Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ett tokigt betongprojekt  (läst 32145 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #80 skrivet: februari 16, 2023, 09:42:26:26 »
Jo, jag tänker nog att det ska vara minst 4 kr på en cykel.
Funderar på att investera nu, vi har ju hösta förbrukningen på sommaren när både spabad och pool är i drift, så vi borde kunna använda det mesta själva sommartid med en anläggning på <10 kW.
Nåt speciellt man ska tänka på?
Vi har ca 7 x 5.5 meter i oskuggat söderläge att montera på. (Finns ytterligare en liknande yta om man skulle vilja bygga ut framöver.)
Bara 17° lutning på taket.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #81 skrivet: februari 16, 2023, 17:48:28:28 »
Hej,

Jag lurar på att släppa min tanke på att mina blivande solceller ska drifta poolen.
Kommunen erbjuder fjärrvärme med fast kostnad på 1675kr/år och en rörlig på 16,5öre per kwh. Investering 16000kr.

Blir billigare än ett eventuellt batteri? Vilket jag troligen ändå lägger till? Ett sådant som fungerar trots elavbrott.

Roger


Utloggad TommyC

SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #82 skrivet: mars 05, 2023, 10:13:39:39 »
Du som är kemist känner nog till att det bildas bl a vätefluorid när ett Li-Ion batteri brinner. Det kan röra sig om ganska stora mängder. Det är inte vanligt att batterier brinner men det händer. Tänk igenom i förväg hur en eventuell brand ska hanteras. 40kSEK eller 20kSEK efter eventuellt bidrag från oss övriga skattebetalare för 5kWh är dyrt. Det tillkommer växelriktare och material för installation samt arbetskostnaden. Vätefluourid och dess egenskaper skrivs det sällan om i PK-media. Man kan spekulera i varför. Kan vara bara inkompetens som ofta eller så vill man inte störa klimatsekten.

Batterier kan självantända och det sker även när batteriet inte laddas i eller ur. Det finns spektakulära filmer på nätet som visar det oftast våldsamma brandförloppet. Risken är som sagt väldigt låg men konsekvenserna vid brand kan bli katastrofala.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #83 skrivet: mars 05, 2023, 21:55:02:02 »
Hej Tommy,

Visst händer det olyckor med dessa batterier. Samma som i bilar som laddas varje dag i ett garage.

Har tänkt på säkerheten angående brand lång tidigare så detta är inget problem i mitt fall.

Jag tänker mer på att vi köper solceller som bara den i detta land. En bra sak för miljön? Producerad i Kina med kolkraft? Här kan man fundera på LCA? Livs cykel analys. Vidare hållbar utveckling?

Har vidare koll på vätefluorid/fluorvätesyra/HF. Använde denna en period för att etsa kvartsrör från en reaktor. En svag syra som fräter på glas. Det är fluorjonen som är problemet och inte de frätande egenskaperna. Jonen binder till sig alla metalljoner. Tex. Natrium och kalium bildar ett olösligt salt. Då fungerar inte våra cellers natrium- och kaliumpump.

Gillar inte det du skriver om oss övriga skattebetalare. Det är enligt mig som att välja fast eller rörligt elpris/lån. Alla har ett val. Tänker på alla som inte hade ett fast avtal på sitt elpris? Det kostar skattebetalande mycket mer än bidrag till batterier.

Det finns områden i detta land som många har installerat solceller. Kan bli ett problem för nätet? Där skulle ett batteri vara utmärkt för att huvud taget få installera solceller. I mitt fall blir det inget batteri detta år.

Fördröjningen hos nätägaren skulle då inte möjliggöra drift detta år i så fall.

Funderar mest över hur jag kan få ett elstöd på 50 öre/kwh? Poolen är den som förbrukat mest av min el under denna period. Alltså jag kommer få ett elstöd.

Vidare hade stödet för batteriet i mitt fall blivit 50kkr. Fördelen med batteri är att varje elproducent inte levererar för mycket el i ett område. Vilket har börjat bli ett problem på vissa ställen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #84 skrivet: mars 07, 2023, 07:47:25:25 »
Off-tipic, och vi ska väl inte förstöra betongprojekt-tråden med detta, men på förekommen anledning så vill jag ändå kommentera.

Det där med bidrag till solceller, som bara levererar el på sommaren när vi ändå inte har någon brist känns fel även för mig, men nu finns ju bidragen så blir det en lönsam affär för en själv så är det väl bara passa på.
Som vanligt är det de som har råd som kan nyttja bidragen, de fattiga skattebetalarna som knappt får vardagen att gå ihop skulle aldrig kunna drömma om vare sig elbilar eller solceller, så den Svenska bidragsmentaliteten som ofta framhålls som "utjämnande mellan fattiga och rika" gör det precis motsatta, det cementerar de fattiga i fattigdom, och gör de redan rika rikare tack vare de lägre kostnaderna som de får efter att ha nyttjat bidraget.
Kikar vi på de subventioner vi haft på elbilar så var det ju fattighjonen som körde dieselbil som fick betala för att den rikaste klicken i samhället skulle få bidrag till sin lyxiga elbil.
När det gäller solceller så får fattiga människor i hyresrätter betala för att "överklassen" som bor i villa ska kunna sätta upp solceller, de som har råd vill säga, alltså bara de rikaste, som dessutom , gissar jag, i de flesta fallen kanske kunnat investera med sparade medel - det ger bra avkastning på sista raden för de som har råd, och de redan rika, som blir ännu rikare - sponsras av de "fattigare" massorna i landet.

Jag hade för mig att skatterabatten var 60 öre/kwh som levereras ut på nätet, om det inte överstiger det man köpt vill säga.
Vi är nära att ta beslut nu, bara jag får takläggaren att lämna offert på det delvisa takbytet som föregår installationen.
Kommer nog sluta på ca 190 000 kr efter bidrag och ROT, troligen blir payoff-tiden mellan 10 och 20 år, men som sagt, det kommer ju att minska våra utgifter i många år, så om man har pengarna, och får bidragen, varför inte investera - det kommer ju "värma skönt" att se elräkningara vara låga framöver.
Jag räknar med ca 10 000 kWh köpt energi/år efter installationen, en anläggning på 12.3 kWh som ska ge just under 10 000 kWh/år.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #85 skrivet: mars 07, 2023, 16:01:08:08 »
Hej Rickard,

För mig får du gärna flytta dessa inlägg till en egen tråd. Momoto förtjänar en egen tråd.

Är som du priviligierad med att kunna installera solceller. Har dock inte köpt fastighet i Spanien.

I mitt fall står poolen för 90% av min elförbrukning. Har aldrig behövt brytt mig pga. mycket fördelaktigt elavtal.
Nu har jag nytt sedans 1 februari, rörligt.

Jag stängde av poolen mycket tidigt förra året trots att jag inte behövde göra detta pga. elpris. Gjorde detta enbart för att minska elförbrukningen som kanske medför att elpriset sjunker för andra.

Idag fick jag mitt elstöd på 50 öre per kwh. Tacksam för det men orättvist? Vidare de som hade möjlighet att teckna fast avtal när elen var billig men inte gjorde det? De får också elstöd. Alla industrier som har långa elavtal berörs inte av höjda elpriser. Men tar ändå del av bidraget.

Så mycket orättvist enligt mig. Tänker på alla som har lån och rörlig ränta som eget val. Räntorna stiger. Vad händer här? Begära räntestöd?

Naturligtvis kommer många i kläm mellan olika avtal och tid. De är inte dessa jag tänker på.
Vidare tror jag att villaägare med pool utan en energilösning har en nackdel om fastigheten säljs.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #86 skrivet: mars 07, 2023, 16:17:04:04 »
Lägger till för Rickard,

Tog hit en firma för att rengörging av tak samt besiktning. Vidare några byten av pannor. Med ROT 15kkr.
Då var taket från 2008.

Roger

Utloggad Motomoto

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Smålands djupa skogar
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 31
  • Kön: Man
  • Livet är för kort för att ha tråkigt
    • Visa profil
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #87 skrivet: mars 18, 2023, 09:38:19:19 »
Då kör vi lite terapiarbete efter att ALLT har krånglat i flera veckor. Tur man har sitt eviga projekt å komma till.
Blir nog en del av taket klart idag hoppas jag.
Å Rikard å Roger super intressant med energi och olika lösningar så fortsätt gärna i tråden.

Utloggad Motomoto

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Smålands djupa skogar
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 31
  • Kön: Man
  • Livet är för kort för att ha tråkigt
    • Visa profil
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #88 skrivet: april 07, 2023, 18:36:49:49 »
Gött när sista lagret av beklädnad kommer på…

Utloggad Motomoto

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Smålands djupa skogar
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 31
  • Kön: Man
  • Livet är för kort för att ha tråkigt
    • Visa profil
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #89 skrivet: juni 24, 2023, 19:43:18:18 »
Snart sem då ska vi pyssla lite

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan