CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur lagar jag min backventil?  (läst 742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jsmars

Hur lagar jag min backventil?
« skrivet: mars 14, 2023, 22:17:32:32 »
Hej! Jag gjorde väl misstaget att tömma mitt spabad när elen skulle bli svindyr på vintern. Jag öppnade allt och tömde och vattendamsög så jag fick ut det mesta, men missade tydligen att det fanns en backventil som sprack.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig hitta en del att beställa som skulle kunna passa till denna tro?

Samt kort beskrivning eller länk till hur jag går till väga för att ta bort den gamla och limma den nya? Behöver jag köpa till slang och byta ut också tro eller kommer jag kunna använda den gamla? Slangen den sitter fast på nu är på ena sidan hård och på andra sidan mjuk.

Det är lite svårt att avgöra dimensionen också, är det innermått eller yttermått som man går efter? Fotad med måttbandet tvärs över är ju lite missvisande på exakta måttet också, men verkar väl va ca 60mm?
Det står även 1/2 lbs spring på sidan av den, men såg ingenting annat

Alla tips eller hjälp uppskattas! Tack! Mvh

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur lagar jag min backventil?
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2023, 08:54:14:14 »
Svårt att se vilken nytta en backventil ska ha i ett spabad, kan du själv räkna ut på något sätt varför den behövs?
OM kopplingen är limmad så brukar det gå värma loss med en varmluftspistol.
Prova googla på "PVC fittings heat gun" eller nåt liknande så borde det finnas videos på det hela.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jsmars

SV: Hur lagar jag min backventil?
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2023, 09:57:16:16 »
Tack för tipset!

Den kommer ifrån vattenintaget till pump/filter/värmare, så jag gissar det är för att det inte ska börja flöde vatten bakvägen så det går in smuts som fastnat i filtret in i pumpen när den inte är igång, eller något i den stilen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag