CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jetstream problem  (läst 6494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseA

Jetstream problem
« skrivet: maj 27, 2007, 10:26:50:50 »
Hej

Har en Jetsteam i våran Octavia pool från Folkpool (ny för året). Den startas med någon form av lufttryckskontakt. Problemet är att när den skall startas på nytt efter 30-60 min så går det inte, ingen reaktion från pumpen, men om man trycker på en reset knapp i pumphuset så går den sedan att starta denna gång. Proceduren får upprepas nästa dag osv. Detta med att trycka på resetknappen kan väl inte vara normalt ? Någon som har en förklaring ?

mvh
Hasse

Poolgiganten

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Jetstream problem
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2007, 12:29:59:59 »
Kolla i motorskyddet så att den inte står på för låg ampear  kan ju vara på gränsen.. 
Oftast en liten röd skruv innanför " reset " knappen 

MEN BRYT STRÖMMEN INNAN .!!!!

Johan

Utloggad HasseA

SV: Jetstream problem
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2007, 14:49:54:54 »
Tack Kungen

Jag hittade en skruv (ej röd) som en skala (Amphere ?) runt om. Jag höjde ca 1 mm. tror du det räcker ?

mvh
Hasse

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Jetstream problem
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2007, 22:39:25:25 »
Jag hade samma problem med min nya cirkulations pump som skulle dra 0.6a och motorskyddet stod på samma. men efter ca 18 timmar eller 2 timmar så slog skyddet ut.Fick höja min till 0.7  ca 2 mm men sedan skall man noga kolla så inte motorn går tungt eller dyl. ( tråkigt att bränna lindningen i motorn. ) och dyrt .. :-\
 
Det man kan göra om man är lite osäker är att låna en Amphere tång och klämma över faserna där ser du "live" hur den jobbar.

Lycka till

Johan

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jetstream problem
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2007, 09:53:13:13 »
Hej på er :)

 Jag hade också lite problem med min Jet-stremer (inte riktigt lika som hasses) men för info om någon annan har "konstigt" stream problem.

 Den fungerade hur bra som helst o ungarna lekte med den i flera år, så som den var tänkt att fungera. Men så en dag när de skulle starta den var det som om den hade sugit i sig luft,för den bara hackade och lät konstigt. Gav inget tryck alls och efter en stunds körande började det lukta bränd backelit inne i garaget, Vad göra? Trodde att motorn gått hädan för all framtid.Då fick den vila resten av året och vid uppstarten i år skulle jag bytt den :'(.
 Men efter att talat med flera el-kunniga skulle en av dem komma hem med en sån där ampere- tång och kolla faserna som ni talte om tidigare.
Det visade sig att två faser hade korsats (? :o?), vilket han förklarade att det kan ha gjorts i ett ställverk från leverantörens sida??
Tycker det verkar kostigt om faserna kan korsas på annan plats än direkt på plinten trådarna sitter i >:(. Hur många är inte alla 3-fas motorer som kan bära sig åt som min gjorde då?

Nåväl, han skiftade ett par av trådarna och simsalabim, den funkade igen utan något knussel eller missljudet som tidigare. Kändes rätt skönt att ha sparat ett gäng tusenlappar där.
Så om någon annan får "lustiga,konstiga" el-problem :Kolla faserna

Simma lungt 8)   JPe

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Jetstream problem
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2007, 23:47:44:44 »
Hur länge kan man köra en jetstream i stöten. Behöver den vila med jämna mellanrum eller är det fritt fram att ha den igång?

/jjboy
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jetstream problem
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2007, 09:07:13:13 »

 Hej jjboy

 Man kan nog köra den så länge som du vill. Den pumpen jag monterade kunde även användas för att driva ett "vattenfall" också, dvs. en rosfri plåtkonstruktion som släppte vattnet tillbaks i poolen. Det var bara en ventil mellan om man ville ha vattenfall eller jet-stream.
 Får pumpen bara vatten så blir det inga problem, o en elmotor går ju så länge den inte överhettas, eller blir utsatt för terrorhandlingar...

 JPe

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Jetstream problem
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2007, 20:53:55:55 »
Jag har beställt en jetstream utan att veta hur den ser ut. :o Hoppas att den är bra. Den ska vara på 4hk tror jag.

/jjboy
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad JohanZ

SV: Jetstream problem
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2007, 17:36:30:30 »
Men så en dag när de skulle starta den var det som om den hade sugit i sig luft,för den bara hackade och lät konstigt. Gav inget tryck alls och efter en stunds körande började det lukta bränd backelit inne i garaget.
Det visade sig att två faser hade korsats (? :o?), vilket han förklarade att det kan ha gjorts i ett ställverk från leverantörens sida??
Med "korsats" menade han inte att det var kortslutning mellan dom utan att de hade bytt plats.
Det är inte helt ovanligt att detta händer vid byten av högspänningstransformatorer eller arbeten i ställverk. Elkillarna ska såklart alltid kolla fasordningen innan och se till att den är likadan efter. Att de inte gjorde detta tyder på inkompetens och slarv! Jag hade ringt elleveratören och skällt ut dom efter noter.

Skicka elektrikerns räkning till nätbolaget !!!!

En trefasmotor fungerar enkelt uttryckt så att den "knuffas" runt en bit i taget av de tre faserna som kommer efter varandra. Om två faser byter plats så kommer motorn att "knuffas" baklänges i stället.

Eftersom pumpen antagligen är en centrifugalpump så funkar den rent ut sagt skitdåligt om den går baklänges. Den kanske till och med blev skadad på grund av bristande kylning.

Tycker det verkar kostigt om faserna kan korsas på annan plats än direkt på plinten trådarna sitter i >:(. Hur många är inte alla 3-fas motorer som kan bära sig åt som min gjorde då?

Alla trefasmotorer i alla fastigheter som är kopplade till samma transformator som du började antagligen att gå baklänges. Det blev inte så att de kom på sitt misstag efter ett tag när tillräckligt många hade ringt och skällt på dom och du fick koppla om din pump igen?

Har du en trefas cirkulationspump till poolen så går den antagligen också baklänges med kraftigt försämrat flöde som följd.
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jetstream problem
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2007, 10:56:34:34 »
Tjena JohanZ

 Kylning var nog inte det största problemet eftersom vatten kommer väl fram åt vilket håll pumpen än går på? även om effekten sviktar? Men som det var i mitt fall så pumphuset var fortfarande kylt(kallt/ svalt  i jämförelse med motorn i sig) och vattnet rörde sig i rätt riktning, men som sagt med högst 1/3 av effekten den hade gett innan, o pumpen liksom hackade o spottade.

Min cirkulationspump till reningen är en vanlig 1-fas så den märkte jag inget med.

Hur många andra som andra blev påverkade av skiftet har jag ingen aning om, men el-killen sa att han hade inget hört om att någon som varit på sånna jobb.
 
Jag skall försöka hitta några uppgifter motor o pump, för de hade givetvis hamnat innåt väggen vid monteringen.
Hela "systemet " ligger fn. nere då jag slant med handtaget till filtret vid sista backspolningen och det hamnade på OFF- läget i rundelen, vilket i sin tur gjorde att limningen mellan slangen och PVC delarna släppte. Inget roligt alls eftersom nära 7m3 "tappades" ut på baksidan av garaget.

Rentav DUMT faktiskt.             Hälsn JPe

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag