VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovera inomhuspool bygd 1970  (läst 2954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredpool

Renovera inomhuspool bygd 1970
« skrivet: mars 07, 2023, 14:49:08:08 »
Har köpt ett hus med en inomhuspool som är kaklad med 15x15 plattor. Har haft poolen fylld och den verkar inte tappa något vatten. När jag tömde den upptäckte jag en spricka liten spricka i kaklet uppifrån kanten ner ca 1 meter. Huset har satt sig och vet inte om det är detta  som orsakat sprickan. Hur hade ni åtgärdat detta? Kan man ta bort kakel på ca 1 kvadratmeter för att se om det finns någon spricka i betongen alt tätskiktet. Det står en pelare som håller upp betong bjälklaget precis bredvid sprickan. Vet inte om det är denna som orsakat sprickan eller om det finns en läcka som underminerat pelaren som i sin tur orsakat sättningen.

Aldrig haft pool, är tacksam för alla tips och råd....

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Renovera inomhuspool bygd 1970
« Svar #1 skrivet: mars 07, 2023, 15:04:15:15 »
Finns bilder?
Varför har du tömt poolen?
Att tömma en kaklad pool gör man inte hur som helst (har jag hört), tömmer man för fort riskerar man att plattorna släpper av vattentrycket bakom plattorna.
Jag skulle nog personligen försöka täta sprickan med t.ex. Bostik Aqua tät https://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=163&p=1140
Och sedan se vad som hände.
Risken finns annars att det blir ett stort projekt av det där.

Detta sagt utan att jag har någon som helst personlig erfarenhet av detta, det är bara den bild jag fått av liknande frågor i forumet tidigare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredpool

SV: Renovera inomhuspool bygd 1970
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2023, 15:13:06:06 »
Tack för svar! Tömde poolen för att rengöra allt kakel, renovera poolen och sätta ny pump, filter mm. Det finns inget kakel som lossnat. Har gått igenom poolen och allt kakel är helt förutom sprickan på ca 1 m från kanten och neråt. Sprickan är minimal men syns i kaklet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Renovera inomhuspool bygd 1970
« Svar #3 skrivet: mars 07, 2023, 15:57:07:07 »
Är det bara det lilla så skulle jag försökt täta, eller byta bara den plattan.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av sånt där så har jag inte heller någon aning om huruvida det finns ett tätskikt bakom plattan som kan gå sönder om du knackar loss den, så det vågar jag inte rekommendera.
Jag skulle nog maskera så noga som möjligt runt sprickorna och försöka trycka in den där aqua tät som jag länkade till i sprickan.

Har gamla ägaren sparat några kakelplattor eller?
Annars kan jag tänka mig det blir svårt att hitta nåt nytt som passar också.

Med detta sagt så borde det ju inte vara omöjligt att skrapa bort fogen och ta loss den trasiga platta och ersätta med en ny.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Renovera inomhuspool bygd 1970
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2023, 15:42:02:02 »
Om det är en gjuten betongpool så är det betongen som är vattentät - kaklet är det inte eftersom det alltid finns fogar som aldrig kan vara helt täta. Så sprickan har i så fall bara betydelse rent utseendemässigt. Poolen är ju tydligen tät och det är huvudsaken. Att någon skulle få en pool tät bara med hjälp av kaklet tror jag inte på. Kaklet sitter där för att det är ett snyggt och praktiskt material, lätt att göra rent, tål nästan vilka rengöringsmedel som helst och ger dåligt fäste åt alger m.m.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Renovera inomhuspool bygd 1970
« Svar #5 skrivet: mars 09, 2023, 07:18:19:19 »
Min tanke med att trycka dit aqua tät var nog primärt för att det inte ska vara en vass kant, i övrigt håller jag med dig.
Förutom då det där med att betongen alltid skulle vara vattentät, det är jag mer osäker på, men kanske är det så.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredpool

SV: Renovera inomhuspool bygd 1970
« Svar #6 skrivet: mars 09, 2023, 09:07:02:02 »
Jo, den är gjuten med vattentät betong enligt byggbeskrivning och det är ju naturligtvis det som håller den tät. Var mer ute efter om man kan byta ut några kakelplattor med sprickor i, detta även för att se om det finns någon spricka i betongen bakom....

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Renovera inomhuspool bygd 1970
« Svar #7 skrivet: mars 10, 2023, 15:43:43:43 »
Hej,

Hoppas du har några kakelplattor över. De är näst intill vattentät. Alltså inget bekymmer. Håller med Erica i hennes svar här.

Jag skulle byta ut trasiga plattor om du har någon kvar? Vidare eventuellt läkage från poolen sker genom fogar. Här blir kemin och kemikalier och parametrar riktigt jobbig om man ska följa manualen.

Mitt tips är att gör inte det. Ju färre kemikalier dess enklare. Kemin kanske tar 30 år på sig att påverka fogarna?
Så byt kakelplattor och foga. Kommer bli mycket bra.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Renovera inomhuspool bygd 1970
« Svar #8 skrivet: mars 10, 2023, 16:14:50:50 »
Vidare när du har inomhuspool så byt klor? Du har en del svartmögel i fogarna som inte kommer att bli ett problem med rätt klor.
« Senast ändrad: mars 10, 2023, 16:18:38:38 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Renovera inomhuspool bygd 1970
« Svar #9 skrivet: mars 10, 2023, 16:45:28:28 »
Hej,

Har själv en compasspool från spa och bad. Kostar lika mycket som en kalkad pool. Många garantier på dessa pooler.

Så nu lite av min erfarenhet av denna dyra kompositpool.

Den bleks lika mycket som alla andra pooler. Inget undantag här. Mycket tydligt från vattenytan och nedåt.

En kaklad pool är oftast opåverkad av desinfektionsmedel.

Med facit i hand kanske man skulle lagt dessa pengar på en annan typ av pool.

Hoppas spa och bad kanske ger ett inlägg här?
Rickard får gärna lägga mitt inlägg som egen tråd på forumet.

MVH
Roger
« Senast ändrad: mars 10, 2023, 17:18:48:48 av Roger. »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan