VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilket sandfilter till Pahlen P01 1,1kWh 3- pump & 4x8 140cm pool?  (läst 893 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fox32

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 3
  • Vill bygga Thermopool 4x8
    • Visa profil
Vilket sandfilter till Pahlen P01 1,1kWh 3- pump & 4x8 140cm pool?
« skrivet: januari 07, 2023, 18:22:35:35 »
Hej,

Håller på att köpa på mig grejer inför stundande poolbygge. Har en Pahlén P01 1,1kWh 3-fas pump och skall bygga en 4x8 thermopool. Vilket sandfilter skulle ni säga passar bäst i denna applikation?

Tänkbart att jag lär installera någon sorts pumpstyrning för att dra ner effekt när det är möjligt. Påverkar detta val av filter för att nå bästa funktion?

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Vilket sandfilter till Pahlen P01 1,1kWh 3- pump & 4x8 140cm pool?
« Svar #1 skrivet: januari 08, 2023, 22:45:03:03 »
Vill du ha ca 6 omsättningar av poolens vatten per dygn behöver du ett flöde på 11,6kbm/h. Med detta flöde får du med ett filter med 600mm i innediameter en filterhastighet på 41m/h vilket är utmärkt. Du vill gärna ligga mellan 30-40m/h för optimal filtrering.

Således välj ett filter på runt 600mm i innerdiameter och gärna en flödesmätare så du kan trimma in pumphastighet/kbm/h

Ring gärna om du har frågor.

(Jag räknade på 145cm vatten i poolen)
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erica

SV: Vilket sandfilter till Pahlen P01 1,1kWh 3- pump & 4x8 140cm pool?
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2023, 23:20:34:34 »
Vi har samma typ av pump, en Pahlens bronspump 1.1 kW, dock en lite äldre modell, och ungefär samma poolstorlek, 8x4 m inomhuspool. Vårt filter, också Pahlens, har en ytterdiameter på ca 48 cm. Etiketten är skadad så typbeteckningen kan jag inte läsa av. Utrustningen är väl egentligen överdimensionerad för poolstorleken. Vi hade från början planerat för en klart större pool, dubbla vattenmängden ungefär, och utomhus. Men så ändrade vi planerna och ville bygga inomhuspool och för att få en rimlig budget och måttligt med arbete fick vi skala ned storleken, men då hade vi redan skaffat pump och filter. Vi har aldrig haft några problem med vattenkvaliteten under alla år vi haft poolen. Pumpen har fått en renovering en gång, vi bytte lager och axeltätning efter att den börjat läcka något.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan