VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??  (läst 12501 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blower66

värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« skrivet: november 09, 2011, 16:03:47:47 »
hejsan har ju blivit med spa ganska nyligen... allt funkar ju kalas o man mår som man förtjänar i badet med en kall öl i näven... dock verkar ju även vattenfall njuta ordentligt av mitt spa...har köpt en bauhaus spa denform 61 och har allt i fabriks inställningar 38 i vattnet men funderar om man kan få bättre underhålls ekonomi om man ändrar reningssetup eller värme setup nu renar den ju 2x2 timmar per dygn då cirkpump går plus värmare o cirk pump såfort den vill värma.... ngn med erfarenhet eller goda förslag? e mest ute efter o få ner standby kostnad... när jag badar får de kosta va de kostar...

Poolgiganten

Utloggad Eberlund Service

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #1 skrivet: november 09, 2011, 20:12:55:55 »
Absolut billigaste är att låta temperaturen står på den temperatur du vill ha när du badar.

Skillnaden mellan att underhålla 38 grader och 28 grader är så liten att du förlorar din besparing och troligen lite till när du ska lyfta temperaturen igen från 28 grader till 38 grader.

hejsan har ju blivit med spa ganska nyligen... allt funkar ju kalas o man mår som man förtjänar i badet med en kall öl i näven... dock verkar ju även vattenfall njuta ordentligt av mitt spa...har köpt en bauhaus spa denform 61 och har allt i fabriks inställningar 38 i vattnet men funderar om man kan få bättre underhålls ekonomi om man ändrar reningssetup eller värme setup nu renar den ju 2x2 timmar per dygn då cirkpump går plus värmare o cirk pump såfort den vill värma.... ngn med erfarenhet eller goda förslag? e mest ute efter o få ner standby kostnad... när jag badar får de kosta va de kostar...

Utloggad elvings

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #2 skrivet: november 09, 2011, 21:01:26:26 »
Har denform61.
Stängde av allt i 10dagar (för över en månad sedan)och då sjönk temperaturen med nästan 1grad per dag, egentligen kanske 0.6grader. Jag hade locket på. Dvs du tjänar inget på att sänka temperaturen om du badar någon dag i veckan enligt mig.

Jag har haft ekonomiläget i cirka 10dar nu (samt 2x4 timmars rening av misstag)och idag fick dottern utslag. Om det är matallergi eller hot tub rash vet jag inte men jag satte idag standardläge samt 2x12timmars rening. Eventuellt kommer jag att köra standard och gå ner till 2x8timmar efter en vecka. Just nu är jag osäker på dotterns utslag så jag kör det säkra före det osäkra.

Har uppskattat min elförbrukning under oktober med standard och 2x12h rening till 300kwh. har läst av årets el mot förra årets som dock var kallare och utan spa vilket jag tog lite hänsyn till

Skulle vilja säga att värmen är en bagatell men frågan är vad reningen kostar.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Eberlund Service

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #3 skrivet: november 09, 2011, 21:26:50:50 »
Vinter tid räcker 2x2 timmar utmärkt. Tänk på att filtrering sker även under värmning.

Sommartid räcker det med 2x4 timmar.

(utgår nu ifrån att du INTE har separat circpump)

Har denform61.
Stängde av allt i 10dagar (för över en månad sedan)och då sjönk temperaturen med nästan 1grad per dag, egentligen kanske 0.6grader. Jag hade locket på. Dvs du tjänar inget på att sänka temperaturen om du badar någon dag i veckan enligt mig.

Jag har haft ekonomiläget i cirka 10dar nu (samt 2x4 timmars rening av misstag)och idag fick dottern utslag. Om det är matallergi eller hot tub rash vet jag inte men jag satte idag standardläge samt 2x12timmars rening. Eventuellt kommer jag att köra standard och gå ner till 2x8timmar efter en vecka. Just nu är jag osäker på dotterns utslag så jag kör det säkra före det osäkra.

Har uppskattat min elförbrukning under oktober med standard och 2x12h rening till 300kwh. har läst av årets el mot förra årets som dock var kallare och utan spa vilket jag tog lite hänsyn till

Skulle vilja säga att värmen är en bagatell men frågan är vad reningen kostar.

Utloggad Erica

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #4 skrivet: november 09, 2011, 22:17:43:43 »
Absolut billigaste är att låta temperaturen står på den temperatur du vill ha när du badar.

Skillnaden mellan att underhålla 38 grader och 28 grader är så liten att du förlorar din besparing och troligen lite till när du ska lyfta temperaturen igen från 28 grader till 38 grader.

Nej detta stämmer inte utan går på tvärs mot fysikens lagar. Avgörande för värmeförlusternas storlek är temperaturskillnaden i genomsnitt mellan vattnet och omgivningen. Man kan aldrig spara energi genom att konstanthålla en högre temperatur. Mest ekonomiskt är att bara värma när det verkligen behövs. Däremot kan man inte hur snabbt som helst klara av att värma upp det hela, man får en begränsning som ges av hur kraftig värmare som man har. Men att man skulle kunna förlora hela besparingen "och lite till" är inte fysikaliskt möjligt. Du kan aldrig få en högre energiåtgång genom att vid icke användning hålla en lägre temperatur.

Är det hela mycket bra isolerat så blir skillnaden mellan olika körsätt inte så stor. Med sämre isolering så ökar kostnaden mer och mer för det kontinuerliga sättet att värma jämfört med att värma upp vid behov. Precis samma gäller för att värma upp ett hus - genomsnittstemperaturen blir avgörande. Men sedan finns det i fråga om ett hus en annan synpunkt som talar emot att låta temperaturen variera alltför mycket och de är de spänningar som uppstår i olka material om man har ständiga, kraftiga temperaturvariationer.

Utloggad blower66

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #5 skrivet: november 09, 2011, 23:26:54:54 »
Nej detta stämmer inte utan går på tvärs mot fysikens lagar. Avgörande för värmeförlusternas storlek är temperaturskillnaden i genomsnitt mellan vattnet och omgivningen. Man kan aldrig spara energi genom att konstanthålla en högre temperatur. Mest ekonomiskt är att bara värma när det verkligen behövs. Däremot kan man inte hur snabbt som helst klara av att värma upp det hela, man får en begränsning som ges av hur kraftig värmare som man har. Men att man skulle kunna förlora hela besparingen "och lite till" är inte fysikaliskt möjligt. Du kan aldrig få en högre energiåtgång genom att vid icke användning hålla en lägre temperatur.

Är det hela mycket bra isolerat så blir skillnaden mellan olika körsätt inte så stor. Med sämre isolering så ökar kostnaden mer och mer för det kontinuerliga sättet att värma jämfört med att värma upp vid behov. Precis samma gäller för att värma upp ett hus - genomsnittstemperaturen blir avgörande. Men sedan finns det i fråga om ett hus en annan synpunkt som talar emot att låta temperaturen variera alltför mycket och de är de spänningar som uppstår i olka material om man har ständiga, kraftiga temperaturvariationer.
Erica håller absolut med om ditt resonemang... och min tanke var aldrig att sänka tempen nåra 10 grader utan snarare gå till economi läget då pumpen renar 2x2 timmar per dag och endast värmer vid detta tillfälle eller kanske öka till 2x3 timmar om det behövs....då kan den ju bara värma under denna tid... men som det är nu så går ju cirkpump 4 timmar om dygnet + värmare o cirkpump flera ggr om dagen då den vill värma...och jag har en förbrukning på ca 20 kw per dygn utan bad.... frågan är hur bra isolerat det är nu till vintern..

Utloggad elvings

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #6 skrivet: november 09, 2011, 23:34:13:13 »
"lite till" kan bero på temperaturfluktuationer som spelar spratt med god isolation i kombination med temperaturskillnader över dygnsmedel osv.  Detta är bara tråkigt men rent matematiskt har erica rätt i de fysikaliska statiska förhållandena. (Det som kan ställa till det är lufttryck kontra relativ luftfuktighet med absolut luftfuktighet men i dessa fall bör de vara försumbara, i alla fall för oss njutare.)

I det här fallet kanske "lite till" syftar till bekvämlighetskomforten. Den är naturligtvis väldigt individuellt och ändock ytterst viktig för oss njutare. Värme är mycket riktigt ett matematiskt med fysikens regler ett nästan axiom för oss njutare.

Vi vet att det kostar men vill njuta så mycket som möjligt för minsta extra kostnad. 

Låt oss ta ett njutningsperspektiv.

Värmen kostar.

Mycket värme på kort tid kostar x.-kr

Lite värme på lång tid kostar y.-kr

Detta allt annat lika ger x=y

Välj själv, kunna doppa sig när man vill, eller kunna doppa sig efter att man bestämt det 7 timmar innan. (hårddraget)

Jag vill dock hävda ett icke vetenskapligt argument men ändock. Jag baserar mitt antagande på humlan.

"Att ha en god skön konstant temperatur är skönare för kroppen och mer ekonomiskt än att höja temperaturen snabbt."  Dvs ungefär 38 grader. Mitt teorem. kanske någon kan bevisa det om 745 år. (egentligen är det två teorem i ett men ta det med en nypa skoj)

Summering: Vill du njuta när du vill och bada minst en gång per 10dagar så är det bara att betala vattenfall.  Byt ut några ofta använda lampor till led så har du betalat en viss del redan.

Mer o fler öl till befolkningen <antman> :D O0
PS
Humlan kunde inte flyga enligt vetenskapen ett tag men nu kan den det. Kanske finns det en värmefaktor vi idag ej känner till? Precis som humlans flygkunskap med dess vinklade vingar i förhållande till vinghastigheten som var obesvarat ett tag. DS

Ta allt med en nypa humor <sol>
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad blower66

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #7 skrivet: november 09, 2011, 23:40:27:27 »
"lite till" kan bero på temperaturfluktuationer som spelar spratt med god isolation i kombination med temperaturskillnader över dygnsmedel osv.  Detta är bara tråkigt men rent matematiskt har erica rätt i de fysikaliska statiska förhållandena. (Det som kan ställa till det är lufttryck kontra relativ luftfuktighet med absolut luftfuktighet men i dessa fall bör de vara försumbara, i alla fall för oss njutare.)

I det här fallet kanske "lite till" syftar till bekvämlighetskomforten. Den är naturligtvis väldigt individuellt och ändock ytterst viktig för oss njutare. Värme är mycket riktigt ett matematiskt med fysikens regler ett nästan axiom för oss njutare.

Vi vet att det kostar men vill njuta så mycket som möjligt för minsta extra kostnad. 

Låt oss ta ett njutningsperspektiv.

Värmen kostar.

Mycket värme på kort tid kostar x.-kr

Lite värme på lång tid kostar y.-kr

Detta allt annat lika ger x=y

Välj själv, kunna doppa sig när man vill, eller kunna doppa sig efter att man bestämt det 7 timmar innan. (hårddraget)

Jag vill dock hävda ett icke vetenskapligt argument men ändock. Jag baserar mitt antagande på humlan.

"Att ha en god skön konstant temperatur är skönare för kroppen och mer ekonomiskt än att höja temperaturen snabbt."  Dvs ungefär 38 grader. Mitt teorem. kanske någon kan bevisa det om 745 år. (egentligen är det två teorem i ett men ta det med en nypa skoj)

Summering: Vill du njuta när du vill och bada minst en gång per 10dagar så är det bara att betala vattenfall.  Byt ut några ofta använda lampor till led så har du betalat en viss del redan.

Mer o fler öl till befolkningen <antman> :D O0
PS
Humlan kunde inte flyga enligt vetenskapen ett tag men nu kan den det. Kanske finns det en värmefaktor vi idag ej känner till? Precis som humlans flygkunskap med dess vinklade vingar i förhållande till vinghastigheten som var obesvarat ett tag. DS

Ta allt med en nypa humor <sol>
hahahah  jag förstår vad du menar och är väl lixom tyvärr inne på den linjen men eftersom man e en rookie på detta så har man ju varken testat eller har erfarenheten.... o istället för o uppfinna hjulet själv så kollar man ju här...=) testade eco läget 1 dygn och då hade jag 36 istället för 38 grader precis innan värme o rening skulle slå igång.. och 2 grader värmer den ju på ca 1.5 timma så tajmar man reningen strax när man kommer från jobbet så e den ju redo när man käkat o e badklar lixom.... o som du säger max njutning till minst pengar.... eldar hellre upp stålarna än ger dem till vattenfall....

Utloggad elvings

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #8 skrivet: november 09, 2011, 23:54:01:01 »
japp.
det kostar att ligga på topp. (mindre med ledlampor dock)
Pilsner, pilsner, pilsner. <antman>
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad khorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm (värmdö)
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #9 skrivet: november 10, 2011, 17:18:44:44 »
Kanske låter dum nu men vad menas med 2*2 timmar? Att man kör cycle "rening" 2 gånger på 2 timmar?

 ???

Utloggad Erica

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #10 skrivet: november 11, 2011, 07:33:29:29 »
Visst kan det vara bekvämare (=latare) att alltid hålla temperaturen uppe för att kunna bada plötsligt vid ingivelse, men det kommer att dra klart mera energi. Naturlagarna kan man inte rå på hur gärna man än vill ibland...  Ur synpunkten att kunna bada oplanerat så gäller det annars att ha en rejäl värmare. Då går det snabbt att få upp temperaturen, ett spa är ju inte som en pool, vattenvolymen är ju mycket mindre. Vi har haft funderingar på att komplettera med ett spa (har pool idag) och vi har tittat lite på detta. Min man kom över lite begagnade prylar, bland annat en värmare på 30 kW som ligger i garaget sen länge. Med den skulle man kunna värma från 10 grader till 40 på drygt 2 timmar. Men har man i stället 3 kW tar det ju nästan ett dygn.

Det kommer inte att gå åt mera el med den stora värmaren, men man måste ha en kraftig elanslutning till huset för att det skall gå att ansluta en så stor värmare. Nu har vi det ändå, eftersom huset är stort och eluppvärmt så i vårt fall skulle det fungera. Men vi får väl se om vår tid räcker för att fixa ett spa också.... Vi har ett utrymme som skulle passa.

Badar man dagligen kommer ju saken i ett läge än om det går en eller ett par veckor emellan. Då gäller det främst att isolera ordentligt, då finns det mindre att vinna på temperatursänkningar. Poolen använder vi mycket, hur det skulle bli med ett spa vet jag inte riktigt. Om jag jämför så använder vi poolen minst så mycket som vi räknade med från början medans vår bastu nästan alltid står oanvänd. Våra barn badar i poolen med förtjusning, men tycker inte om bastu.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #11 skrivet: november 11, 2011, 08:23:02:02 »
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna...

En 30kW värmare kräver en servis på 50A. Tror att den kostnaden överstiger elförbrukningen rejält. En så kraftig förbrukare är ingenting som elbolagen vill ha, prisstegringen är nästan logaritmisk ju kraftigare säkring man har.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #12 skrivet: november 11, 2011, 08:47:21:21 »
Som jag sa så har vi redan en kraftig servis, 63 A, så i vårt fall blir det inget problem. Min man sa att det i så fall skall kopplas så att elpannan kopplas ur medans den stora värmaren är i drift och då fungerar det. Servisen betalar vi ju för redan ändå.

Utloggad Steffe

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #13 skrivet: november 11, 2011, 10:18:38:38 »
Badar man ofta och spontant (vilket jag tycker är själva grejen med spabad) så är det bara att se till att karet håller den tempen man önskar så att man kan hoppa i när som helst.

Badar man sällan och planerat kan man ställa ned börvärdet för att minska transmissionsförlusterna i och med ett lägre delta T. Besparingen blir större desto längre mellan gångerna man badar med tanke vad det sen kostar att värma upp till önskad temperatur. Men är det verkligen tanken med ett spabad? Allting är ett förhållande mellan transmissionsförluster (värmehållning), uppvärmning och tid. 

30 kW elvärmare låter ju sköj om man vill värma upp snabbt, men är väl inget jag skulle sätta in i ett spabad själv. Dels med tanke på att vattnet efter elvärmaren kommer säkert att vara över 55° (beroende av flöde) vilket försämrar livslängden på PVCn i berörd returledning samt att man måste bygga om i spabadets elskåp (samt att alla garantier säkert kommer att utebli p.g.a. modifikation). Är inte det cirkulerande flödet tillräckligt (i vissa spabad så är det förvånansvärt lågt) så kommer uttemperaturen bli över 60°C vilket leder till risk för skållning. I och med att transmissionsförlusterna blir större vid bad så vill man ju att värmaren går då också så att man kan bibehålla önskad temperatur. Speciellt när man badar länge på vintern. Jag brukar själv alltid höja börvärdet 1 grad när jag hoppar i så att värmaren går igång (istället för att den går igång är karet sjunkit 0,5 grad i temp).



Utloggad Erica

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #14 skrivet: november 11, 2011, 10:31:45:45 »
Nja, vi har i den tänkta konstruktionen rejäla saker rakt över - det handlar om ett tänkt självbygge och vi har samlat på oss lite prylar. Cirkulationspumpen är rejält stor (2 kW) och några höga uttemperaturer lär det inte bli. Det gäller ju alltid att olika delar i ett system får vara anpassade till varandra. Allt brukar bli egenbyggt hos oss så några problem med garantier eller fabriksinställningar lär vi inte behöva tänka på... Men värmaren i fråga har olika steg, om man inte behöver värma upp extrasnabbt så behöver man ju inte slå på full effekt.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #15 skrivet: november 11, 2011, 10:50:43:43 »
Vad för tillverkning har ni i källaren? Ni är ju helt klart inte medelsvensson när det gäller den här biten. Men som sagt, har ni 63A in så har ju inte ni några problem med att driva en 30kW värmare, men det är inte många som har den anslutningen. Vi har 25A, det tycker jag är mycket. Eller är det 20A? Sjutton, nu blev jag osäker.

Hur som helst är distributionsnätet underdimensionerat, trots att området bara är ca 10 år gammalt. Senaste vintrarna när det har varit riktigt kallt så går säkringarna ute i skåpen som matar flera hus.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #16 skrivet: november 11, 2011, 16:37:14:14 »
Nej någon tillverkning i källaren finns det inte ... inte någon källare heller för den delen  ;D  Men det är ett stort hus på landet, med eluppvärmning. Dessutom finns en ekonomibyggnad en bit från huset, plus at vi har pool, bastu m.m. så det kan bli en del belastning.

Bor man någonstans med dåligt elnät får man ju tänka sig för. Det är ju inte så roligt om olika apparater börjar fungera dåligt när man slår på poolvärmen. Det finns ju sådana ställen där ljuset blinkar så fort någon sätter på något.

Utloggad Eberlund Service

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #17 skrivet: november 11, 2011, 19:23:00:00 »
Menar att spabadet kör två cykler per dygn (var tolfte timme) och varje reningscykel är 2 timmar lång.

Kanske låter dum nu men vad menas med 2*2 timmar? Att man kör cycle "rening" 2 gånger på 2 timmar?

 ???

Utloggad Eberlund Service

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #18 skrivet: november 11, 2011, 19:29:22:22 »
Badar man sällan och planerat kan man ställa ned börvärdet för att minska transmissionsförlusterna i och med ett lägre delta T. Besparingen blir större desto längre mellan gångerna man badar med tanke vad det sen kostar att värma upp till önskad temperatur. Men är det verkligen tanken med ett spabad? Allting är ett förhållande mellan transmissionsförluster (värmehållning), uppvärmning och tid. 

Där skrev du det jag försökte få fram i mitt första inlägg.

Kunder till mig har mätt och påstår att skillnaden mellan att låta badet underhållsvärma på 28 grader och underhålla på 38 grader gör att det blir väldigt lång tid man måste köra med badet för att få en besparing eftersom det blir så kostsamt att tillföra energin igen när man ska få upp dom 10 graderna igen.

Där av kommer det att jag menar att det kan kosta dig mer att pendla med temperaturen än att låta temperaturen stå på samma nivå hela tiden.

Sen är det alltid en bonus att badet är varmt och klart för bad alltid.  :)

Utloggad Erica

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #19 skrivet: november 11, 2011, 20:11:20:20 »
Nej det kan aldrig bli mer om man låter det gå upp och ned än om man ligger högt hela tiden. Det är en fysikalisk omöjlighet. Däremot så blir naturligtvis skillnaden mellan körsätten allt mindre ju bättre isolerat som karet är, dels också mindre ju oftare som man verkligen badar. Badar man varje dag lär det inte vara vettigt att låta temperaturen sjunka om man har ett hyffsat isolerat spa. Badar man en gång i månaden lär man spara en stor procentandel på att sänka. Det är ganska enkla lagar som reglerar det här - att få till det omvända, att man alltså skulle spara energi på att hela tiden hålla hög temperatur, blir lika svårt som att släppa en sten och få den att ramla uppåt.

På stora anläggningar, offentliga pooler etc. kan man spara i kostnad (inte energi) genom att se till att man gör mycket av uppvärmningen vid de tider då elpriset står som lägst (om man värmer med el). Men vanliga villor har inte ett elpris som hoppar från timme till timme, utan även om man har rörligt pris så går det på ett medelvärde för månaden, så där kan en villaägare inte spara genom att sitta och kolla elpriset och slå värmaren till och från efter det.

Att kunna bada när man vill utan planering är givetvis ett plus, så man får väl väga sina badvanor mot värmekostnaden.

Utloggad Steffe

SV: värme/reningssetup elförbrukning hur har ni gjort??
« Svar #20 skrivet: november 11, 2011, 20:56:59:59 »
På det stora hela så är kostnadsskillnaden mellan att hålla t ex 38 °C och t ex 34°C (jag förutsätter att man badar en gång i veckan i det här fallet om även oplanenerat) inte så stor att det skulle vara värt besväret att inte kunna bada spontant. Speciellt inte under den tid då det krävs mest tillförd energi, dvs. på vintern (skillnaden mellan delta T i de två driftsfallen blir då mindre). Det är väl ca 10% skillnad vi talar om i det här fallet. För mig är det helt klart värt att hålla badklar temp då jag vill kunna bada när som helst, både morgon och kväll.



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag