CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Is i skimmer  (läst 2493 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Is i skimmer
« Svar #10 skrivet: februari 27, 2023, 16:39:51:51 »
Hej Rickard,

Håller inte med dig här. Dessa grå slangar är näst intill omöjliga att spräcka pga. is. För flexibla.
Möjligtvis där de är limmade? Inte ens där läcker det för mig. Trots is.

Däremot de som du beskriver som svart är hårdare är mer trolig enligt mig att de kommer att läcka i skarvar. Vidare stelare rör. Kanske spricker vid isbildning?

Roger

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Is i skimmer
« Svar #11 skrivet: februari 27, 2023, 16:57:00:00 »
Hej,

Är någon intresserad av PEM-slang har jag ganska mycket. Ca. 200m.

Gör om mitt sommarvatten. Tyvärr går det inte att kontakta mig. Vid intresse måste ni gå via Rickard.
MVH
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Is i skimmer
« Svar #12 skrivet: februari 28, 2023, 07:41:14:14 »
Hej Rickard,

Håller inte med dig här. Dessa grå slangar är näst intill omöjliga att spräcka pga. is. För flexibla.
Möjligtvis där de är limmade? Inte ens där läcker det för mig. Trots is.

Däremot de som du beskriver som svart är hårdare är mer trolig enligt mig att de kommer att läcka i skarvar. Vidare stelare rör. Kanske spricker vid isbildning?

Roger

Har själv sett de längsgående sprickorna på kompisens slangar mellan pool och maskinrum inne i husets källare.
Det låg vatten i slangarna, nästan säkert var de fyllda med vatten hela vägen.
Exakt hur det gått till för att det skulle ske är ju svårt att säga, det kan ju t.ex. ha tinat och frusit flera gånger så att slangen till sist inte hade mer flexibilitet kvar i sig, eller så var det ålderssymtom?
Skulle tro att poolen var 8-10 år när det hände, slangarna ovan mark, men inte utsatta för sol.
Våra PEM-slangar ligger också delvis ovan mark och fryser med vatten i varje vinter, har aldrig hänt något.

Däremot har min 20 mm PEM-slang till sommarvattnet frusit sönder, och där är jag rätt säker på att det beror på att det börjat frysa från två olika håll, och att det komprimerat vattnet mellan de två platser som det frusit på, och att det orsakat en sprängning av slangen i takt med att det frusit mer och mer och vattnet "i mitten" till sist inte hade någonstans att ta vägen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag