VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isaver vs industrivarvtalsregulator  (läst 2931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad POOL22

Isaver vs industrivarvtalsregulator
« skrivet: januari 10, 2023, 21:03:30:30 »
Funderar på att sänka farten på cirkulationspumpen för en lägre elförbrukning.
Det finns ju en produkt som heter Isaver plus som kostar från 3500kr. Denna marknadsförs just till pooler. Nu har jag hittat något som kallas industrivarvtalsregulator till ett mycket billigare pris. Se bild.
Någon som vet om den fungerar till en cirkulationspump för pool?
(Timer är inte aktuellt då jag har klorpuck i skimmern och om pumpen stängs av så blir det väldigt hög klorhalt i skimmerns närhet som kan bleka linern har jag fått förklarat för mig).
Någon som har koll  <help>

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Isaver vs industrivarvtalsregulator
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2023, 23:07:40:40 »
Ett avgörande kriterium för om den kan användas eller ej är om den går att använda i kretsar som skyddas av en vanlig 30 mA jordfelsbrytare, vilket alltid skall finnas för el till pooler. I industrisammanhang har man i de flesta fall inte det kravet och därför vet man ju inte om den klarar det. Möjligen kan det framgå av någon dokumentation. Problemet är att frekvensreglering ger upphov till förändrad vågform och alltså övertoner. För mycket sådana så kan jordfelsbrytaren lösa ut. Det finns speciella jordfelsbrytare som klarar detta bättre men de är väsentligt mycket dyrare.

Utloggad POOL22

SV: Isaver vs industrivarvtalsregulator
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2023, 13:52:57:57 »
Tack för ditt svar.
Det får nog bli till att beställa en Isaver.
Bästa lösningen hade ju vart att köra med timer men med risk att linern bleks i närheten av skimmern där klorpucken ligger så vågar jag inte det.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Isaver vs industrivarvtalsregulator
« Svar #3 skrivet: januari 13, 2023, 07:49:18:18 »
Nu kan jag inte allt om detta, men kanske en begagnad frekvensomriktare? (om du har trefas cirkpump)
Man bör ha en aning om vad man pysslar med för att kunna programmera enheten, men skulle gissa att de är bättre än en isaver.
https://www.expondo.se/msw-andrahandssortering-frekvensomriktare-1-5-kw-2-hk-380-v-50-60-hz-led-20061534?gclid=Cj0KCQiA_P6dBhD1ARIsAAGI7HAblSXN1VzY5D8I_Mf3_5DWKY_DdMADDu3iF6H0h_22vm0pq5JHTosaAvo0EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Isaver vs industrivarvtalsregulator
« Svar #4 skrivet: januari 13, 2023, 08:29:41:41 »
Eftersom den frekvensomriktare som TS nämner som ett alternativ är en enfasregulator så får man väl utgå från att det är en enfas pump. Vad det gäller den begagnade strömriktaren som visas i annonsen som länken pekar på så är detta en "vanlig" trefas industrimotoromriktare av allt att döma, och då gäller normalt att de inte kan garantera att de går att köra mot jordfelsbrytare. Det kan gå, man kan ha tur, men som sagt det brukar finnas en paragraf i dokumentationen där de nämner att omriktaren inte bör kopplas mot jordfelsbrytare och då kan man ju nite klaga på om den inte klarar detta. Det enda fabrikat som jag vet som uttryckligen säger att deras omriktare skall gå att använda mot jordfelsbrytare är NFO Drives, som har en annan konstruktion. Det systemet är patenterat varför det inte bör finnas några andra med samma uppbyggnad, även om kinatillverkare ju ibland kringgår patentregler. NFOs omriktare är något dyrare än andra omriktare på marknaden.

Utloggad Eee

SV: Isaver vs industrivarvtalsregulator
« Svar #5 skrivet: januari 13, 2023, 16:47:16:16 »
Jag har kört med Isaver+ sista säsongen och kan säga att den fungerar hur bra som helst.
Har nog sparat i runda slängar 2000kWh.
Den fungerar fint med vanlig jordfelsbrytare och dessutom så kan man använda de digitala ingångarna i den och öka farten på pumpen när värmepumpen gör värme. Kan varmt rekomendera den. Min var betald på första säsongen.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Polo

SV: Isaver vs industrivarvtalsregulator
« Svar #6 skrivet: april 20, 2023, 17:23:16:16 »
Jag har kört med Isaver+ sista säsongen och kan säga att den fungerar hur bra som helst.
Har nog sparat i runda slängar 2000kWh.
Den fungerar fint med vanlig jordfelsbrytare och dessutom så kan man använda de digitala ingångarna i den och öka farten på pumpen när värmepumpen gör värme. Kan varmt rekomendera den. Min var betald på första säsongen.
Hur öppnade du din - för att komma åt de digitala ingångarna tänker jag? Är det bara att lossa skruvarna bak på kylflänsen? Gjorde nämligen det men tyckte inte jag fick isär den  :)
Mvh

Utloggad Valle1974

SV: Isaver vs industrivarvtalsregulator
« Svar #7 skrivet: april 25, 2023, 19:42:05:05 »
Hur öppnade du din - för att komma åt de digitala ingångarna tänker jag? Är det bara att lossa skruvarna bak på kylflänsen? Gjorde nämligen det men tyckte inte jag fick isär den  :)
Mvh
Det undrar jag också???? hur kom du eller någon annat åt kontaktlisten för extern kontroll? får inte loss bakdelen.

Vill styra den via smarta hemmet med en Fibaro smart implant.

Utloggad Valle1974

SV: Isaver vs industrivarvtalsregulator
« Svar #8 skrivet: april 26, 2023, 06:58:45:45 »
Det undrar jag också???? hur kom du eller någon annat åt kontaktlisten för extern kontroll? får inte loss bakdelen.

Vill styra den via smarta hemmet med en Fibaro smart implant.
Löste det till slut. Det var bara att lossa skruvarna o sen dra, eller bända lite med skruvmejsel mellan plasten o kylflänsen. Glöm inte lossa plastkruvmuffarna till strömkablaget.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Isaver vs industrivarvtalsregulator
« Svar #9 skrivet: april 26, 2023, 08:15:44:44 »
Det undrar jag också???? hur kom du eller någon annat åt kontaktlisten för extern kontroll? får inte loss bakdelen.

Vill styra den via smarta hemmet med en Fibaro smart implant.

Det här lät intressant. Har själv missat den digitala ingången tills jag satte upp min denna säsongen. Hur hade du tänkt dig att styra den via fibaro? Låter intressant som sagt, skulle kunna tänka mig att styra via fibaro själv alternativt om någon vet om och hur man i så fall kan lägga in isaver på control station?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan