VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spelar trycket stor roll?  (läst 8953 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad palfal

Spelar trycket stor roll?
« skrivet: augusti 05, 2010, 09:15:28:28 »
Ja, då är allting äntligen i gång och verkar fungera. Det jag är lite konfunderad över är trycket. Jag har dragit 50 slang pem och 63 rör. Endast 50 rör till och från VP. Styr flödet dit med bypassventil. Trycket på min manometer ligger på 0,5. För att jag ska få upp högre tryck måsta jag börja stänga ventiler och bygga upp ett motstånd. Har ej haft pool förr men jag tycker att det trycker ut ganska bra med vatten i inloppen ändå.

Rostiga minnen från fysiklektioner på 80-talet säger mig att då jag har större diameter i rören får jag ett lägre tryck men mängden vatten blir inte mindre som passerar. Det är väl fortfarande pumpens kapacitet som avgör hur mycket vatten som går igenom systemet?

Vill gärna ha lite synpunkter och åsikter på detta. Jag tänkte helt enkelt inte bry mig om att trycket är lågt utan köra på då jag tycker cirkulationen är ok.

Poolgiganten

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Spelar trycket stor roll?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2010, 09:29:06:06 »
Hej poolare.
Dina minnen är nog inte så rostiga.
Söker du öka trycket med att stänga ventiler minskar du bara vattenflödet.
Har du tillräcklig vattenmängd så spelar trycket ingen roll.
Om du har sandfilter kan lågt tryck tyda på dålig mängd sand. Behöver kanske fyllas på?
Lars

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Spelar trycket stor roll?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2010, 09:44:53:53 »
0,5 och sandfilter låter inte helt friskt, borde väl vara högre

Utloggad cg_joh

SV: Spelar trycket stor roll?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2010, 09:47:33:33 »
Avläsning av trycket använder du för att avgöra när det är dags att backspola.
0,5 är nog ett vanligt tryck för sandfilter. När det stigit till omkring 1,0 så är det dags att backspola.

Utloggad palfal

SV: Spelar trycket stor roll?
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2010, 10:49:52:52 »
Ja just det. Sand kan man ju fylla på. När det gäller om det kan vara fel någonstans har jag svårt att förstå vad felet skulle vara. jag har inte läckage någonstans och pumpen tuggar på. Det låter väl rimligt att pumpen inte klarar av att höja trycket mer med den rördimensionen jag har. Att ha en större pump känns väl inte helt nödvändigt om cirkulationen fungerar tillfredställande?

Utloggad Erica

SV: Spelar trycket stor roll?
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2010, 11:11:23:23 »
Rördimensionen är inte avgörande, det blir ju filtret och inloppsmunstyckena som begränsar flödet, om inte dina rör skulle vara extremt långa eller smala. Vad har du för inloppsmunstycken in till poolen ? Är de extremt stora ? Och vad har du för pump ? Om det är en trefas pump är du säker på att den roterar åt rätt håll ? En pump som går baklänges kan ibland bygga upp ett visst tryck men det blir klart lägre än normalt. Vi har själva sandfilter och ligger runt 1.0 i tryck normalt, 1.2-1.3 när det är dags för spolning. Me det som talar mot att din pump skulle gå baklänges är att du tydligen får upp tryck när du stryper flödet.

Jag antar att du kollat det självklara - att inte t.ex. poolventilen står i "bypass"-läge eller så....


Utloggad palfal

SV: Spelar trycket stor roll?
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2010, 14:23:14:14 »
Nej jag har två normala inlopp och inga extrema längder alls. Om pumpen skulle gå åt fel håll (det är en trefaspump) borde den väl rimligtvis inte suga från utloppet i poolen. Kan det vara luft någonstans? Jag har svårt att tänka mig det då allting står under vattennivån. En tanke kan ju vara att det är manometern som visar fel. Om jag håller handen framför inloppen tycker jag utan att ha så mycket att jämföra med att det känns ok flöde. Är det inte så att om jag har mindre dimension på rören och mer böjar och krökar så ökar det också motståndet och därmed kan ett högre tryck byggas upp? Jag är med på att inloppsdimensionen spelar roll men det borde väl vara en summa av motståndet i systemet som tillsammans med pumpens kraft ger trycket?

Utloggad Erica

SV: Spelar trycket stor roll?
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2010, 17:17:37:37 »
Jo beroende på pumpens konstruktion så kan den faktiskt suga och pumpa även om den går baklänges. Det blir inte så att den pumpar åt andra hållet utan vattenriktningen blir densamma, men tryck och flöde bllir mycket lägre. Framför allt sjunker trycket massor. Inloppet går till pumphjulets centrum och utloppet från hjulets ytterkant. Centrifugalkraften går alltid utåt från centrum, så vattenriktningen blir densamma oberoende av vilken väg pumpen snurrar. Men både pumphusets form och själva pumphjulets utseende är sådant att baklängeskörning blir mycket mindre effektiv. Det brukar alltid finnas en pil som visar åt vilket håll den skall rotera. Kolla detta - syns bara just när du stannar pumpen.

Utloggad palfal

SV: Spelar trycket stor roll?
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2010, 13:37:39:39 »
Ok. Tack då ska jag kolla detta.

Utloggad palfal

SV: Spelar trycket stor roll?
« Svar #9 skrivet: augusti 10, 2010, 09:35:42:42 »
Tack Erica för dina råd. Mycket riktigt gick pumpen åt fel håll. Nu ökade trycket till 0,7 och dessutom blev pumpen tystare. Underbart att få hjälp och stöd i detta forum!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag