VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vit-gula flagor  (läst 2190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Linda Eriksson

  • Gäst
Linda Eriksson
Vit-gula flagor
« skrivet: juli 19, 2020, 11:33:47:47 »
Jag har bekymmer med att det kommer vit-gula flagor i mitt spabad. Det ser inte så fräscht ut. Är det hudavlagringar? Jag har gjort rent badet med pipeclenaer innan jag bytte vatten... antar att detta sitter i rören? Plockar bort med håv och ”dammsugare”. Sen kommer det igen när man kör pumparna.... vad ska jag göra? Vad är det och hur får jag bort det. Använder folkpools medel, klor och värdena är oftast bra! Ibland blir vattnet också lite grumligt men kan bli bättre av SpaChock...

På bilden syns lite av det jag fiskat upp...

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vit-gula flagor
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2020, 07:57:20:20 »
Vi har haft vårt spabad i rätt många år nu och aldrig sett något liknande.
Jag har svårt att tolka det på annat sätt än att ni troligen ligger lite lågt när det gäller kloreringen, och att det ger tillväxt av något slag i slangarna.
I ett spabad skall du helst aldrig gå under 3 i klorhalt när temperaturen är så hög.
Gammalt vatten kan också vara en bov, gammalt spavatten blir svårdesinficerat p.g.a. CYA och andra typer av föroreningar som inte tas om hand av klor.

OM jag vore i dina kläder skulle jag nog prova en rejäl chockklorering med påföljande pipecleaner en gång till och hoppas på det bästa.
Du skall upp i minst 10 ppm klorhalt när du chockar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lässe007

SV: Vit-gula flagor
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2022, 09:49:26:26 »
Jag har bekymmer med att det kommer vit-gula flagor i mitt spabad. Det ser inte så fräscht ut. Är det hudavlagringar? Jag har gjort rent badet med pipeclenaer innan jag bytte vatten... antar att detta sitter i rören? Plockar bort med håv och ”dammsugare”. Sen kommer det igen när man kör pumparna.... vad ska jag göra? Vad är det och hur får jag bort det. Använder folkpools medel, klor och värdena är oftast bra! Ibland blir vattnet också lite grumligt men kan bli bättre av SpaChock...

På bilden syns lite av det jag fiskat upp...

Hej! Har du lyckats fixa till problemet? Har samma problem. Behöver tips

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vit-gula flagor
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2022, 19:00:32:32 »
Hej,

Ser ut som ett skämt med bandspagetti? Har aldrig sett denna form förut. Vidare tycker jag den inte är vit/gul utan snarare gul som spagetti.

Kan vara möjligt att värmaren har en konstruktion med lameller som ger formen. Hudrester med mera kan det vara. Men de sätter sig inte vid värmaren i så fall?

Oavsett spagetti eller vad det nu är så innehåller nog detta mycket bakterier. Trolig orsak är dåligt desinfektion av vattnet som Rickard skriver.

Långvarig användning av spaklor oavsett leverantör och mycket bad är en orsak. Enda sättet är att byta vatten och använda annat klor för chock.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan