CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Plocka isär sandfilter  (läst 2615 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Khal

Plocka isär sandfilter
« skrivet: juni 12, 2007, 17:03:11:11 »
Hej.

Hittade det här forumet i jakten efter hjälp på internet. Ska testa er med mina problem.  ;)

Pumpen tappar tryck när filtreringen körs, det avtar sakta. När jag kopplar bort filtret så har jag ett kanonflöde i pumpen.

Har ett sandfilter av model Junior. S-160T. Tycker mig höra att det pyser och "knastrar" i själva "reglagehuset/ventilhuset", samt att det läcker lite vatten mellan "tunnan" och "reglagehuset".
Hoppas ni förstår vad jag menar.  :)

Vågar man sig på att plocka isär och göra rent vredet? Är det något man måste tänka på?

Filter och pump installerades förra året om jag minns rätt. (Inte min pool)


Poolgiganten

Utloggad sigge

SV: Plocka isär sandfilter
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2007, 20:52:56:56 »
Hejsan, vet inte exakt hur din ventil ser ut men när jag hade problem med läckage i min ventil så skruvade jag isär den. Var en del skräp och sand vid tätningarna mellan dom olika lägena ,men det var inget problem att ta isär och göra rent och det blev tätt efteråt. Se bara till att smörja tätningarna innan du monterar ihop den igen.

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Plocka isär sandfilter
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2007, 22:26:21:21 »
Har haft liknade problem med min oxå. Varje gång har det handlat om sand i gummipackningen då tar det in luft och låter. Sedan kan man sätta packning fel vilket jag har lyckats både på pump och sandfilter med samma resultat. Man lär sig med tiden...  Suck!

 8) Poolnisse
poolnisse :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag