Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmeväxlare till SPA  (läst 657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikael.leinskold@gmail.co

Värmeväxlare till SPA
« skrivet: mars 16, 2023, 18:16:21:21 »
Hej, Är inne på min tredje värmeväxlare mellan min nibe 1245 (12kw) och mitt spa (1700 l) via en Pool 40 tillsats. Cirkulationspumpen är på 0,75KW ca 250l/minut.
Samtliga mina försök har inte fungerat bra. Kanske kan jag få hjälp av detta forum?
Det stora problemet är att min NIBE 1245 på 12KW löser ut på högtryckslarm många ggr på en vecka.. Förklaringen som jag får är att pumpen inte kan göra sig av med värmen. Nibe 1245 är antingen "på" eller "av" dvs den kan inte reglera sin effekt. Senast nu har jag en värmeväxlare (rörtyp) på 88KW. Tidigare modeller har varit mindre.
Fick ett tips via en blogg att man skulle ha ca 10ggr pumpens effekt, dvs 120 KW på värmeväxlaren!? Samt att man lika gärna kunde ha en plattvärmeväxlare (även om jag tycker det verkar knepigt med så pass liten anslutningsstorlek)
Dvs vilken värmeväxlare ska jag köpa denna gång? Platt/rör/storlek? Eller kanske ska jag (också) byta till en långsammare cirkulationspump?
Det vore toppen om du som svarar har egen erfarenhet, så det inte blir för många killgissningar, då jag har haft 3 olika rörfirmor hos mig som gissat tillräckligt ;)

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag