CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PEM slang, hur får man de täta?  (läst 21184 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
PEM slang, hur får man de täta?
« skrivet: april 28, 2010, 22:10:19:19 »
Hej,

Det känns som jag snart är den som frågar mest på detta forum och därmed har flest problem (det kanske är han som håller i verktygen det är fel på...)

När jag idag fyllde sista biten på poolen så rann vattnet ut i PEM-slangen som går till pumpen. Vissa kopplingar började läcka som ligger dumt till under friggeboden.

Jag har försökt spänna dem men vid ett visst moment börjar ju PEM-slangen snurra med och därmed vrider näskommande koppling också. Jag har ju bara två händer och även om jag tar hjälp är det svårt att komma åt.

Jag vet inte hur noga snittet är på PEM-slangen. Jag har sågat av den med bågfil och hyffsat rakt, men sedan har jag bara tryck in den i kopplingen.

Min fråga är:

Ska man såga det exakt?

Rengöra det noga efter?

Fasa änden?

Hur hårt ska man behöva spänna? Man kanske inte behöver spänna så hårt som jag om man gör ovanstående, man kanske bara ska spänna tills innan PEM-slangen snurrar med?

Visst jag kan testa men det är jäkligt bökigt att komma åt + att för att testa måste jag fylla poolen igen och är det fortfarande läckage måste jag tömma poolen under skimmern igen, då det är självfall bort till kopplingarna :(

Nu när man har kladdat och spännt på samma ställe flera gånger så blir det ju skåror av klämmringen i PEM-slangen, gör detta något eller man måste göra ett nytt snitt? Måste jag det blir det problem då slangen är kapad i exakt längd. Som jag förstår det så borde det inte påverka med skårorna då PEM-slangen går in i en packningslikande ring inne i kopplingen.

Det bästa hade varit om jag kan limma PEM-slangen med 90 böjar från de "vanliga" gråa rördelarna som jag har använt inne i pumphuset. Kan man det, eller limmet till dessa delar fungerar inte på PEM-slangen?


Jag hoppas någon kan svara då det är stora problem nu så jag tänkte fixa detta imorgon. (får ta en semesterdag :( )

Mvh
Urban

J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: PEM slang, hur får man de täta?
« Svar #1 skrivet: april 29, 2010, 09:28:08:08 »
Kapa slangen hyfsat rakt, ta bort allt fnas runt kanten och fasa sedan kanten lätt så att den inte skär sönder packningen vid montering. Slangen får inte heller vara alltför repig i änden (längsgående repor)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: PEM slang, hur får man de täta?
« Svar #2 skrivet: april 29, 2010, 13:44:49:49 »
Om du måste ta isär kopplingen, plugga bara utloppet i skimmern med något, inte behöver du tömma ut nåt vatten för att fixa slangläckor.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: PEM slang, hur får man de täta?
« Svar #3 skrivet: april 29, 2010, 23:21:09:09 »
Tackar för svaren.

Jag gav upp, möjligtvis att jag inte fått in slangen riktigt förbi packningen som sitter halvvägs in. På de yttre som jag lättare kommer åt fasade jag änden och sprayade med silicon spray enligt tips här och då gick det kanon.

På de som jag hade störst problem med under friggeboden bytade jag ut det mot det gråa (slang & kopplingar) som limmas, sedan en bit ut i rännan för slangarna möter jag upp PEM-slangen med en rak övergång (se bild). Detta fungerade mycket bättre men som jag förstår det tål inte dessa gråa att det fryser så man får väl tömma slangarna innan vintern.



Tack än en gång för alla tips.

Ubbe
« Senast ändrad: april 29, 2010, 23:33:12:12 av Ubbe »
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Stroker

SV: PEM slang, hur får man de täta?
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2010, 16:38:47:47 »
Jag hade liknande problem med min pemslang men hade inte stoppat den tillräckligt längt in i muffen. Ca 2cm in sen kommer oringen ... Lite lurigt de där och jag har förbannat min dumhet ett antal gånger :)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag