VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldén-pool 8x4 i Spånga  (läst 5343 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jandjpool

  • J & J Pool
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Tjälldén-pool 8x4 i Spånga
« skrivet: november 24, 2021, 21:17:55:55 »
Hej!

Då var det dags för oss att bygga pool!

Funderingarna började på allvar i somras och det har hängts och luslästs en hel del här på forumet.
Tack för all inspiration och tips allihopa!

Efter att ha vägt olika poolstommar mot varandra kom vi fram till att vi helst ville ha någon form av thermopool, då de rent logiskt borde hålla längst tid som nedgrävda. Tack vare detta forum känns det helt klart görbart att bygga poolen själv och iom. det föll valet på en Tjälldén-pool då den verkar mycket smidigare att bygga själv än en ”vanlig thermopool” med mindre block.

Poolen kommer ha gaveltrappa, sandfärgad mosaik-liner, ett simpelt rib cover-poolskydd och värmas via vår bergvärme.

Poolskyddet har vi valt billigast möjliga nu i första skedet för att eventuellt uppgradera i framtiden.

Teknikrummet planerar vi att få plats med under vår veranda som ligger drygt 3 m från ena långsidan.

Innan vi vågat beställa själva poolen ville vi först hitta en grävare, men det har tagit tid! Vi har varit i kontakt med åtta olika företag. Vi fick en muntlig uppskattning av kostnaden från ett företag, sen har fem av dem besökt oss. Av de som besökt oss var det bara två som kom in med en offert. De andra har varit sjuka, vabbat, ”haft fullt upp” och liknande så trots mängder av påminnelser från vår sida känns det som att det inte kommer komma något från dem heller.

Den grävare vi valde att gå med hade möjlighet att gräva innan jul och det visade sig stämma också för idag satte de igång!  :)
Eftersom grävningen skulle bli av är även poolen beställd nu och de långa leveranstiderna som varit under året är nu väldigt korta, så redan nästa vecka får vi poolen är det tänkt.

Nu håller vi tummarna för att vintern börjar milt så att vi hinner få upp hela stommen innan det blir allt för kallt! Det kommer bli en utmaning oavsett med tre små barn  ::)
Bygger en 8x4 Tjälldén-pool som ska vara badklar till sommaren 2022

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjälldén-pool 8x4 i Spånga
« Svar #1 skrivet: november 25, 2021, 17:41:55:55 »
Välkommen in i klubben!
Jag tror ni har gjort ett ypperligt val. Jag känner igen mig väldigt väl så här långt in i projektet. Det där med att hitta rätt grävare osv var lite av en pärs för mig med. Jag körde ”traditionell thermopool” dock men ert val är nog precis lika bra.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad MadeleneD

SV: Tjälldén-pool 8x4 i Spånga
« Svar #2 skrivet: november 27, 2021, 08:00:31:31 »
Vad roligt när det drar igång! Vi bygger också en Tjälldénpool och är mitt i bygget. Vi gjorde vårt val på samma premisser som ni och än så länge har det gått bra. Vi har gjort ett par misstag, men inget som inte gått att fixa till.

Jag hade såna planer på att ha en byggtråd, men kom aldrig så långt. Har postat lite på instagram istället under @poolsidan men nu blev jag lite sugen på att dra igång en tråd här på poolforumet :)

Lycka till med projektet!

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén-pool 8x4 i Spånga
« Svar #3 skrivet: november 27, 2021, 09:37:21:21 »
Jag rekommenderar pooltak. Det gör poolen mycket mer användbar. Vill ni hi ha pooltak så är det bortkastade pengar att börja med ett RIB-cover. RIB-cover till en 4x8 pool kostar 27kSEK hos Folkpool. I övrigt tycker jag att ni gjort bra val.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jandjpool

  • J & J Pool
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjälldén-pool 8x4 i Spånga
« Svar #4 skrivet: november 27, 2021, 19:55:50:50 »
Jag rekommenderar pooltak. Det gör poolen mycket mer användbar. Vill ni hi ha pooltak så är det bortkastade pengar att börja med ett RIB-cover. RIB-cover till en 4x8 pool kostar 27kSEK hos Folkpool. I övrigt tycker jag att ni gjort bra val.

Vi vet inte om vi kommer vilja ha ett pooltak en vacker dag, men just nu är det för stor kostnad för vår budget plus att det tar så mycket yta i anspråk när man skjutit taket förbi poolen helt. De metrarna som pooltaket tar utanför poolen lägger vi hellre på annat just nu.

Poolskyddet vi valt landade på ca 17kkr inkl frakt, så är vi nöjda med det i några år känns det inte så farligt.

Som jag ser det är de stora fördelarna med pooltak att man inte behöver någon annan vintertäckning, att det antagligen är smidigare att rulla bort det i jämförelse med ett bar cover och att man spar lite pengar på uppvärmning. Finns det fler fördelar tycker du? Blir det t.ex att man kommer sig för att bada under taket när det regnar eller är det bara nåt man tycker låter bra men som inte blir av i praktiken?  :)
Bygger en 8x4 Tjälldén-pool som ska vara badklar till sommaren 2022

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjälldén-pool 8x4 i Spånga
« Svar #5 skrivet: november 27, 2021, 21:21:23:23 »
Vi badar ofta under tak. Men hos mig kan det vara blåsigt på vår och höst. Jag skjuter då undan mittsektionen och håller dörren öppen vid trappan. Då kan barn som inte är lika frusna hoppa i och springa upp från trappan. Samtidigt kan jag då bada vindskyddat.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Delta2004

SV: Tjälldén-pool 8x4 i Spånga
« Svar #6 skrivet: november 29, 2021, 13:00:53:53 »
Vi skulle inte klara oss utan tak.
Fördelar är många:
- det behövs knappt någon städning i poolen, taket håller skräp borta. Som följd är filter mycket renare, behöver inte backspolas lika ofta
- längre badsäsong. Vi badade i 32-graders vatten trots att det var +10 ute.
- bad oavsett väder - vind, regn mm. Vi ibland t ex öppnade bara en del sv taket genom att skjuta mittsektionen om det var inte för kallt. För simträning öppnade jag 20 cm glipor oavsett då 32 grader blir lite väl varmt

Utloggad Moana

SV: Tjälldén-pool 8x4 i Spånga
« Svar #7 skrivet: november 29, 2021, 15:30:47:47 »
Pooltakälskare brukar prata om hur mycket de brukar bada under sina tak. Men det betyder inte att alla vill ha det så.
Personligen skulle jag aldrig bada under ett pooltak, dels för att jag skulle känna mig instängd, dels för att jag inte är badsugen när det är kallt och/eller regnar och dels för att jag vill bada under bar himmel där solen skiner.
Det är säkert mindre skräp (har dock inte själv så mycket, förutom på hösten), men å andra sidan har man väl istället skräpet i och kring skenorna.
Personligen tycker jag heller inte det är så snyggt.

Så tak är en smaksak, inte ett måste.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén-pool 8x4 i Spånga
« Svar #8 skrivet: december 04, 2021, 14:38:50:50 »
Vi badade 6 säsonger utan tak, det gick det också men det eviga städandet blir tröttsamt i längden. Taket innebar en mycket stor förbättring och numera skulle vi inte vilja ha en pool utan tak. Dock skulle jag hellre ha ett poolhus med fast tak och någon större skjutdörr mot solen. Vi badar mest under taket och delar taket bara knappt en meter i mitten om det är minst 25 grader och sol. När det är kallt och blåsigt ute så håller både vattnet och luften under taket 31-32 grader så vi badar gärna oavsett väder.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jandjpool

  • J & J Pool
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjälldén-pool 8x4 i Spånga
« Svar #9 skrivet: december 04, 2021, 21:47:04:04 »
Bra att höra om era olika erfarenheter med pooltak! Om vi skaffar ett blir det ändå efter åtminstone någon säsong :)

Nu är vår grop grävd och schaktbotten fixad! Tack vare att våra befintliga dräneringsrör låg så djupt och med bra fall så behövdes ingen dräneringspump, vilket känns skönt iom att det är en mindre sak att hålla koll på och underhålla.

Sen fick vi även poolstommen och utrustningen levererad igår så nu vill man ju gärna fortsätta med bygget så snart som möjligt. Bara för att få tillbaka tomten om inte annat :)

Vintern blev ju oväntat snabbt kall i år, så det återstår att se om vi får till en gjutning av bottenplattan innan jul. När vår grop grävdes hann det bli tjäle några centimeter (kanske max 10 cm) i botten av den innan makadammet kom på plats, vilket vi förstått kan orsaka sättningar om vi gjuter en platta ovanpå och det sen smälter under. Så vi funderar nu på om vi ska värma upp området för bottenplattan innan formen läggs ut så att det inte är någon tjäle under den innan gjutning.

Någon annan som gjutit under vintern vid minusgrader som har några tips eller idéer?
Bygger en 8x4 Tjälldén-pool som ska vara badklar till sommaren 2022

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan