CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Utomhus kök med stenkista  (läst 2077 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oni

Utomhus kök med stenkista
« skrivet: augusti 27, 2022, 14:27:24:24 »
Jag håller på och bygger en altan och ska bygga till ett utekök med direktansluten vatten från huset. Både varm och kall vatten.

Jag undrar om någon har koll eller redan kanske gjort samma sak som jag funderar på.
Istället för att gräva ut för avlopp så funderar jag på att gräva ner en stenkista till vatten, exempelvis när man sköljer diskar eller vad man nu behöver göra där.

Lägga en fiberduk där jag lägger makadam och sedan lindar in det med duken innan jag tillsätter jord igen.

Om någon har koll så skulle jag gärna ha råd, exempelvis hur mycket volym jag behöver för att det inte ska rinna tillbaka upp i vasken eller något annan som jag kanske måste tänka på

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Utomhus kök med stenkista
« Svar #1 skrivet: september 07, 2022, 19:10:33:33 »
Allt beror ju på var du bor och hur strikta de är. Strikta kommuner tillåter ju inte ens utsläpp av diskvatten direkt till en stenkista utan föregående slamavskiljare. Rent tekniskt fungerar det säker om bara marken är rimligt genomsläpplig så att vattnet kan rinna undan.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Utomhus kök med stenkista
« Svar #2 skrivet: september 11, 2022, 19:23:49:49 »
Hej,

Verkar inte finnas regler att man inte får diska utomhus?
Jag hade köpt hönsnät och fyllt med sten. 2 dm under marknivå hade jag lagt fiberduk med jord på. Även runt om hönsnätet.

Idag får inte diskmedel innehålla fosfat som är ett gödningsmedel.

Tror du inte behöver vara orolig för detta.

MVH
Roger


Utloggad Erica

SV: Utomhus kök med stenkista
« Svar #3 skrivet: oktober 06, 2022, 21:32:13:13 »
Bad, disk och tvättvatten, eller som det oftast kallas BDT-vatten, s.k. gråvatten, omfattar i princip allt utom toalettvatten och faller under olika regler i olika kommuner. En del är era generösa, andra mera strikta. Men krav på slamavskiljare är vanligt. Mycket hänger ju på var tomten ligger och vad det är för mark. Ligger tomten i något vattenskyddsområde eller i områden som av kommunen klassats som hög skyddsnivå så blir det givetvis svårare. Som jag skrev, rent funktionsmässigt bör det inte vara något problem om marken bara är rimligt genomsläpplig.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Utomhus kök med stenkista
« Svar #4 skrivet: oktober 07, 2022, 17:45:54:54 »
Vi släpper bara ut vattnet på gräsmattan, den diskhon används ju bara för att skölja ur kaffekoppar och liknande, VI diskar aldrig där, det har vi ju en diskmaskin för, inne i huset.
Har inte sett tillstymmelse till "ansamling" av nåt som skulle kunna irritera någon, varer sig oss eller grannarna.
Ska man ha diskmaskin och sånt där ute så kanske det blir en annan sak, då sköljer man ju ut kemikalier när den tömmer.
Normalt slabbande med vatten där, för oss, är  mest att skölja av händer, någon kaffekopp, eller så fyller vi kaffemaskinen eller ismaskinen - skulle tro att 99% av det som rinner ut är rent vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Utomhus kök med stenkista
« Svar #5 skrivet: oktober 13, 2022, 19:53:52:52 »
Hej,

Nu blev det en höna av en fjäder?

Vill fortfarande påstå att diska utomhus är ett mycket litet problem. Detta oavsett stenkista eller inte. Tänk alla som har en dusch i anslutning till sin badanläggning och har den till en stenkista eller inte? Vidare tänk om någon har schampo? BDT (bad dusch och tvätt=gråvatten). Svartvatten är från toalett. Tror detta kök inte handlar om det senare?

Ett mycket, mycket större problem kan vara badvattnet och dess innehåll. Vidare om man bor på en vattentäkt som jag gör.
Ett badvatten kan innehålla utan restriktioner att tömma poolen;
•   Biguanider
•   Kvartära ammoniumföreningar
•   Koppar
•   Aluminium
•   Silver
•   Borsyra
•   Mfl.

Restriktioner handlar om aktivt klor som försvinner mycket fort i det fria. Dödar men är sen harmlöst.
I mitt dricksvatten vill jag inte ha något av det som är utan restriktioner. Men dessa är mycket vanliga för poolkemins vattenrening.

Om mitt poolvatten innehöll detta skulle det vara helt ok att tömma poolen på tomten trots vattentäkt. Skickar jag ut vattnet via dagvattnet finns kravet att vattnet inte får innehålla aktivt klor.

Nu kanske fjädern har blivit en björn?

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Utomhus kök med stenkista
« Svar #6 skrivet: oktober 13, 2022, 20:12:37:37 »
Blev fel på BDT= Bad disk och tvätt...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag