VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läcker mitt spabad?  (läst 2136 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poola73

Läcker mitt spabad?
« skrivet: februari 06, 2023, 16:52:45:45 »
Hej,
vi har ett spabad för första gången, köpte det begagnat och startade det i oktober. Vi har använt det mycket sen dess men sänkte värmen till 16 grader över jul/nyår för att spara lite el. När jag då öppnade det efter ca 14 dagar så hade vattnet sjunkit med 1 dm så jag fyllde och tänkte inte mer på det. Men nu bytte jag vatten helt förra helgen och höjde värmen igen, sen dess har barnen badat 3 ggr och idag när jag skulle kolla vattnet (9 dagar efter fyllning) så hade det sjunkit säkert 15cm och pumpen larmade för lågt flöde. Under hösten, när vi badade ofta så märkte jag inte att vattnet sjönk något särskilt mycket.

Vad kan ha hänt? Avdunstar vatten mycket snabbare när det är kallt ute? Eller har jag fått någon läcka någonstans fast jag inte ser något spår av läckande vatten eller så?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Läcker mitt spabad?
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2023, 08:49:08:08 »
Vattnets avdunstning styrs i huvudsak av temperaturskillnaden mellan vattnet och luften ovanför så så långt stämmer det att vattnet avdunstar mycket snabbare när luften är kall. Men hur är badet täckt när det inte badas ? Om täckningen är tät bör ju avdunstat vatten kondenseras på locket eller täckningens undersida och droppa tillbaka ned i vattnet. Finns det däremot någon form av luftcirkulation mellan vattnet och övertäckningen ut till omgivningen så försvinner ju vattnet.

Utloggad Telekiter

SV: Läcker mitt spabad?
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2023, 09:52:38:38 »
Jag tror nog tyvärr att du har ett läckage någonstans. Så mycket avdunstar inte på den korta tiden. Jag brukar fylla på badet 1 ggn/halvår då det dunstat, och då måste jag fylla på ca 5 cm.

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läcker mitt spabad?
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2023, 14:46:22:22 »
"barnen har badat" kan ju annars betyda att en ansenlig mängd lämnat badet i deras lekar, om åldern på ungarna är den rätta...

I vårt spa kan man injicera luft i insprutarna, eller ej.
Om man glömmer dem på efter att man badat så kommer badet när pumparna är på högfart (typ 10 minuter/timme för att röra om och värma upp alla slangar) suga in rätt mycket luft, som måste hitta ut ur badet via locket, är det kallt ute så ser man tydligt hur det ångar runt spabadet i fall som dessa, och man kan också märka att mer vatten "avdunstar" även om man inte använder det.

Det där är nog olika på alla spabad, den där typen av funktioner med luft-injicering i massagemunstyckena, men OM man har det i sitt SPA är det nog bra att ha dem stängda när man inte badar.

Lite märkligt är det att du inte kan notera något läckage, 15 cm i ett SPA-bad är ju ändå en skaplig mängd vatten.

Hur står ert spabad, skulle det vara möjligt att lyfta upp det på ena ändan, trä under en pressening, sänka ned det igen för att sedan lyfta den andra sidan och dra ut presseningen där?
I så fall skulle du ju få svart på vitt om det läcker.
Kanske ide att lyfta SPA:t tömt på vatten så det inte spricker.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Läcker mitt spabad?
« Svar #4 skrivet: februari 07, 2023, 15:19:38:38 »
"barnen har badat" kan ju annars betyda att en ansenlig mängd lämnat badet i deras lekar, om åldern på ungarna är den rätta...

I vårt spa kan man injicera luft i insprutarna, eller ej.
Om man glömmer dem på efter att man badat så kommer badet när pumparna är på högfart (typ 10 minuter/timme för att röra om och värma upp alla slangar) suga in rätt mycket luft, som måste hitta ut ur badet via locket, är det kallt ute så ser man tydligt hur det ångar runt spabadet i fall som dessa, och man kan också märka att mer vatten "avdunstar" även om man inte använder det.

Det där är nog olika på alla spabad, den där typen av funktioner med luft-injicering i massagemunstyckena, men OM man har det i sitt SPA är det nog bra att ha dem stängda när man inte badar.

Lite märkligt är det att du inte kan notera något läckage, 15 cm i ett SPA-bad är ju ändå en skaplig mängd vatten.

Hur står ert spabad, skulle det vara möjligt att lyfta upp det på ena ändan, trä under en pressening, sänka ned det igen för att sedan lyfta den andra sidan och dra ut presseningen där?
I så fall skulle du ju få svart på vitt om det läcker.
Kanske ide att lyfta SPA:t tömt på vatten så det inte spricker.  <dontkn>

Jag glömmer allt som oftast luftpumpreglagen påslagna när jag badat och kan inte påstå att det märks öht att vattennivån ändras.

Barn som hoppar ur och i badet kan dra med sig vatten ganska mycket vatten, men det känns ändå inte rimligt som svar på den mängd du beskriver.

För några år sedan hade jag läckage och vattennivån sjönk 5 cm på några dygn. Då var det UV/Ozon-enheten som fallerade. När jag öppnade sidan på badet så var det ganska tydligt vart läckaget var för enheten sitter öppet och tydligt. Däremot fanns inga direkta tecken på vattenansamling på botten (under badet) av badet. Det var bara lite fuktigt/blött precis där det droppade ner på botten.

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läcker mitt spabad?
« Svar #5 skrivet: februari 08, 2023, 09:49:28:28 »
Kan säkert variera hur ofta "rengöringssekvensen" körs på olika SPA-bad, hos oss märker man det över tid i alla fall.
Men inte så mycket som beskrivs i denna tråd förstås.

Att barnen skulle sänka nivån kan ju helt enkelt bero på att de lekt med hinkar, slangar, "super soaker" vattenpistoler eller liknande och helt enkelt tömt ur vattnet.
Om det läcker i maskinrummet borde det ju absolut gå "känna sig fram" om det är blött vid någon koppling eller liknande, mer knepigt kan det väl vara om det läcker vid ett munstycke, eller om en slang inuti isolerade delen av Spabadet brustit av någon anledning.
Innan man börjar "känna sig för" vid elpatron, CO2/UV och pumpar kanske man bör bryta spänningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poola73

SV: Läcker mitt spabad?
« Svar #6 skrivet: februari 08, 2023, 11:13:38:38 »
Tack för alla svar, missade att jag inte fick notifikationer för svaren så inte sett dem förrän nu :-)
Nej, barnen har inte plaskat ut vattnet (16 & 18 år och badar lugnt) så då är det nog någon läcka som uppstått senaste månaden... Jag får avvakta lämpligt väder och sen klä av badet och börja leta. Det står på ett trädäck så jag tyckte jag borde kunna se lite is eller liknande på den sidan det runnit ut men det kanske droppar såpass sakta och/eller rinner ut genom trallen rakt under badet så det inte syns.
När vädret blir plusgrader hela tiden längre fram i vår så kan jag ju slå av badet och låta vattnet läcka ut tills det slutar minska, då hittar jag ju lätt nivån som läckan är på. Men nu när det är kallt törs jag inte göra det utan vill ha värmen och pumparna på och då får jag ju se till att hålla vattennivån över pumpmunstyckena.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan