 »
Hej,

Byta filter varje månad? originalfilter ligger på ca 2000 kr för en uppsättning, "kopior" (de billigare på internetbutikerna) ligger på ca 800 kr för två. Känns dyrt att behöva köpa nya en gång i månaden.

Ja, kör för det mesta med luftinblandning, härligare massage så  :D

Ska kolla in den digitala mätaren, kan vara något...

Utloggad Matt_S

SV: Ny här
« Svar #15 skrivet: oktober 04, 2012, 13:22:24:24 »
Nej nej, som jag sa så har jag två uppsättningar filter, dvs. jag roterar mellan dom uppsättningarna jag har. När jag byter så tar jag in dom två smutsiga och rengör dom och sen får dom stå till nästa månad. Köpa nya hade som sagt blivit lite dyrt :-)

Utloggad thcn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Spa javisst!
    • Visa profil
SV: Ny här
« Svar #16 skrivet: oktober 04, 2012, 13:25:22:22 »
 O0 Låter logiskt!
Vart köper du filter? vilka är bra? Är det skilnad på kvalité mellan olika leverantörer?

Utloggad Matt_S

SV: Ny här
« Svar #17 skrivet: oktober 04, 2012, 13:44:21:21 »
Jag kör original än så länge, men dom vanliga man köpa via Internet håller förmodligen liknande kvalitet. Sen har jag ett micron-filter som enbart används till cirkulationspumpen, och där kommer jag nog fortsätta köra original..lite osäker på kvalitet hos 3:e part där.

Hubbe2

  • Gäst
Hubbe2
SV: Ny här
« Svar #18 skrivet: februari 18, 2013, 16:34:32:32 »
Jag köpte också ett massimoi oktober.
Skitnöjda.
Gällande originalfiler för 2x1195kr eller filter från internetbutik á 2x395kr, så valde jag det senare. Döm om min frvåning när exakt samma filter kommer hem i brevlådan. Dvs samma märke, modell m.m. går inte att skilja åt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag