CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad händer med alger när man chockklorerar?  (läst 9535 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hedde73

Vad händer med alger när man chockklorerar?
« skrivet: juli 24, 2008, 20:23:25:25 »
Ja, vad händer med algerna då? Försvinner algerna när man chockklorerar, eller måste man försöka få bort dom på annat sätt?

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Vad händer med alger när man chockklorerar?
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2008, 20:36:34:34 »
hej
Beror nog på hur mycket det är men jag tror att dom dör men måste städas bort på något sätt, via sandfilter eller hävertslang, lös dräneringspumph
carlos  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad hedde73

SV: Vad händer med alger när man chockklorerar?
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2008, 20:46:22:22 »
Poolen vi har är ju ganska liten, 3500 liter o jag försökte att suga upp algernna idag o spruta ut som på gräsmattan med den medföljande pumpen , men det gick sådär. Nu är hela vattnet grönt efter att jag har härjat runt, så frågan är vad man skall göra. Skall jag tömma poolen o starta om o först tvätta golv o vägar med anti alg medel. Eller skall jag låta algerna falla till botten o försöka få upp dom med en grej som följde med poolen som väl är någon budget dammsugare. Man kopplar på vattenslangen o så är det typ en borste som man kan köra på botten o så slungas smutsen uit i en liten tygpåse. :)

Utloggad Fia

SV: Vad händer med alger när man chockklorerar?
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2008, 20:48:10:10 »
De dör o fastnar i filtret så se till att röra om i poolen med jämna mellanrum efter att du chockklorerat.
Du bör också göra rent filtret ofta, det finns de som kör det i diskmaskinen.
Man måste ha tålamod för det kan ta några dagar beroende på storlek på pool.

Edit.
Om den är liten så kanske jag skulle börja om, den värms ju fort nu när det är så varmt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Vad händer med alger när man chockklorerar?
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2008, 20:49:45:45 »
Alger är en växt.
http://susning.nu/Alg

Alger dör vid chockklorering.

Precis som Carlos skriver så måste du dammsuga bort dom döda algerna.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad hedde73

SV: Vad händer med alger när man chockklorerar?
« Svar #5 skrivet: juli 24, 2008, 20:52:45:45 »
Om man nu skall tömma ur poolen o börja om var skall man göra av vattnet, får man hälla ut det i en dagvattenbrunn?

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Vad händer med alger när man chockklorerar?
« Svar #6 skrivet: juli 24, 2008, 20:56:51:51 »
beror väl på vad din kommun säger men jag skulle nog göra det
kan ju ha lite betydelse var man bor //carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad hedde73

SV: Vad händer med alger när man chockklorerar?
« Svar #7 skrivet: juli 24, 2008, 21:03:05:05 »
Jag tror jag kopplar i slangen o tömmer poolen. Hur gör jag då med väggar o botten? Lever algerna kvar, eller dör dom när jag tömmer ut vattnet? Skall jag låta poolen stå över natten o sen fylla den imorgon. Skall jag då smörja in väggar o botten med anti alg medel?
Vill bara att det skall bli bra från början nu om jag startar om o skall köra den en månad till.

Utloggad Fia

SV: Vad händer med alger när man chockklorerar?
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2008, 21:24:15:15 »
Min tips.
Städa ur den o låt den vara tills imorgon o smörj sen in den med algmedel. Fyll sen med vatten o en chockklorering.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad hedde73

SV: Vad händer med alger när man chockklorerar?
« Svar #9 skrivet: juli 24, 2008, 21:31:00:00 »
Den tömms just nu o det lär väl ta hela kvällen. :) Skall även passa på att flytta den då den inte står helt plant idag. Sen städar jag ur den helt o hållet imorgon bitti om den inte hinner tömmas ikväll o smörjer med anti alg. Hur lång tid efter att man har chockklorerat kan man använda poolen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag