VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: kostnad poolservice  (läst 3729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad John Poolman

kostnad poolservice
« skrivet: september 05, 2022, 19:24:28:28 »
Vi har köpt hus i en av Stockholms villaförorter med en markpool på tomten. Frun och ungarna älskar den förstås, själv tänker jag mest att jag absolut inte vill ägna mig åt att sköta en pool (har gjort det förr). Dessutom är vi ibland bortresta längre perioder.

Så min fråga är: Vad är årskostnaden, grovt räknat, för att lägga ut 100% av poolskötseln på en firma? Rekommendationer på bra firmor i Stockholmsområdet är också av intresse.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: kostnad poolservice
« Svar #1 skrivet: september 05, 2022, 22:50:27:27 »
Bra fråga, den har jag bara läst någon enstaka gång. Minns inte att den någonsin har besvarats. Fråga de större poolsäljarna vilka som installerar deras pooler och fråga sedan de företagen om de tar den typen av uppdrag. Börja t ex med Folkpool och Poolstore. Glöm inte att berätta här vad du får för svar.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: kostnad poolservice
« Svar #2 skrivet: september 06, 2022, 08:33:48:48 »
Tog in pris för ca 8 år sen , rejält dyrt om de skall passa poolen typ daglig skötsel, handlar då 10.000 kr minst per månad, däremot kan man lägga upp annan typ av skötsel typ 1-2gånger i veckan o komman ner till 2000-3000 kr/m , men allt beror så klart på vilken nivå man vill ha ,samt avstånd .

Jämför man med när jag bodde i USA på 80 talet . där håvade inte ens ägaren upp löv själv , det kom en poolboy varje morgon , det var lika dyr att sköta poolen som att bo :)

Utloggad Delta2004

SV: kostnad poolservice
« Svar #3 skrivet: september 06, 2022, 08:55:39:39 »
Det bero nog en del på förutsättningar.
Vår pool har saltvatten med automatisk styrning av ph och klor. Vi har även pooltak, dvs ingen skräp. Filter är överdimensionerad.
Det resulterar i att jag i princip inte behöver sköta den, bara fylla på vatten ibland som avdunstar och plaskas bort.
Jag bakspolade filter en gång under sommaren, och även det pga eget miss (har inte bakspolat efter vinter). Ingen bakspolning förra året fram till stängning på hösten. Ingen bottenstäd eller annat behövs. Jag kollar inbland vatten med stickor, men när all automatik är intrimmat då är vatten stabilt och inga justeringar behövs.
I sådana fall kan man lägga ut vinterstängning och vårstart på poolfirma, kostar några tusen bara.

Utloggad John Poolman

SV: kostnad poolservice
« Svar #4 skrivet: september 06, 2022, 10:42:36:36 »
Tack för bra svar så här långt! Ja, förutsättningarna kan variera förstås. Vi kommer att behöva byta ut pump, filter med mera och kommer definitivt att satsa på så automatiserat och självgående som möjligt. Pooltak är en öppen fråga.

Vi behöver knappast någon som springer här varje dag, men i synnerhet om man är bortrest behöver ju poolen ses till 1-2 ggr vecka som jag ser det. Håva upp lite skräp, rensa breddavloppet, fylla på vatten vid behov, kolla att pumpen går som den ska, läsa av lite värden. Och ibland lite större insatser med rengöring av filter mm.

Så skötsel 1-2 ggr/vecka är väl en rimlig utgångspunkt. Någon mer som har en prisuppgift där?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: kostnad poolservice
« Svar #5 skrivet: september 06, 2022, 16:37:18:18 »
Hej,

Satsa på automatik och ha täckning för poolen som pooltak. Blir billigare än någon man betalar.

MVH
Roger

Utloggad John Poolman

SV: kostnad poolservice
« Svar #6 skrivet: september 07, 2022, 14:43:44:44 »
Jo, jag förstår att automatik bli billigare. Men säg att man är bortrest i ett par månader - inte en chans att man kan lämna poolen utan tillsyn under den tiden. Så frågan kvarstår.

Utloggad nyburjare

SV: kostnad poolservice
« Svar #7 skrivet: september 07, 2022, 15:10:20:20 »
Inte lönt att ställa frågan här och att vi skall sitta o "gissa vad mjölken kostar ":) maila eller ring dem som vet o som kan utföra det , be om offert .

Kanske jag som är korkad men kan inte riktigt se vad våra gissningar eller priser som tagits in på underhåll dels i en annan tid, på annan ort , andra förutsättningar , andra leverantörer
Skulle tillföra i ditt beslut eller vägval

Utloggad 62ragtop

SV: kostnad poolservice
« Svar #8 skrivet: september 07, 2022, 15:22:24:24 »
Jo, jag förstår att automatik bli billigare. Men säg att man är bortrest i ett par månader - inte en chans att man kan lämna poolen utan tillsyn under den tiden. Så frågan kvarstår.

Som ovan, hur långt är ett snöre... Men, IMHO, skulle "jag" vara bortrest ett par månader... då skulle jag "stänga" poolen. Skulle jag vara bortrest så pass lång tid, under "svensk poolsäsong", så skulle jag chockklora, stänga av såväl cirkulation och värme (givet våra "tysklandspriser" på el...).

Men det är jag det...

Utloggad nyburjare

SV: kostnad poolservice
« Svar #9 skrivet: september 07, 2022, 16:01:48:48 »
Som ovan, hur långt är ett snöre... Men, IMHO, skulle "jag" vara bortrest ett par månader... då skulle jag "stänga" poolen. Skulle jag vara bortrest så pass lång tid, under "svensk poolsäsong", så skulle jag chockklora, stänga av såväl cirkulation och värme (givet våra "tysklandspriser" på el...).

Men det är jag det...
EXAKT varför ens ha igång poolen när ingen badar på månader , förstår inget ??

Utloggad John Poolman

SV: kostnad poolservice
« Svar #10 skrivet: september 07, 2022, 16:15:26:26 »
Jag hör vad ni säger, men om det finns tillräckligt många medlemmar här som betalar för regelbunden poolskötsel så borde det gå att få en hyfsad indikation på hur prisbilden ser ut. Vilket kanske vore av intresse för fler än bara mig. Är inte poängen med ett sånt här forum att dela med sig av kunskaper? Givetvis kommer jag att göra detsamma den dag jag har tagit in en offert eller två (vilket inte lär bli i närtid dock).

Sen kan man fundera på om det är bättre att stänga poolen men det var inte det frågan gällde.

Utloggad nyburjare

SV: kostnad poolservice
« Svar #11 skrivet: september 07, 2022, 16:34:18:18 »
Jag hör vad ni säger, men om det finns tillräckligt många medlemmar här som betalar för regelbunden poolskötsel så borde det gå att få en hyfsad indikation på hur prisbilden ser ut. Vilket kanske vore av intresse för fler än bara mig. Är inte poängen med ett sånt här forum att dela med sig av kunskaper? Givetvis kommer jag att göra detsamma den dag jag har tagit in en offert eller två (vilket inte lär bli i närtid dock).

Sen kan man fundera på om det är bättre att stänga poolen men det var inte det frågan gällde.
Självklart är du välkommen att ställa den frågan o alla andra på forumet men vara medveten om att du får andra råd eller andra svar på hur andra skulle gjort i frågan , i alla fall från mig.

Det är också vad jag anser hör till i ett forum , min åsikt kvarstår och det är att om jag var du skulle jag inte bry mig om andras prisbild pga av att det är så väldigt många parametrar som påverkar och en jämförelse blir svår samt om andra har en "låg"kostnad och firmor i din närhet inte kan matcha det så spelar det inte så stor roll, du har att acceptera deras bud eller avstå .

 Du är även en nybliven poolägare och jag har själv varit där , man lär sig efterhand vad som är viktigt och hur man sköter den på bästa sätt, det är med den erfarenhet jag råder till att stänga poolen om man är borta i 8-9 veckor , tror ingen skulle ha en pool i drift badfärdig så länge utan bad, och stänger du ner den rätt kommer inget att "hända"

Utloggad Corpes

SV: kostnad poolservice
« Svar #12 skrivet: september 07, 2022, 18:42:53:53 »
Snacka med nån granne, förklara läget, visa vad som ska göras och skicka till hen lite pengar för uppsyn av pool (kanske finns någon tonåring som vill tjäna extra?)

Utloggad Erica

SV: kostnad poolservice
« Svar #13 skrivet: september 07, 2022, 19:08:11:11 »
Lämna poolen 2-3 om man har automatik ? Nej knappast om det är en utomhuspool, om inte automatiken i så fall även inkluderar automatisk backspolning av filtret, en finess som finns att köpa men inte är särskilt vanlig. De flesta har bara automatik för kemin om man ens har automatik alls. En inomhuspool så kan det möjligen gå, badas det inte och poolen är övertäckt så lär någon backspolning inte behövas och finns det bara tillräckligt med klor och syra i förrådstankarna så lär det nog fungera.

Det kan ju också hända diverse oväntade händelser om poolen är utan tillsyn under så lång tid, särskilt då utomhus. En storm kan blåsa ned en massa skräp i poolen, djur kan ramla i, det kan bli elfel så att cirkulation och automatik slutar att fungera o.s.v. Jag kan tänka mig att får man en älg eller även en hare i poolen och den får ligga där ett par månader så har man ett mycket otrevligt uppröjningsjobb när man kommer hem... Säkrast vore väl att stänga som för vinter, täcka med vinterplåtar så ingen/inget kan ramla i o.s.v. Har man pooltak kan man ju slippa just den delen men riskerna för totalsoppa om systemet stannar kvarstår ju.

Utloggad John Poolman

SV: kostnad poolservice
« Svar #14 skrivet: september 12, 2022, 10:48:40:40 »
Ja precis, risken att något går snett om poolen står helt utan tillsyn går knappast att automatisera bort. Det räcker ju att man är bortrest 5-6 veckor på sommaren för att ha samma problematik. Och man kanske då hellre betalar för tillsyn och skötsel under den tiden än att stänga poolen som för vintern, vilket väl ändå är tveksamt eftersom vattnet är för varmt för att det ska fungera bra.

Utloggad nyburjare

SV: kostnad poolservice
« Svar #15 skrivet: september 12, 2022, 12:03:36:36 »
Ja precis, risken att något går snett om poolen står helt utan tillsyn går knappast att automatisera bort. Det räcker ju att man är bortrest 5-6 veckor på sommaren för att ha samma problematik. Och man kanske då hellre betalar för tillsyn och skötsel under den tiden än att stänga poolen som för vintern, vilket väl ändå är tveksamt eftersom vattnet är för varmt för att det ska fungera bra.
funkar hur bra som helst att stänga nån månad med 30 g vatten ! själv gjort några gånger , vad är det som inte funkar ?
« Senast ändrad: september 12, 2022, 12:13:03:03 av nyburjare »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: kostnad poolservice
« Svar #16 skrivet: september 13, 2022, 07:23:15:15 »
Utan automatik på kemin går det väl inte åka bort i flera veckor om det är 30 grader i vattnet?

Jag skulle kolla med firmor som säljer gräsklippning och sånt, kanske "nåt pensionärsföretag" som har lite lägre priser.

Eller, någon i grannskapet som har pool som kan sköta det för en lagom slant.
Problemet är väl att alla har det för gott ställt för att de skall behöva hålla på med den typen av förnedrande uppdrag....  <dontkn>

Inga ungdomar i familj/släkt som vill göra sig en slant?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: kostnad poolservice
« Svar #17 skrivet: september 13, 2022, 09:44:52:52 »
Utan automatik på kemin går det väl inte åka bort i flera veckor om det är 30 grader i vattnet?

Jag skulle kolla med firmor som säljer gräsklippning och sånt, kanske "nåt pensionärsföretag" som har lite lägre priser.

Eller, någon i grannskapet som har pool som kan sköta det för en lagom slant.
Problemet är väl att alla har det för gott ställt för att de skall behöva hålla på med den typen av förnedrande uppdrag....  <dontkn>

Inga ungdomar i familj/släkt som vill göra sig en slant?
har stängt en varm pool flera gånger månad i sträck , har ca 28-29 g vid stängning och inget tak , chockar jag då kommer klornivån att vara hög mints 3 veckor om ingen bada o ingen sol på vattnet ! kollade efter 5 veckor , fortfarande hög ! dessutom stänger jag ju värmarn , efter 1 vecka har min temp gått ner mot kanske 20 gr i vattnet o börjar närma sig luftens dygnsmedeltemp, du har ju långt i från 30 grader vecka efter vecka i en stängd pool utan tak , det sjunker tyvärr snabbt

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan