Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Oklart fel på värmare..hjälp någon?  (läst 675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallefjant

Oklart fel på värmare..hjälp någon?
« skrivet: maj 07, 2023, 10:41:47:47 »
Tjena!

Jag har fått ett spa bad som var defekt/äldre visserligen av märket ”artic spa”. Modell Frontier från 2006.
En del läckor men det får man räkna med då den bortskänktes.
Jag har kört igång allt och fixat cirkulations pumpen som funkar på båda lägena.
Pump 2 & pump 3 (låter konstigt vid ingångkörandet, slår till) och händer inte mycket med jetset då men det är ett senare problem.
Nu är det värmaren som jag vill få igång. Tror att saker är bytta i detta spa sedan tidigare men oklart. Jag får igång flödet ”FLO” försvinner och allt rullar på och det står att den värmer men när jag möter utgående ström på kablaget till värmaren får jag ingen volt. Jag har mätt Ohm mellan polerna och får då 16ohm så elementet verkar det inte vara fel på. Tryckmätaren verkar ju funka efter som att displayen säger till att FLO är borta så frågan är om det finns annat som påverkar värmaren eller är det reläerna på kretskortet som behöver bytas eller byta kretskort?
Tacksam för tips.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Oklart fel på värmare..hjälp någon?
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2023, 00:21:24:24 »
Värmaren drar så pass mycket ström att om du fått misskontakt i en reläkontakt eller någon dålig lödning på kretskortet så är det sannolikt att det blivit så pass varmt att du borde se skador med blotta ögat. Det är ju inte säkert - ett avbrott kan ju komma plötsligt - men oftast handlar det om en misskontakt som snabbt förvärras och där då värme utvecklas i felpunkten.  Huruvida det aktuella reläet slår till eller inte går kanske också att se med ögat om det inte är monterat på något sätt som hindrar insyn.

Utloggad Tallefjant

SV: Oklart fel på värmare..hjälp någon?
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2023, 09:58:51:51 »
Okej, har pratat med premspa bad och fått det förklarat att mäta mellan polerna på kretskortet (utgående till värmaren) utan att värmaren är i. Gjorde det och då får jag 240v vilket måste betyda att det är fel på värmaren. Premspa säljer endast hela värmare vilket kostar en slant och jag har sett att det finns att köpa lösa element så får nog bli ett sådant. Får inte överstiga 3,6kw bara.
För det finns inget annat som kan påverka detta? Elementet jobbar bara med inkommande och utgående ström för att bli varmt så jag funderar på om det kan vara något med jordkabeln? Fast då hade den väll sagt till och säkringen hade säkert löst ut!?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag