VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tungt lyft lock till viskan spa  (läst 1087 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickardktm

Tungt lyft lock till viskan spa
« skrivet: december 27, 2022, 18:36:26:26 »
Hej
Mitt första inlägg här😁

Köpte ett begagnat viskan spa.
Lyft locket låg på när jag köpte badet.
Lyfte aldrig på just ena sidan som råkade vara fyllt med vatten…

Nu när jag skulle lyfta upp den sidan så märkte jag att den delen av locket väger typ 80 kg..
Suck.


Kan man dränera ut vattnet eller är det kört.
Måste jag köpa ett nytt lock.?

Trodde viskan var bra kvalite.
Badet är 5 år gammalt!
Mvh

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tungt lyft lock till viskan spa
« Svar #1 skrivet: december 28, 2022, 07:33:27:27 »
Jag köpte ny "original-frigolit" för många år sedan, det kostade typ 1/5-del av vad ett komplett nytt locka hade kostat.
Kolla med de som säljer lock om du har nåt som passar.
Vet du vilket lock det är så borde det vara enklare att hitta importör och höra med dem om de säljer bara isoleringen.
Jag har tagit av plasten på min gamla frigolit och tänker mig att kunna plasta in det igen och återanvända när det suttit på tork i ett förråd ute i många år.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Tungt lyft lock till viskan spa
« Svar #2 skrivet: december 28, 2022, 10:51:48:48 »
Hej. Trist att locket är slut för dig, det är ingen kul kostnad att behöva ta  :-\ . Som Rickard säger så finns det kanske möjligheter att köpa lösa frigolitblock att köpa av någon leverantör, men jag skulle nog va förvånad om du lyckas med det. Du kan inte köpa vilken frigolit som helst då det finns stabilitetshöjande metalprofiler inne i frigoliten på locken som hindrar locket från att säcka ihop. Om locket är slut så tror jag att du får förbereda dig på att köpa ett helt nytt lock.

Jag har också ett Viskan spabad och mitt lock har alltid varit tungt. Verkligen glad att jag har locklyft på mitt bad. Mitt lock är 6 år gammalt nu men spabadet är 4 år. Orsaken är att jag fick spabadet utbytt på garanti men inte locket. Kan det vara så för dig också, alltså att locket är äldre än vad säljaren påstår? Om jag skulle sälja mitt spabad så är fullt möjligt en sånn sak som lätt glöms bort. Av det jag fått till mig på detta forum är det nog så att locken håller 5-7 år, typ. Så det är inte jätteförvånande om ditt är slut, tyvärr. Mitt lock visar också tecken på att vilja gå i pension (Vinylen är nött i kanterna och det börjar komma sprickor i vinylen), men jag hoppas det klarar sig till nästa höst.

/Urban.

PS Rickard: Om du genomför det bytet så kan du ju väga de gamla frigolitblocken när du ställer undan dem och sedan efter ett år så ser du ju om det torkat nått öht. Frigolit som blivit blöt brukar ha en osedvanligt god förmåga att behålla vattnet  :( . DS

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tungt lyft lock till viskan spa
« Svar #3 skrivet: december 28, 2022, 16:46:59:59 »
Har lyft på det någon gång (Står på en regel i ett förråd) och det känns lätt.
Vägde bly när jag bytte ut det.
Men som sagt, det kanske börjar närma sig 10 år sedan nu.
Vi köpte ett överdrag till vårt lock, en plastsvetsfirma svetsade ihop plast av typen lastbilskapell till ett överdrag som skyddar mot solen, och gör det lätt att få av snön.
(Samma material som används på de där åkmadrasserna för barn)

Jo, vanlig frigolit går inte sätta dit, den måste vara förstärkt.
Kanske inte skulle vara helt omöjligt att köpa en aluplåt, och lite markskivor och få till nåt själv om man har viljan.
OM man kör med 30 mm markskiva under plåten, och sedan en tjockare ovanpå som man med någon form av verktyg fixar fall på, så att vattnet kan rinna av.  <dontkn>

Det kanske man skulle slå sig på, finns säkert många kunder som skulle nappa.  ::)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan