CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Padda makadam?  (läst 1872 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Neo13

Padda makadam?
« skrivet: mars 12, 2023, 22:14:28:28 »
Nu är det färdig grävt. Anlitat två ordentliga rutinerade killar. Har inget grundvatten, men givetvis har vi brunn och dränering. Därefter har jag cirka 15 cm makadam 8-11. På detta 100 mm s200 cellplast.

Nu till min ångest och oro. Grabbarna har använt rotationslaser och allt skall vara jämt och bra gjort. Dom har bara krattat ut det och INTE paddat. De säger att det bara är onödigt då det inte behövs att packas då det redan är ett självpackande material så kallat. De menar att om vi paddar det, så bildas massa spår oavsett hur länge du kör runt. Dessa spåren behöver man sedan kratta för att få jämnt, och då är vi tillbaka till ruta 1 igen.

Snälla vad är det som gäller? Enligt dem finns det ingen risk för sättningar. Vill tilläga att jag gått runt med vattenpass på cellplasten och kontrollerat att allt är rakt!

Så, bör makadamen packas? Hjälper det eller ej? Stämmer deras teori?? snälla hjälp

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Padda makadam?
« Svar #1 skrivet: mars 13, 2023, 07:45:40:40 »
Vore det inte för att cellplasten redan är lagd på plats hade jag absolut rekommenderat att du packar, men nu får du ju göra en avvägning rörande hur mycket skador du kommer få på cellplasten om du börjar ta upp den och lägga den igen...
De har troligen inte helt fel i att det är självpackande, i vart fall är det nog "lätt" att packa, bara att gå på det lär göra att det packas bra, men på ytor där man inte gått borde det kunna vara rätt lätt att få sättningar kan jag tycka, som glad amatör.
Hittade detta som styrker min tes: https://www.husgrunder.com/fraga-micke/ska-makadamen-packas-med-vibrator/

OM du möter in höjderna innan och efter packning så vet du ju säkert, om om det packats ihop så får de stå för eventuella kostnader du har.
Någon sådan form av deal skulle jag försökt göra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ingvar

SV: Padda makadam?
« Svar #2 skrivet: mars 13, 2023, 12:14:04:04 »
Jag har inte hört talas om någon som haft problem med sättningar under poolen.
I mitt fall har problemen däremot varit desto större med sättningar av materialet som återfyllts runt om poolen (makadam i storlek 8-16).
Jag har stenläggning runt poolen, som jag tvingats lägga om flera gånger pga sättningar närmast poolen. Detta trots att jag paddade, men förmodligen gjordes det inte tillräckligt.
Värst är det just nu under pooltrappan, som jag nu överväger att gräva upp och rikta om.
Så om det är något som definivt ska paddas så är det runt om poolen. Dock måste man vara försiktig så att inte poolväggarna trycks in. Det gäller att fylla lite i taget och padda i omgångar.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Padda makadam?
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2023, 15:17:01:01 »
Du kanske inte hört tals om sättningar under poolen för att i princip alla faktiskt paddar?
Nu hänger ju mycket på hur man ska ha det runt poolen, det är ju verkligen inte kul att bygga trätrall och så sätter sig poolen 3 cm för att det var dåligt packat under?
Sen har det förstås att göra med hur mycket man fyllt, under poolen kanske 15 cm, vid sidan av poolen, minst 150 cm, så det finns ju mycket större möjligheter för fyllningen att sätta sig vid sidan av poolen.

Nu återfyllde vi med sand (Natursanden som vi grävde upp när vi byggde poolen) som vi vattnade och trampade till bara genom att gå på den i takt med att vi fyllde - och då vi har trall runt poolen kan jag inte säga hur mycket, eller om, det satt sig, men tror nog att det är rätt vanligt att man får lägga om plattorna några gånger innan marken slutar röra sig om man har plattor runt poolen.

Jag ångrar inte för en sekund att vi har byggt trall, lätt att spola rent om det blåser in skräp, eller när det är pollensäsong, och så går det ju faktiskt justera höjden om det skulle bli en sättning någonstans.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Padda makadam?
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2023, 12:18:25:25 »
Det verkar ju konstigt att INTE padda, tar ju ingen tid i anspråk och kan bara bli bättre!



Syns ju rätt tydligt på min paddning att massorna rör sig under paddning.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag