CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooleländet är äntligen över!  (läst 17724 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Pooleländet är äntligen över!
« skrivet: juli 01, 2010, 21:39:09:09 »
Hej alla,

Ja ni med den rubriken så kan man ju undra vad som händer, vår från början perfekta pooldröm har gått från rent "helvete" till ren lycka och fram och tillbaka några gånger i mellan det!

Det började så fint med att vi köpte ett nytt hus. Med blodad pooltand och ett poolsug efter vår gamla pool redan inna vi hade flyttat så bestämdes det för att ett av de första projekten i nya huset skulle vara en ny pool.

Sagt och gjort, jag började leta och baserat på att vi tidigare hade haft en ovanmark pool från lagunpool med riktigt bra kvalitet så ville vi inte gå ner i kvalitet. Efter mycket letande och val av poolleverantör vilket är en historia för sig så blev det ett samköp av glasfiberpool tillsammans med 3 familjer. Några provgropar grävdes och allt såg bra ut.

Efter ett antal förseningar utav Riveriera och en brand i deras fabrik i mitten av allt så skulle poolen anlända ca 1,5 månad senare än planerat! Grävningen hade vi under den tiden lyckats skjuta på, men när det väl var dags så kunde grävningen först ske på onsdagen och poolen skulle anlända på torsdagen!

Nåväl vi planerade väl och det började bra, ca 7 på morgonen ringer grävaren och berättar att lastbilen har kört in i en låg viadukt och grävarn har blivit skadad men de letar efter en firma för att fixa det. Vid 11 tiden har dom dock lyckats ta sig på plats för avlastning och start av grävning.

Där börjar nästa elände, redan efter 2 skopor så inser vi att vi har problem. Tomten är fyld med sprängsten. Stora som hus vi mätte vissa till ca 1,5 meter långa och 1 meter djupa. Lastbilen som vi hade beställt kunde inte ta sten och de personerna som skulle ha fyllnadsmassorna kunde inte heller ta sten!

Grävaren fortsätter att gräva och lägga allt på sidan medans jag desperat letar lastbil, efter ett antal samtal där samtliga var fullbokade så lånar Anders på Interpools ut sin kille i några timmar från ett annat poolprojekt samt ordnar så att vi får en plats att dumpa stenen. Äntligen känns det som att nu flyter det igen.

Då kommer nästa underbara överraskning, under alla sprängsten vad tittar upp. Jo berg så klart. Eftersom vi bor i ett villaområde med små tomter och samtliga har källare så visar det sig att det kommer att kosta minst 100.000 att spränga. Plus att vi måste söka tillstånd etc. etc.

Vid det här laget så gråter jag, det har nu hunnit bli onsdag kväll och jag ringer Anders igen för att fråga om jag kan ställa av poolen hos honom medans jag försöker sälja den för att istället köpa en ovanmark som vi haft tidigare. Det var inga problem, men döm om min förvåning när Anders ringer halv elva på kvällen och har sålt min pool som ska komma dagen efter, plus att han har ordnat en ny ovanmark åt mig.

Galen av nyvunnen lycka så bestämmer sig grävarn och jag (en kompis till mig) för att frun och småbarn får åka bort över midsommar och vi ska göra klart marken och bygga ovanmark pool.

Så torsdagen kommer, så gör även glasfiberpoolen till min adress, ett samtal till Anders och en vikning med gråt i ögonen så vände poolen och åker iväg igen till en annan glad kund!

Vid lunch så är vi klara med marken och åker glada i hågen iväg till Gustavsberg där Anders har hittat en butik som hade en ovanmarkpool i lite bättre kvalitet så som jag önskade. Vi lastar på allt på bilen samtidigt som frun åker iväg med barnen.

Väl hemma så bestämmer vi oss för att bygga på fredagen, fredags morgon kommer och vi är uppe med tuppen och börjar ivrigt slita i paketen. Vad händer jo det saknas massor av delar, bruksanvisning alla bultar etc. och det är midsommarafton.

Samtal till butiken, men inget svar (givetvis) samtal till Anders han lovar att försöka få tag på killen men misslyckas även han.

Så där satt vi en hel helg och hade skickat iväg alla men kunde inte göra ett skit.

Där kan man ju tro att historien var slut men icke, på måndagen åker jag till firman i gustavberg efter jobbet (en bit att åka) hämtar det som saknas och ringer en firma som heter vi monterar. Vid det laget var jag så trött på allt så jag ville bara få allt klart och jag har inte semester förens om två veckor och då vill jag ju bada.

De kommer på tisdagen och sätter igång med en bruksanvisning som får ikea att framstå som världsbäst. Vid 15 tiden så får de lägga ner arbetet då det återigen saknas muttrar och vissa delar.

Nu är jag färdig nervsammanbrott och ett ont samtal väntar någon. Men då får jag syn på något på nätet. En ovanmark pool i timmer som är som en vanligt nedgrävd pool alltså rektangulär och ca 1,50 djup precis som jag egentligen ville ha det. Plus att knutat timmer på tomten är ju underbart.

Så idag beställdes denna och om två veckor skall den monteras, inte sagt att allt kommer gå vägen då heller men jag känner mig glad och hoppfull!

Så nu har jag en ovanmarkpool till salu som inte behöver stödben i sidorna, är 1,32 djup och med mosaic liner till ett kanon pris!  O0

Hoppas att ni alla när ni håller på med era projekt kan ha lite förtröstan och tänka att det kunde ha vart värre!  <antman>

Ett stort tack trots allt till Anders som faktiskt räddade mig ur en jättejobbig knipa.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pooleländet är äntligen över!
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2010, 22:35:23:23 »
Mycket  ;D läsning...och en timmerpool passar ju den perfekt Lundberg, med tanke på ditt "lilla" altanbygge på din förra pool så ser jag fram emot dina byggbilder på den nya timmerpoolen. Blir det någon gräsmatta kvar till det nya huset :D

Grym support har du ju också haft, skönt att se att det finns sådana personer O0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Zaphod

SV: Pooleländet är äntligen över!
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2010, 22:57:40:40 »
Jag är mycket imponerad, för själv hade jag kapitulerat halvvägs  >ohno> Jag hoppas  <antman> verkligen att ni blir nöjda med ert nya projekt, det har ju blivit bra tidigare som sagt :angel:

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Fia

SV: Pooleländet är äntligen över!
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2010, 22:59:09:09 »
Vilken resa!!! :o
Frågan är om inte jag gett upp. Hoppas att allt går vägen för dig nu!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Pooleländet är äntligen över!
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2010, 08:38:18:18 »
Oj, jösses!

Visst har det känts motigt ibland här i arbetets framfart men oj vilken tur vi haft ändå som klarat oss undan liknande problem som ni haft...  ???

Ni vet ju i alla fall hur härligt det är när det väl är baddags så försök att bita ihop och kämpa lite till!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Pooleländet är äntligen över!
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2010, 10:06:11:11 »
Mycket  ;D läsning...och en timmerpool passar ju den perfekt Lundberg, med tanke på ditt "lilla" altanbygge på din förra pool så ser jag fram emot dina byggbilder på den nya timmerpoolen. Blir det någon gräsmatta kvar till det nya huset :D

Grym support har du ju också haft, skönt att se att det finns sådana personer O0

/ronson

Hej där,

Tack ja jag känner mig grymt nöjd med timmerpoolsvalet. Den här gången blir dock altanen något mindre, men gräsmattan försvinner även denna gång. Jag har ju inte tid att klippa när jag ska bada! :)

Ja jag hade mina duster med poolleverantören under beställning och när allt blev försenat! Men att se att de ställde upp till 100% när det väl gällde tyckte jag var det viktigaste!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Pooleländet är äntligen över!
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2010, 10:10:15:15 »
Tack alla,

Frågan är om historien är över ännu, fick precis ett samtal från nya poolleverantören. (Anders sålde inte timmerpooler tyvärr)

Medans vi gjorde upp affären så såldes de två sista som de hade i den storleken som jag hade beställt. Mellanmoddelen på 7,5 meter har vart slut länge och det ända som finns kvar är 8*4 meter. Vilket jag inte får in på tomten och jag får problem med det stora pooltaket som man måste ha till det.

Otroligt nog så tittar de på att kapa 8 meters poolen till den längd jag vill ha för samma kostnad. De skulle återkomma under dagen så håll tummarna för mig att det går vägen!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooleländet är äntligen över!
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2010, 10:20:06:06 »
Tack alla,

Frågan är om historien är över ännu, fick precis ett samtal från nya poolleverantören. (Anders sålde inte timmerpooler tyvärr)

Medans vi gjorde upp affären så såldes de två sista som de hade i den storleken som jag hade beställt. Mellanmoddelen på 7,5 meter har vart slut länge och det ända som finns kvar är 8*4 meter. Vilket jag inte får in på tomten och jag får problem med det stora pooltaket som man måste ha till det.

Otroligt nog så tittar de på att kapa 8 meters poolen till den längd jag vill ha för samma kostnad. De skulle återkomma under dagen så håll tummarna för mig att det går vägen!

Skulle de kapa linern då också, eller?
Att försöka hitta en pool fördig för leverans i dessa tider är inte lätt, det blir allt som oftast att vända sig till de som är lite dyrare och har råd med ett större lager för att kunna få leveranser även under högsäsong.
Eller någon av de riktigt stora lågprisställena.

Hade du inte kunnat göra en delvis nedgrävd pool av din rivierapool, som vi gjort, med en stödmur på runt 80 cm höjd närmast poolen?
« Senast ändrad: juli 02, 2010, 10:23:38:38 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JennyS

SV: Pooleländet är inte över för mig
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2010, 00:27:50:50 »
Hej!

Hoppas att allt har ordnat sig för dig Niklas!
För alla icke inblandade så kan jag berätta att jag är en av de tre familjer som köpte en Riviera glasfiberpool.
Vi har blivit totalt blåsta av Anders Hammersborg på Interpools (Inter spa & pool AB) och vill således varna alla som funderar på att handla pool via Interpools. Vad jag förstår så har de väldigt gott rykte, det kan jag inte förstå.
Anders är extremt svår att få tag i, ringer inte tillbaka och levererar inte i tid, och inte alla delar.
Min glasfiberpool levererades 16e juni, då kom själva poolen men ingen pump, inget filter, ingen skimmer mm.
I vårt avtal med Interpools så skulle vi ha ett astral sandfilter och en astral pump som heter Dual Speed och kostar en del. Efter några veckors strutsliknande beteende från Anders (han gick inte att få tag i, vare sig via butiken, mobil eller mail), så dumpade han filter och pump här. Men pumpen är en billigare variant, och filtret är inte från Astral. Det är märkeslöst och lär vara någon billig skit...
Jag har gett upp hoppet om att få rätt saker, det har ju gått två månader nu och det är enbart på söndagar jag inte lämnar meddelanden på Anders mobil... Han hör av inte av sig och lär inte göra det heller.

Om man nu försöker vara lite mer positiv så är det iaf så att vi badar för fullt, vi köpte till ett tak (Idealcover Klassik B) som vi är jättenöjda med, så det är varmt i poolen och funkar super att bada när det regnar eller blåser! Kan varmt rekommenderas!

En fråga om filtret, oavsett vilket märke det nu kan vara. Det tycks komma ut sand i poolen, och det kan bara komma från filtret. Vet någon om vi har monterat det fel. om det kan saknas någon del, eller vad detta kan bero på? Det är inte mycket, men om man dammsuger poolen på eftermiddagen eller kvällen, så är det sand nedanför inloppen dagen efter. Vi har ju taket på hela tiden så det kan inte komma utifrån, därav min slutsats att det måste komma från filtret. Tacksam för svar!

/Jenny

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooleländet är äntligen över!
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2010, 01:10:41:41 »
Som jag så många gånger tidigare sagt så skall man inte leta efter den billigaste leverantören, utan den bästa - som har ett rimligt pris.
Rent generellt så tillåter jag inte denna typ av "smutskastning av företag", men i detta fall gör jag ett undantag, då större delen av upphandlingn skett offentligt här i forumet, och företaget i fråga tidigare kan ha fått en del positiv reklam.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag